همکاری با بیش از ۱۰۰۰ شرکت در جهت ساخت قطعات و تجهیزات مصرفی ذوب آهن اصفهان
تولید مستمر، رمز بقاء صنایع مختلف و به ویژه صنعت فولاد است و در این راستا تامین قطعات و تجهیزات در ابعاد کمی،کیفی و همچنین تحویل به موقع به بهره بردار نقش کلیدی دارد. در این راستا مدیریت خرید تجهیزات ذوب آهن اصفهان اقدامات بسیار خوبی را از طریق تعامل اثربخش با شرکت های توانمند داخلی برای بومی سازی انجام داده است.

به گزارش  چیلان ،محمدحسین ترکان گفت : معاونت خرید شرکت به عنوان خط مقدم تامین تجهیزات، مواد اولیه و… در کنار سایر معاونت ها و مدیریت های کارخانه با همکاری تامین کنندگان، نقش انکار ناپذیری در تحقق اهداف این شرکت مادر صنعتی دارد.

وی افزود: این معاونت با اشراف کامل بر ضرورت و اهمیت بومی سازی و نقش آن در توسعه کارخانه و پیشرفت اقتصاد کشور، به منظور تامین نیازهای ذوب آهن اصفهان از منابع داخلی با هدف حمایت از تولید داخل،کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و جلوگیری از خروج ارز به ویژه در شرایط ظالمانه تحریم ها با تدوین دستورالعمل ها و آیین نامه های اجرایی و پایبندی کامل به قوانین بالادستی در این ارتباط اقدامات مناسبی در زمینه بومی سازی و جایگزینی کالاهای ساخت داخل انجام داده است.

مدیر خرید تجهیزات شرکت در ادامه برخی از دستاوردهای بومی سازی را چنین برشمرد : تجهیزات مکانیکی شامل: شیپوری اسکروبرهای تصفیه گاز کوره ۳، ویبراتور سرند کوره بلند، گهواره میکسر فولادسازی، فیدموتور و بورموتور مته دانگو کوره بلند، گیربکس کاوکس فولادسازی، گیربکس بالابر فولادسازی، دریچه های اسکلت فلزی کوره بلند ، مکانیزمهای دوراسیون ماشینهای تخلیه و شارژ واحد کک سازی، پوسته گیربکس قفسه ۸ نورد ۵۰۰، ساخت چرخدنده پنیون کرانویل جهت نیروگاه حرارتی، دریچه MASV کوره بلند شماره ۳، سرمته های طرح دانگو کوره بلند شماره ۳، ۳ ردیف گیربکس های کوره بلند، الکتروموتور قفسه و قیچی نورد ۵۰۰، انواع هولدر و مته های سوراخکاری ریل، بومی سازی تجهیزات هیدرولیکی،ونتیلاتورهای هوای مشعل فولادسازی،پمپ های گریز از مرکز بخش فولادسازی ، آبرسانی و کوره بلند،تسمه نقاله های حرارتی بخش اگلومراسیون، والوهای هیدرولیکی بخشهای مختلف کارخانه و انبار ماشین الات و همچنین تجهیزات برقی از جمله دریل و ماشین سنگ فرز و… که جایگزین نمونه های بوش و ماکیتا شده است.

نقش آفرینی شرکت مهندسی و پویش ساخت ذوب آهن در بومی سازی قطعات و تجهیزات کارخانه

ترکان اضافه کرد : شرکت مهندسی و پویش ساخت از جمله شرکت های تابعه ذوب آهن نیز همکاری بسیار خوبی با این مدیریت داشته است و به عنوان مثال در جهت بومی‌سازی پاتیل های حمل چدن مذاب، ساخت قفسه ۶ نورد ۶۵۰، سرمته های طرح دانگو کوره بلند و … نقش آفرین بوده است.

مدیر خرید تجهیزات ذوب آهن اصفهان اظهار داشت : طی ۳ سال گذشته در جهت حمایت از تولید داخل با بیش از ۱۰۰۰ شرکت در جهت ساخت قطعات و تجهیزات مصرفی کارخانه همکاری داشتیم.

این مقام مسئول گفت : بومی سازی پمپ های گریز از مرکز کوره بلند با ۴۵۰ هزار یورو، ونتیلاتورهای هوای مشعل فولادسازی با ۹۰ هزار یورو،تسمه نقاله های حرارتی با ۲۷۰ هزار یورو و پمپ های گریز از مرکز فولادسازی نیز با ۵۰ هزار یورو صرفه اقتصادی در داخل کشور ساخته شدند.

مسعود رفیعی سرپرست اداره ساخت در مدیریت خرید تجهیزات نیز در ادامه گفت : با همکاری مدیریت نت مکانیک که وظیفه طراحی نقشه های قطعات و تجهیزات را برای ساخت دارند و پس از آماده سازی کد نقشه ها در این سرپرستی برنامه ریزی برای تعامل با شرکت های داخلی آغاز می شود.
دوراسیون های کک سازی با یک دهم قیمت دلاری در کشور ساخته شد

وی افزود : ساخت دوراسیون های درب بازکن کک سازی یکی از مهمترین قطعاتی بود که در سال جاری با همکاری یکی از شرکت های توانمند داخلی با یک دهم قیمت دلاری در کشور ساخته شد و در خط تولید نصب گردید.

مسعود صلح وند سرپرست اداره اقلام عمومی و استاندارد در مدیریت خرید قطعات و تجهیزات نیز گفت : مته هایی برای سوراخ کاری ریل مورد نیاز بود از خارج از کشور و با هزینه ۱۰۰۰ یورو تامین می شد اما این قطعات در داخل کشور و با هزینه ای بالغ بر ۵ میلیون تومان ساخته شدند و بدون مشکل مورد بهره برداری قرار گرفتند.

ساخت داخل تسمه های نوار نقاله حرارتی ۷۵ میلیارد ریال صرفه اقتصادی رقم زد

نسرین صادقی فر کارشناس خرید تجهیزات هیدرولیک در این مدیریت نیز در خصوص بومی سازی ونتیلاتورهای هوای مشعل بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان نیز گفت : این قطعات از شرکت های خارجی خریداری می شد اما طی سالیان گذشته با شناسایی شرکت های سازنده داخلی و با بهره گیری از روش مهندسی معکوس ضمن بازدید از کارخانه هر عدد از آنها از ۹۰ هزار یورو به ۲۳۸ میلیون تومان در کشور ساخته شد و صرفه جویی خوبی از این محل برای شرکت به ثمر نشست. در راستای استفاده از توان تولید داخل، تسمه های نوار نقاله حرارتی نیز ۷۵ میلیارد ریال صرفه اقتصادی برای ذوب آهن اصفهان حاصل شد.

فرهاد بخشی کارشناس خرید تجهیزات نیز گفت : در زمینه بومی سازی پمپ و قطعات آن اقدامات بسیار خوبی در مدیریت خرید تجهیزات انجام گرفت و صرفه اقتصادی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومانی برای ذوب آهن اصفهان به ثمر نشست. همچنین برای بومی سازی لیبل های نصبی جهت محصولات تیرآهن و شمش نیز  اقدامات بسیار خوبی با همکاری شرکت های داخلی در حال انجام است که سالیانه حدود ۱۴ میلیارد ریال برای کارخانه صرفه جویی به همراه داشته است.

مسعود معصوم زاده سرپرست اداره خرید تجهیزات برقی و اتوماسیونی نیز در خصوص بومی سازی موتورهای ۴۵۰۰  مگاوات آگلومراسیون گفت : ساخت داخل این تجهیزات به میزان ۴۵۰ میلیارد ریال صرفه اقتصادی برای ذوب آهن اصفهان در بر داشت و همچنین الکتروموتورهای DC قفسه های نورد ۳۵۰ و قیچی نورد که با یک چهارم نمونه خارجی خریداری گردید و ۲۵میلیارد ریال صرفه اقتصادی برای کارخانه رقم زده است.

2

تاریخ انتشار : ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۶
شناسه مطلب : 47273
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی