«تحلیل معاملات فولاد» در بورس کالا / توسعه صادرات یا تامین نیاز داخلی؟ کدام استراتژی برای کدام محصول؟/ فولادسازان در بی برقی هم آهن اسفنجی می خرند!
رصد تحلیلی «چیلان» از رفتار خریداران در تالار بورس کالای ایران (مطابق نمودار و جدول فوق) نشان می‌دهد آهن اسفنجی، ورق سرد و ورق گرم در صدر معاملات بازار فولاد قرار گرفته و رکود در بازار مقاطع ساختمانی فولاد هم چنان ادامه دارد.

به گزارش  چیلان  ، تحلیل رفتار خریداران در تالار بورس کالای ایران گویای این است که در میان محصولات زنجیره آهن و فولاد در تیرماه سال جاری، بیشترین رقم شاخص نسبت حجم معامله به عرضه با ۹۵ درصد به آهن اسفنجی تعلق دارد. این در حالی است که در سه ماهه ابتدایی سال، ورق سرد با ۸۹ درصد در رتبه اول این شاخص قرار گرفته بود.

در رده‌های بعدی این شاخص در تیر ماه، ورق گرم، ورق قلع‌اندود و ورق رنگی قرار دارند. نسبت حجم معامله به حجم عرضه این سه محصول به ترتیب برابر ۸۳، ۷۰ و ۵۹ درصد بوده است.

نسبت حجم معامله به عرضه آهن اسفنجی طی تیر ماه نسبت به خرداد ماه ۲۳ واحد درصد رشد داشت و نکته جالب این است که حجم عرضه آهن اسفنجی در تیرماه نسبت به خردادماه، بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته اما خریداران در اوج محدودیت های برق همچنان فعال عمل کرده اند!

ورق سرد نیز که در خرداد ماه به طور کامل معامله شده بود، در تیر ماه نسبت حجم معامله به عرضه‌ای برابر ۹۲ درصد داشت که ناشی از افزایش عرضه این محصول در تیرماه نسبت به خرداد ماه است.

پیشنهاد  چیلان  این است که با توجه به حجم بالای معامله به عرضه محصولات فوق به نظر می‌رسد میزان تولید نسبت به نیاز داخلی در موقعیت سر به سر یا کمبود قرار دارد؛ از این‌ رو درباره این محصولات باید تمرکز بر تامین نیاز داخلی باشد. در طرف مقابل در مورد محصولاتی چون شمش فولادی، اسلب، میلگرد و نبشی و ناودانی شاخص نسبت حجم معامله به حجم عرضه در سطح پایینی قرار دارد که بیانگر مازاد عرضه است و لازم است سیاست‌های تسهیل صادرات در خصوص این محصولات اعمال شود.

تحلیل کاربردی معاملات آهن و فولاد کشور را در کتاب سال فولاد ایران (ویژه سال ۱۴۰۲) بخوانید.

بورس کالا 4

2

تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۲
شناسه مطلب : 52790
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی