بومی سازی در آگلومراسیون ذوب آهن اصفهان،صرفه جویی ۸۰ درصدی را رقم زد
55  مورد بومی سازی قطعات و تجهیزات مکانیکی – برقی و اتوماسیونی با کاهش 80 درصدی هزینه های ساخت و تامین در مدیریت آگلومراسیون ذوب آهن اصفهان ، بخشی از دستاوردهای مهم این مجتمع عظیم صنعتی در راستای خودکفایی و قطع وابستگی به شرکت های خارجی و جلوگیری از خروج ارز است که حاصل بلوغ دانش فنی در ذوب آهن اصفهان می باشد.

به گزارش  چیلان ، مدیریت آگلومراسیون ذوب آهن اصفهان از بخش های اصلی خط تولید این شرکت است که وظیفه تولید آگلومره مطابق با شرایط فنی برای مصرف در بخش کوره بلند،ذخیره سازی و ارسال مواد اولیه جهت واحدهای مختلف تولیدی ، تولید آهک پخته برای مصرف در بخش فولادسازی و آگلومراسیون و تولید آهن اسفنجی جهت مصرف در بخش فولادسازی و فروش را به عهده دارد . انبار موادخام ، کارگاه بونکرهای مواد آماده ، کارگاه پخت شامل چهار آگلوماشین،کارگاه تولید آهک و واحد احیاء مستقیم از جمله قسمت های این مدیریت می باشد.  آگلومراسیون ذوب آهن اصفهان در شش ماهه اول سال جاری با افزایش تولید ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته موفق به تولید یک میلیون و ۷۲۱ هزار تن آگلومره شد .

بخشی از دستاوردهای بومی سازی این مدیریت به شرح ذیل می با شد :

۱- بروز رسانی و بومی سازی تابلوهای راه اندازی الکتروموتورهای مکنده دود آگلوماشین های ۱، ۲، ۳ (از نوع روسی به فن آوری داخلی).

۲- ساخت تابلو و بروز‌رسانی تابلوی تحریک الکترو موتورهای سنکرون مکنده‌های الکتروفیلترهای ناحیه دیماسوس بخش با فناوری داخلی.

۳- پروژه نوسازی سیستم‌های کنترل و مانیتورینگ مکنده‌های قدیم، به منظور دسترسی اپراتور به پارامترهای ابزار دقیق.

۴- ساخت صفحات جذب غبار الکتروفیلتر ها.

۵- لنت حرارتی بالای ۲۰۰ درجه سانتی گراد، لنت با سیم فولادی ST1250

۶- دستگاه بارگیری مواد خام شماره۵.

۷- بیرینگ مرکزی Sinter cooler

۸- ساخت تابلو و بروز رسانی تابلوی موتورهای حرکتی دستگاه کپه کن ۳  و حذف الکتروموتورهای روتور فازی و استفاده از الکتروموتورهای قفسه سنجابی با کنترل دور درایو.

۹- ساخت تابلو و بروز رسانی تابلوهای نوارنقاله ، بازوها و شیبرهای اشتابل ۳

۱۰- ساخت تابلو و بروز رسانی تابلوهای دستگاه بارگیر ۳

برخی از قطعات بومی سازی شده بدین شرح است :

– پروژه راه اندازی کارگاه آماده‌‌سازی مواد، شامل I/O چک، برنامه‌نویسی سیستم‌های کنترل و مانیتورینگ و راه‌اندازی سرد و گرم و گروهی تجهیزات کارگاه آماده سازی مواد در سال ۹۵ با دانش داخلی پرسنل ذوب‌آهن انجام گرفت. ( بالغ بر ۲۱۰۰ نفر ساعت).

– پروژه راه‌اندازی کوره‌های شعله پرده‌ای آگلوماشین‌ها، شامل I/O چک شامل برنامه نویسی سیستم‌های کنترل و مانیتورینگ و راه‌اندازی سرد و گرم و گروهی تجهیزات کارگاه پخت در سال ۹۶ اجرا شد ( بالغ بر ۱۰۰۰ نفر ساعت).

– پروژه نوسازی سیستم‌های مانیتورینگ کارگاه پلی زیوس، به منظور نمایش و آرشیو این پارامترها در سال ۹۸ که با امکانات داخلی انجام شد. ( بالغ بر ۳۰۰ نفر ساعت ).

– پروژه راه اندازی غنی سازی سنگ آهن، برنامه نویسی سیستم های کنترل و مانیتورینگ و راه اندازی سرد و گرم و گروهی تجهیزات با استفاده از تجربیات و دانش داخلی در سال ۹۸ انجام و مورد بهره‌برداری قرارگرفت. در بالغ بر ۱۰۰۰ نفر ساعت.

– پروژه ساخت آنالایزر اکسیژن، جهت اندازگیری درصد اکسیژن گاز کورهای پلی‌زیوس آهک، جهت آنالایز اکسیژن گاز کوره در سال ۹۹ با تجهیزات داخلی ساخته و اجرا شد.

– برنامه ریزی و سفارش ساخت الکتروموتور مکنده دود آگلوماشین ۴ ( EGF ) با طراحی و فن آوری داخل کشور (این موتور با ظرفیت ۴۵۰۰Kw جزء بزرگترین الکتروموتورهای کارخانه ذوب‌آهن می باشد و در انحصار شرکت alstom فرانسه بوده است.)

– تغییر طرح گیربکس PIV پیش گرم کن کوره‌های دوار.( در داخل ذوب‌آهن انجام شد)

– بومی‌سازی تابلوهای حرکتی اشتابل های I و II ( در داخل ذوب‌آهن انجام شد)

– بومی‌سازی تابلوهای نوار نقاله اشتابل های I و II ( در داخل ذوب‌آهن انجام شد)

– بومی‌سازی موتور ESP-1 1700Kw 10Kv ( با همکاری شرکت های داخل کشور )

– بومی‌سازی موتور ESP-2 2800Kw 10Kv ( با همکاری شرکت های داخل کشور )

– بومی‌سازی مخلوط کن( با همکاری شرکت‌های داخل کشور )

– بومی‌سازی خردکن ۶۰۰Kw 10Kv( با همکاری شرکت‌های داخل کشور )

– بومی‌سازی Cooling Air fan 860Kw 10Kv( با همکاری شرکت های داخل کشور )

– بومی‌سازی تابلو ارابه انتقال( در داخل ذوب‌آهن انجام شد)

– طراحی و اجرای سیستم اتومات نمونه گیر آنالایزر Co  کارگاه پلی زیوس ۱ و ۲

– اجرای سیستم کنترل هوشمند نرم افزاری تثبیت فلوی شارژ مواد کوره پخت آگلوماشین ۴

– بهینه سازی سیستم سخت افزار کنترل آگلوماشین ۴

– اجرای سیستم حفاظت فلوی آب خنکاری پرابهای آنالایزر O2  پلی زیوس ۱ و ۲

 

پورمنصوری

محمد جلال پور منصوری سرپرست دفتر فنی بخش آگلومراسیون

با نیروهای متخصص در جهت بومیسازی کامل و رفع وابستگی گامهای مؤثری بر میداریم

واحد بهره برداری آگلومراسیون به عنوان یکی از بخش های تولیدی و بهره برداری ذوب آهن اصفهان پیشرو در زمینه زنجیره ارزش فولاد با طرح ریزی یک نظام یکپارچه و سیستماتیک بومی سازی است. در این راستا کمیته های پشتیبان بومی سازی این بخش مسئولیت انجام مطالعات پشتیبان تطبیقی را برعهده گرفته اند و نتایج به طور منظم بارگذاری می گردد. در این راستا تداوم تولید آگلومره و پشتیبانی از خط تولید و تداوم کار کوره های بلند در این برهه زمانی با وجود تحریم های سخت و ظالمانه باعث شده پشتیبانی و تامین قطعات رزرو و تجهیزات در اولویت قرار گیرند. در این راستا اقدامات چشمگیری جهت بومی سازی تجهیزات جدید انجام و با روش مهندسی معکوس طراحی و سپس ساخت قطعات توسط ذوب آهن ۸۰ درصد و تعدادی نیز با مشارکت شرکت های داخلی ( ۲۰ درصد ) انجام گرفته و امید است با اتکا به توانمندی نیروهای متخصص در جهت بومی سازی کامل و رفع وابستگی خارجی گام های موثری برداشته شود.

تعدادی از قطعات بومی سازی شده بدین شرح است :

۱- دبل دمپر الکتروفیلترهای EGF , ESP

پس از بهینه سازی سیستم‌های غبارگیری بخش از نوع مرطوب به نوع الکتروفیلتر، سیستم آب بندی و تخلیه غبار الکتروفیلترها با نام دبل دمپر که توسط کشور کره جنوبی نصب شده بود به روش مهندسی معکوس و حجم سنگین طراحی و نقشه کشی (۵۱۰ نفر ساعت) که مشتمل بر حدود ۹۹ قطعه می شد نقشه های مورد نیاز تکمیل و هم اکنون در مرحله ساخت می باشد.

۲-فن دمنده COOLING AIRFAN

فن دمنده COOLING AIRFAN  که توسط کشور آلمان ساخته شده بود با دور کاری ۷۵۰rpm و قطر فن ۲۵۰۰mm با وزن ۹۰۹۰kg وظیفه خنک کردن آگلومره تولیدی آگلوماشین ۴ را بر عهده دارد برای اولین بار با همکاری شرکت منگان درسال ۱۴۰۱  ساخته شد.

۳-روتور مکنده EGF آگلوماشین ۴

فن مکنده آگلوماشین ۴ با دور ۱۵۰۰rpm و وزن ۱۳۰۰۰kg و قطر ۳۰۰۰mm توسط کشور آلمان ساخته شده بود و فرآیند پخت آگلومره تحت تاثیر عملکرد این تجهیز می باشد. عدم تامین این تجهیز  باعث توقف خط تولید می‌گردید و با توجه به شرایط خاص فن که فرکانس طبیعی سیستم پایین تر از دور نامی بوده و باعث ایجاد ارتعاشات در مکانیزم می‌گردد لذا طراحی آن بسیار خاص بود. در نهایت این تجهیز مهم با همکاری شرکت منگان برای اولین بار در کشور در سال ۱۴۰۰ طراحی و ساخته و بر روی مکنده نصب و بهره برداری گردید.

۴- ویبراتور سرند با تیپ JR608 و JR806  که توسط کشور آلمان ساخته شده بود با همکاری شرکت دنده تراش اسپادانا با موفقیت ساخته و نصب گردید.

۵- ساخت نیم بوش مخصوص کوره های پلی زیوس.-

۶- ساخت گیربکس های مختلف هیوسانگ.

 

2

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۸
شناسه مطلب : 46664
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی