ذوب آهن اصفهان اولین آرک TH۲۹ را در کشور تولید کرد
کارکنان مدیریت مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان در راستای پیاده سازی استراتژی تحولی این مجموعه مبنی بر رشد تولید ۴۰ درصدی محصولات ارزش افزا، در نخستین روز از مردادماه، موفق شدند با تولید انحصاری آرکTH۲۹ ، سبد تولید این محصول را در ذوب آهن اصفهان تکمیل کنند.

به گزارش  چیلان ،تلاشگران مدیریت مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان در راستای پیاده سازی استراتژی تحولی این مجموعه مبنی بر رشد تولید ۴۰ درصدی محصولات ارزش افزا، در نخستین روز از مردادماه، موفق شدند با تولید انحصاری آرکTH۲۹ ، سبد تولید این محصول را در ذوب آهن اصفهان تکمیل کنند. دستاوردی که بار دیگر مفهوم «ساخت داخل» را ماندگار کرد و حالا مهرداد تولاییان، معاون بهره‌برداری ذوب آهن اصفهان چند و چون فرآیند تولید این محصول را روایت می‌کند.

به گفته او، با توجه به اینکه در سال‌های گذشته برای اولین بار در کشور، تولید آرک معدن تیپ V۲۱ در شرکت ذوب‌آهن اصفهان با موفقیت انجام شد و معادن کشور از واردات این تیپ آرک معدن بی نیاز شدند و همچنین رضایت بالای معادن کشور از آرک تونلی تولید شده توسط این شرکت، تولید آرک معدن TH۳۶ نیز در دستور کار قرار گرفت که پس از انجام مراحل مورد نیاز، این تیپ آرک معدن به تولید انبوه رسید و به مشتری تحویل داده شده که در عمق ۵۰۰‏- متر مورد استفاده قرار گرفته است.

چرا تولید آرک TH۲۹ یک اتفاق ویژه است؟
مراحل تهیه ذوب این فولاد دارای آنالیز شیمیایی ویژه‌ای است. وقتی تقاضای آن از سوی مشتریان مطرح شد، در بخش فولادسازی طراحی و مطابق استاندارد DIN ۲۱۵۳۰ ریخته گری آن با موفقیت صورت گرفت.

تفاوت فنی این نوع آرک با نمونه‌ قبلی در چیست؟

پروفیل آرک TH۲۹ با وجود شباهت‌های زیادی که با پروفیل آرک TH۳۶ دارد، دارای تفاوت‌های فنی در مراحل طراحی کالیبراسیون، هادی‌ها و نورد است. با توجه به توان فنی و دانش سازمانی کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان، کلیه مراحل طراحی کالیبراسیون و هادی، تأمین و تراش غلتک‌ها، تأمین قطعات تکنولوژی مورد نیاز و آماده سازی کارگاه، مطابق گراف از پیش تعیین شده انجام شد. مراحل انجام کار طبق استاندارد ISO ۹۰۰۱ (۲۰۱۵) رویه Q.P ۱۰.۱ و دستورالعمل‌های ذیل این رویه صورت گرفت و تولید آزمایشی این محصول نیز در یکم مرداد با استفاده از شمش گرید۳۱mn۴  با موفقیت انجام شد.

این محصول یک شنبه ۱۵ مرداد ماه در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار  با حضور اصحاب رسانه اصفهان در ذوب آهن اصفهان رونمایی شد.
جزییات تازه‌ترین محصول تولیدی در ذوب‌آهن اصفهان: آرک TH۲۹
آرک‌های تولیدی ذوب آهن
تاکنون سه نوع آرک در ذوب آهن اصفهان تولید شده است که عبارتند ازV۲۱ ویژه معادن با عمق حداکثر ۱۵۰ متر،TH۲۹  ویژه عمق حداکثر ۴۰۰ متر و TH۳۶  عمق حداکثر ۶۰۰ متر.
بنابراین، روشن است که بین افزایش عمق معادن با تولید آرک‌های دارای استحکام بالا، رابطه مستقیم وجود دارد. در واقع، ذوب‌آهن اصفهان بر اساس رویکرد آینده‌پژوهی و رصد هوشمند بازار تلاش کرده است تا با تولید آرک TH۲۹، فاصله تولید بین دو محصول V۲۱ وTH۳۶ را پوشش دهد و سبد محصول آرک تولیدی شرکت را تکمیل کند.
اگر قرار باشد دو مزیت آرک تولیدی جدید بیان شود، ایمنی و صرفه اقتصادی دو ویژگی‌ای است که مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن به آنها اشاره می‌کند:«به ویژه معادن زغال سنگ کشورمان از عمق بسیار بالایی برخوردار هستند و لذا استفاده از این محصول استاندارد می‌تواند دو مزیت ایمنی و صرفه اقتصادی را همزمان برای معادن رقم بزند».
IMG 20230806 171317 645
۳۰۰ تن علی‌الحساب
اما میزان تناژ فعلی تولید این محصول چقدر است؟ سوالی که پاسخش به روایت مهرابی، ۳۰۰ تن است:«در حال حاضر حدود ۳۰۰ تن از آرک TH۲۹ به درخواست مشتری تولید شده است. تیرآهن‌های بال پهن ۲۲ و ۱۶ رشد ۷۰ درصدی تولید را به ثبت رساندند. مدیریت مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان در خردادماه سال جاری حدود ۱۰ هزا تن تیرآهن بال پهن ۲۲ و ۱۶ که در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارند، تولید کرد. محصولاتی که روند تولید آنها نسبت به دو سال گذشته، رشد ۷۰ درصدی را ثبت کرده است».
تولید ۱۰ هزار تن ریل در ۳ ماه
تولید ریل ملی هم که مدت‌هاست از افتخارات ویژه ذوب‌آهن است، بخش دیگری از توضیحات مهرابی است. دستاوردی که در همین گفت‌وگو به آخرین وضعیت تولیدش اشاره می‌کند:«روند تولید این محصول منحصربفرد که در غرب آسیا همتایی ندارد، با تناژ تولید ۱۰ هزار تن در سه ماهه اول سال جاری، حاکی از رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به سه ماهه اول سال گذشته است که البته امکان افزایش تولید آن نیز وجود دارد».
او توضیحاتش را اینگونه به پایان می‌رساند:«تمامی آرک‌هایی (TH۲۹ ، TH۳۶ و V۲۱ ) که در ذوب آهن اصفهان تولید شده است در داخل معادن با سطح مقطع ۲ / ۱۵ متر مربع (عرض ۵ متر و ارتفاع ۳ متر) استفاده می‌شوند و همچنین دهانه۲/ ۱۷ متر مربع نیز با بهبود خواص مکانیکی محصولات ذوب آهن  در آینده نزدیک انجام می‌شود».

2

تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۴۳
شناسه مطلب : 52770
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی