گزارش اختصاصی چیلان از وضعیت صادرات و واردات انواع محصولات زنجیره فولاد:رشد ۴۰ درصدی صادرات محصولات فولادی در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۲/ جزئیات کامل صادرات و واردات فولاد، محصولات فولادی و آهن اسفنجی+ جدول
آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حاکی از به صفر رسیدن واردات آهن اسفنجی و فولاد میانی است؛ این دستاورد در حالی حاصل شده که صادرات انواع محصولات تخت و طویل، فولاد میانی و آهن اسفنجی همگی در دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد مثبت داشته‌اند.

به گزارش  چیلان ، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار صادرات و واردات فولاد کشور را در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۲ منتشر کرده و گزارشی از وضعیت صدور و ورود انواع محصولات فولادی، فولاد میانی و آهن اسفنجی ارائه داده است.

جهش صادراتی فولاد میانی و بی‌نیازی از واردات

بنا بر آمار یادشده، صادرات فولاد میانی در فروردین و اردیبهشت سال جاری ۳۳ درصد بیشتر از ماه‌های مشابه در سال گذشته بوده است؛ این افزایش حجم صادرات در اسلب شدت زیادی داشته و صادرات این محصول در دو ماهه نخست امسال ۱۲۵.۴ درصد بیشتر از دو ماهه نخست سال گذشته بوده است.

همچنین صادرات بیلت و بلوم نیز در سال جاری ۷.۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت.

با وجود جهش ۱۲۵ درصدی در رشد صادرات اسلب، حجم صادرات بیلت و بلوم در هر دو سال بیشتر از اسلب بوده است و فولادسازان ایرانی در دو ماهه نخست سال جاری ۹۰۰ هزار تن بیلت و بلوم و ۵۱۴ هزار تن اسلب صادر کردند.

همچنین آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حاکی از آن است که در دو ماهه نخست امسال و سال پیش تقریبا هیچ فولاد میانی به ایران وارد نشده و تمام نیاز فولادسازان به اسلب، بیلت و بلوم از واحدهای داخل کشور تامین می‌شود.

گفتنی است که در فروردین سال گذشته وزارت صمت بر صادرات محصولات فولادی عوارض وضع کرد و این اتفاق به کاهش چشمگیر حجم صادرات در دو ماه نخست سال ۱۴۰۱ انجامید. در نتیجه آمار صادرات محصولات فولادی در دو ماهه نخست امسال رشد زیادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. این عوارض در آخرین روزهای اردیبهشت لغو شد.

افزایش بیش از ۴۰ درصدی صادرات محصولات تخت و طویل

آمار مذکور همچنین نشانگر این است که صادرات محصولات فولادی، چه محصولات تخت و چه محصولات طویل در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴۰.۳ درصدی داشته است.

در مقاطع طویل، صادرات انواع محصولات که شامل تیرآهن، میلگرد و نبشی، ناودانی و سایر مقاطع می‌شوند، رشد مثبت داشت و مجموع رشد صادرات آنها در فروردین و اردیبهشت امسال ۳۵.۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود. در میان این محصولات صادرات تیرآهن رشد بیشتر از ۱۰۸ درصدی را تجربه کرد.

در مورد محصولات تخت نیز هر چند حجم صادرات فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به سال گذشته ۶۷.۹ درصد بیشتر شده بود اما این رشد تنها شامل ورق‌های گرم شد و ورق‌های سرد و پوششدار در سال جاری به ترتیب حدود ۸۳ درصد و ۴۱ درصد کمتر از سال گذشته صادر شدند.

از بررسی داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره واردات محصولات فولادی در دو ماهه نخست امسال و سال گذشته نیز این روایت حاصل می‌شود که در میان محصولات طویل واردات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع از ۴ هزار تن به ۶ هزار تن رشد کرد اما واردات میلگرد و تیرآهن رشد منفی داشت.

در میان محصولات تخت نیز تنها واردات ورق‌های سرد در دو ماهه امسال ۲۳۶.۸ درصد بیشتر از دو ماهه سال گذشته بود و واردات ورق‌های گرم و پوششدار سیر منفی داشتند.

رشد ۲۰۴ درصدی صادرات آهن اسفنجی

آمار همچنین گویای آن است که ایران در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۱ آهن اسفنجی صادر نکرد، اما در مدت مشابه سال ۱۴۰۲، ۲۰۴ هزار تن از این محصول از مبدا ایران صادر شد، بنابراین حجم صادرات آن در سال جاری رشد ۲۰۴ درصدی را نشان می‌دهد.  در مقابل حجم واردات آهن اسفنجی به ایران همانند اسلب، بیلت و بلوم هم در سال گذشته و هم در سال جاری تقریبا صفر بوده است.

در جدول زیر جزئیات آمار صادرات و واردات فولاد کشور در دو ماهه سال ۱۴۰۲ و مقایسه آن را با سال پیش مشاهده می‌کنید.

 

صادرات و واردات فولاد

برای مطالعه بیشتر خبر رشد ۷.۴ درصدی تولید فولاد ایران در دو ماهه ۱۴۰۲ را بخوانید.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۰
شناسه مطلب : 50755
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی