حضور فعال ذوب آهن اصفهان در سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران
افتتاحیه سیزدهمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران با نگاهی به بازار با حضور متولیان، فعالان و دست اندرکاران حوزه فولاد صبح امروز در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش  چیلان ،در ابتدای این مراسم بختیاری مدیرمسئول روزنامه دنیای اقتصاد گزارشی در خصوص تولید و چشم انداز فولاد ارائه کرد و در ادامه از اهداف برگزاری این رویداد مطالبی را مطرح کرد.

در ادامه این مراسم دکتر سیدشمس‌الدین حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون  برنامه و بودجه مجلس در خصوص چشم‌انداز صنعت فولاد با تاکید بر اینکه “ایران جایگاه ممتازی در بازار جهانی فولاد دارد”، گفت: در همین خصوص ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ این صنعت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه روند سرمایه‌گذاری کشور در بخش‌های مختلف بر تقاضا برای فولاد نامطلوب بوده است، خاطرنشان کرد: نه تنها سرمایه‌گذاری بخش خصوصی؛ بلکه سرمایه‌گذاری‌های در تملک دولت نیز تحت فشار است و نوید خوبی برای تولید نیست.
وی تاکید کرد: سرمایه‌گذاری‌های جدید در زنجیره فولاد باید در دو حوزه تامین ماده اولیه پایدار و سرمایه‌گذاری در حوزه تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر صورت گیرد.
وی در ادامه گفت: فولاد به عنوان یک صنعت مادر؛ روابط پیشین و پسین متعددی با سایر صنایع دارد و نقش بسزایی در ارزی‌آوری، ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغالزایی صنایع بالادستی و پایین دستی خود ایفا می‌کند.
دکتر کیوان جعفری تهرانی کارشناس حوزه فولاد نیز وضعیت بازار فولاد طی هفته های اخیر را دستخوش تغییرات متعدد دانست و از فعالان این حوزه درخواست کرد تا برای عبور از این بحران چاره اندیشی کنند.
وی گفت: تولید فولاد ایران در رتبه دهم است البته در مقطعی با یک رتبه رشد به رتبه نهم رسیدیم، اما مجددا به رتبه قبلی بازگشتیم. وی در ادامه گفت: کاهش شدت جنگ اوکراین و عرضه گندله این کشور به بازار تاثیر زیادی در بازار فولاد برجای خواهد گذاشت‌‌.
این کارشناس حوزه فولاد با تاکید بر اینکه طرح جامع فولادهای منطقه باید اصلاح شود، گفت: ترکیه در تولید فولاد رتبه هفتم، برزیل رتبه هشتم و ایران رتبه دهم را دارد؛ این در حالی است که این دو کشور برای افزایش تولید هیچ طرح جامع و توسعه ای ندارند، اما ما می توانیم با اجرای طرح جامع به رتبه ششم برسیم. اگرچه نکته حائزاهمیت حفظ و نگهداری این رتبه است.
دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در این مراسم با اشاره به چالش هایی که صنعت فولاد با آنها دست به گریبان است، گفت: در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده فولاد؛ کشور چین است و ایران با تولید ۳۰ میلیون تن فولاد در رتبه دهم قرار دارد؛ در حالی ظرفیت نصب شده برای تولید فولاد بیش از ۴۰ تن است که بنا به دلایلی تاکنون وارد فرآیند تولید نشده است.
دکتر سبحانی دلایل عدم استفاده از ظرفیت های تولید به صورت کامل را به دو دسته درون بنگاهی و برون بنگاهی تقسیم کرد و گفت: کمبود نقدینگی، نبود مواداولیه کافی و بحث لجستیک از جمله عوامل درون بنگاهی است که سبب شده است تا از ظرفیت تولید فولاد به طور کامل استفاده نشود.
وی در ادامه به عوامل برون بنگاهی اشاره کرد و گفت: مسائل بین المللی، تحریم ها و محدودیت های ناشی از تحریم ها از جمله عواملی است که مانع از استفاده کامل از ظرفیت بخش های تولیدی فولاد است.
photo4613700528

2

تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۹
شناسه مطلب : 49574
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی