مصطفی عبداللهی، معاون فنی و مهندسی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهراشتغال‌زایی، دستاورد کلیدی بومی‌سازی و حمایت از صنایع کوچک است
مصطفی عبداللهی، معاون فنی و مهندسی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر طی یادداشتی بیان کرد که اصلی‌ترين هدف واحد ساخت داخل در شركت معدنی و صنعتي گل‌گهر كاهش ارزبری زنجيره فولاد به 40 يورو در هر تن می‌باشد چرا كه در صورت تحقق اين امر، كمك شايانی به صنعت ساخت كشور و كاهش ارزبري زنجيره فولاد در كل كشور و اشتغال‌زایی صورت خواهد گرفت.

در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد اولیه فولاد کشور، چندین گام جهت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تدوین گردیده است و یکی از این گام ها، رویکرد ساخت داخل و حمایت از سازندگان داخلی می باشد. بدین منظور واحدی با عنوان مهندسی معکوس و ساخت داخل در شرکت گل گهر تشکیل و رسالت اصلی آن بومی سازی و کاهش ارزبری تعریف گردیده است. براساس دستور مدیرعامل محترم، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در ریسک بومی سازی و ساخت قطعاتی که تاکنون از خارج تامین می‌شده‌اند، با سازندگان داخل کشور شریک می‌شود. نحوه تسهیم ریسک هم به این صورت است که شرکت گل گهر هزینه مواد اولیه را تقبل نموده و سازنده داخلی یا شرکت دانش‌بنیان اقدام به ساخت می‌نماید. اگر قطعه ساخته شده مورد تائید قرار گرفت، شرکت گل گهر مابقی مبلغ را طبق قرارداد به سازنده پرداخت می‌نماید.

اصلی ترین هدف واحد ساخت داخل در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر کاهش ارزبری زنجیره فولاد به ۴۰ یورو در هر تن می باشد چرا که در صورت تحقق این امر، کمک شایانی به صنعت ساخت کشور و کاهش ارزبری زنجیره فولاد در کل کشور و اشتغال‌زایی صورت خواهد گرفت. همچنین طبق ارزیابی صورت گرفته توسط ایمیدرو و انجمن فولاد ، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سالیان اخیر به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در کاهش ارزبری شناخته شده است.

بومی‌سازی خط تولید یک میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن

از سوی دیگر از آنجا که شرکت معدنی و صنعتی گل گهر بزرگترین تولید کننده مواد اولیه فولاد کشور بوده است، مهمترین هدف خود در حوزه تحقیق و توسعه را کسب دانش طراحی خطوط کنسانتره و گندله تعریف نموده و براساس سیاست گذاری صورت گرفته توسط اعضای محترم هیئت مدیره، اولین خط یک میلیون تنی کنسانتره با طراحی صد درصد ایرانی و تجهیزات کاملاً ایرانی اجرا و راه اندازی گردید و صرفه جویی ارزی بیش از ۱۰ میلیون یورو را حاصل نمود. همچنین با توجه به اینکه طراحی آن توسط متخصصان ایرانی انجام شد و کلیه تجهیزات آن نیز ساخت داخل بودند، در زودترین زمان ممکن به ظرفیت اسمی نائل و بازگشت سرمایه آن محقق گردید.

کسب دانش و تکنولوژی ساخت از مسیر تحقیق و توسعه

همچنین در حوزه تحقیق و توسعه می توان گفت که همزمان با بومی سازی محصولات، تلاش شده است که کسب دانش و تکنولوژی نیز به وقوع بپیوندد چرا که قطعات با سطح تکنولوژی پایین، سال های قبل بومی سازی شده اند و قطعات باقیمانده زنجیره فولاد که هنوز بومی نشده اند، فوق العاده هایتک می باشند و در صورت بومی سازی آنها، کسب دانش و تکنولوژی نیز محقق می گردد.

علاوه بر این مهم ترین عامل در موفقیت آمیز بودن بومی سازی یک قطعه، دانش ساخت آن قطعه می باشد و شرط لازم در رسیدن به دانش ساخت یک قطعه یا تجهیز، تقبل هزینه R&D می‌باشد. در صورت وقوع این امر (کسب دانش ساخت)، شما قادر به تولید یک قطعه با هزینه و کیفیت قابل رقابت خواهید بود.

در پایان و با توجه به تفاسیر فوق، بایستی متذکر شویم یکی از مهم‌ترین اقدامات جهت اشتغال‌زایی، راه‌اندازی مشاغل خرد و کارگاه‌های زودبازده بوده و بومی سازی نیز به طور چشمگیری به راه‌اندازی کارگاه‌های ساخت با کمترین حجم سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی کمک شایانی نموده است.

2

تاریخ انتشار : ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۸
شناسه مطلب : 48240
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی