معرفی فناوری نوین HMPT، روشی نوآورانه برای فرآوری آسان سنگ‌آهن
با توجه به کمبود ذخایر اکتشاف شده سنگ آهن کشور و بحران احتمالی کمبود سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولادسازی که بتدریج از سال 1410 تا 1418 خود را بصورت حادتر نشان خواهد داد یک شرکت چینی جدیدترین تکنولوژی روز فرآوری سنگ آهن هماتیت که ذخایر قابل توجهی چه بصورت اکتشاف شده و چه بصورت اکتشاف نشده در ایران وجود دارد را اختراع کرده است. نام این فناوری نوین HMPT است و اینجانب کیوان جعفری طهرانی در حال معرفی و توسعه آن درایران هستم.

به گزارش  چیلان ،با توجه به کمبود ذخایر اکتشاف شده سنگ آهن کشور و بحران احتمالی کمبود سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولادسازی که بتدریج از سال ۱۴۱۰ تا ۱۴۱۸ خود را بصورت حادتر نشان خواهد داد یک شرکت چینی جدیدترین تکنولوژی روز فرآوری سنگ آهن هماتیت که ذخایر قابل توجهی چه بصورت اکتشاف شده و چه بصورت اکتشاف نشده در ایران وجود دارد را اختراع کرده است. نام این فناوری نوین HMPT است و اینجانب کیوان جعفری طهرانی در حال معرفی و توسعه آن درایران هستم.

پروژه های صنعتی

شرکت چینی خالق این تکنولوژی به طور مستقل فناوری تبدیل فاز معدنی هیدروژن (HMPT)  را ابداع نموده و یک مجموعه تجهیزات آزمون نیمه صنعتی را تولید کرده است. همچنین این شرکت مجموعه ای از تجهیزات صنعتی را برای جداسازی کارآمد و پاک سنگ آهن با تکیه بر فناوری HMPT توسعه داده است. هم اکنون فناوری HMPT در پروژه شرکت جیسکو استفاده شده و JISCO این پروژه را با بهره وری ۱.۶۵ میلیون تن در سال راه اندازی کرده است. همچنین خط تولید صنعتی جداسازی آهن و منگنز در کشور زامبیا (جنوب آفریقا) با ظرفیت ۶۰۰۰۰۰ تن در سال در ماه ژانویه ۲۰۲۱ به اهداف خود دست یافت. همچنین پروژه HMPT در معدن هاینان (جنوب چین) با ظرفیت ۲.۳ میلیون تن در سال در دست ساخت است و انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۳ به بهره برداری برسد.

ظظ

فناوری ما

استحاله فاز معدنی هیدروژن به اختصار  HMPT(به معنای تشویه مغناطیسی تعلیقی یا SMR) برای تبدیل مواد معدنی آهنی با مغناطیس ضعیف (هماتیت، لیمونیت، سیدریت و غیره) به مواد معدنی آهنی با خواص مغناطیسی قوی یا مگنتیتی ابداع شده است ، که در این فرآیند از هیدروژن یا گاز کوره بلند یا کوره کک سازی به عنوان سوخت و عامل احیا استفاده می شود. بعد از عبور محصول فرآیند HMPT از میان جداکننده مغناطیسی با شدت پایین، یک کنسانتره سنگ آهن با کیفیت بالا بدست می آید.

سنگ اهن 11

مزایای این فناوری

  1. مزایای اقتصادی قابل توجه

مزیت اقتصادی این پروژه چشم گیر است زیرا با توجه به استفاده از گاز طبیعی ارزان قیمت، گاز کوره بلند یا گاز کوره کک سازی به عنوان سوخت و عامل احیا ، هزینه عملیاتی آن بسیار پایین است.

  1. نتایج جداسازی مطلوب

ازهسته چند فناوری از جمله قابلیت نوآورانه تنظیم چند مرحله‌ای استحاله فاز آهن و کاهش انباشت گرما، برای کنترل دقیق فرآیند تبدیل فاز سنگ آهن استفاده می‌شود. از این روش کنسانتره سنگ آهنی با کیفیت بالا را می توان از طریق جداسازی مغناطیسی استخراج کرد، به طوری که خواص مغناطیسی آهن حاصل از فرآیند HMPT به طور قابل توجهی افزایش می یابد. این فناوری موثرترین روش در فرآوری سنگ آهن هماتیتی در جهان است.

  1. اتوماسیون بالا

از سیستم‌های کنترل DCS یا PLC و ابزارهای دقیق هوشمند برای نظارت و کنترل از راه دور فرآیند تولید با HMPT استفاده می شود و فرآیند کنترل در محل یا از راه‌ دور و همچنین سیستم ایمنی اینترلاک برروی همه تجهیزات الکتریکی اجرا می‌شوند. علاوه بر این، نظارت کاملاً خودکار و غیرحضوری بر کل فرآیند تولید HMPT باعث بهبود بهره وری نیروی کار می شود.

  1. سبز و بدون آلودگی

این عملیات هیچ تأثیری بر محیط پیرامون خود ندارد و این تکنولوژی از فن‌آوری‌های پیشرفته حذف گرد و غبار، گوگرد زدایی و نیترات زدایی برای حذف غباروگازهای NOx و سولفید موجود در گاز خروجی از دودکش تأسیسات بهره می برد.

 

  1. حفظ انرژی و کاهش انتشار کربن

روش های مختلف برای کاهش مصرف انرژی فرآیند در این تجهیزات ترکیب شده اند و می توان مصرف انرژی را تا بیش از ۴۰ درصد در مقایسه با مصرف کوره دوار (Rotary Kiln) کاهش داد. علاوه بر این، کنسانتره سنگ آهن تولید شده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

سنگ آهن 4

ثبت اختراع ما

  1. فرآیند پیچیده پیش غنی سازی سنگ آهن، تشویه تعلیقی سه مرحله ای و عملیات جداسازی مغناطیسی.
  2. خنک کردن محصول تشویه شده با باد برای کنترل خواص مغناطیسی، بهبود فرآیند جداسازی و سیستم بازیابی گرمای نهان.
  3. سیستم جداسازی، تشویه تعلیقی و فرآیند آسیاب خشک سنگ آهن.
  4. سیستم تشویه تعلیقی فرآوری صنعتی سنگ آهن و منگنز.
  5. سیستم تشویه تعلیقی افزایش روند احیای مواد آهنی ترک خورده با حرارت.
  6. تجهیزات فرآیند پیچیده وطبقه بندی شده تشویه تعلیقی سنگ آهن.
  7. تجهیزات فن آوری استخراج آهن از باطله های آهن از طریق تشویه تعلیقی.

   تماس با ما

کیوان جعفری طهرانی

موبایل/تلگرام/واتس آپ: ۰۹۱۲۱۰۱۳۳۶۹

ایمیل: jtc-ltd.com@info

2

تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰
شناسه مطلب : 47755
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی