عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد:در همه جهان صادرکنندگان معاف از مالیات هستند در ایران ۲۱ درصد مالیات می‌دهند/ با دامپینگ، فولاد ایران از بازار جهانی حذف می‌شود/ سیاستگذاری صادراتی دولت مغایر با منافع ملی است
به گفته یکی از اعضای هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در شرایطی که در همه دنیا وضع هر گونه مالیات بر صادرات ممنوع است، در ایران معافیت مالیاتی صادرکنندگان لغو شده و با محدودیت‌های تحمیل شده صادرکنندگان ملزم به پرداخت مالیات 21 درصدی هستند.  

به گزارش  چیلان ، احمد دنیانور عضو هیات رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در برنامه کنکاش رادیو اقتصاد به وضع عوارض بر صادرات محصولات خام و نیمه‌خام زنجیره فولاد ایراد وارد دانست و در این باره گفت: در چند سال گذشته فروش نفت ایران در بازارهای جهانی با اختلال رو‌به‌رو شد و این امر دولت‌ها را واداشت تا از منابعی دیگری غیر از نفت درآمدزایی کنند، از جمله این منابع افزایش مالیات و افزایش عوارض صادراتی است.

او تصریح کرد: وضع عوارض بر صادرات در اختیار دولت‌ها قرار گرفته تا از طریق آن بازار داخل را کنترل کنند، نه اینکه کسری بودجه را جبران کنند.

دامپینگ فولادی به حذف ایران از بازارهای جهانی می‌انجامد

دنیا‌نور در ادامه توضیح داد: در همه دنیا برای افزایش درآمدها ارزی صادرات را تشویق و آن را از مالیات معاف می‌کنند اما در کشور ما حتی بر صادرات محصولاتی که مازاد بر نیاز داخل هم تولید شده عوارض سنگین وضع می‌شود. زمانی که تولید فولاد کشور دو برابر مصرف است، چاره‌ای جز صادرات آن باقی نمی‌ماند.

او خاطرنشان کرد: ایران در سال گذشت ۱۸ میلیون تن محصولات زنجیره فولاد صادر کرد، حاصل این حجم از صادرات تحقق درآمد شش میلیارد دلاری برای کشور بوده است.

مدیرعامل شرکت فولاد جنوب اضافه کرد: پس از وقوع جنگ روسیه و اوکراین صنعت فولاد ایران فرصت خوبی برای عرض اندام در بازارهای جهانی داشت اما صدور یک بخش‌نامه صادراتی در داخل کشور سبب مانع‌سازی در صادرات فولاد شد با این بخش‌نامه نه تنها نتوانستیم بازارهای جدیدی را به دست آوریم بازارهای قدیم را هم از دست دادیم، خبر بد اینکه رقبای منطقه‌ای ما با دامپینگ فولادی کل بازارهای جهانی را به دست می‌گیرند و ایران به آرامی از بازارها حذف می‌شود.

سیاستگذاری دولت صادرکنندگان را نه تشویق که تنبیه می‌کند

این مدیر فولادی کشور وضع عوارض بر صادرات را تصمیمی غیرکارشناسی دولت دانست و گفت: متاسفانه مجلس هم تنها با در نظر گرفتن درآمدزا بودن عوارض صادراتی با تصمیم دولت همراهی کرده است.

وی افزود: هدف از صادرات دستیابی به ارز و تبدیل شدن به قدرت اقتصادی منطقه است و دولت به جای اینکه صادرکنندگان را که در تلاش برای رسیدن به این اهداف هستند، تشویق کند آنها را با صدور بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه تنبیه می‌کند.

او ادامه داد: دولت تولیدکننده‌ای را که با نرخ دلار آزاد تولید را پیش برده مجبور می‌کند، آورده ارزی خود را با نرخ نیمایی تسعیر کند. همچنین بر صادرات او اعم از محصول خام و نیمه‌خام عوارض سنگین تعریف می‌کند.

دنیانور تصریح کرد: هر نوع صادرات در تمام دنیا از مالیات معاف است با این حال در ایران معافیت مالیاتی لغو شده است، همچنین در تمام دنیا در صورت صادرات مالیات بر ارزش افزوده به صادرکننده برمی‌گردد اما در ایران مبلغی که به عنوان ارزش افزوده به صادرکننده بازگردانده می‌شود از او اخذ می‌شود در مجموع این محدودیت‌ها مالیات ۲۱ درصدی بر صادرات تحمیل می‌شود. آیا این سیاستگذاری مغایر با منافع ملی کشور نیست؟

کاهش صادرات مقاطع و آهن اسفنجی ایران در سال گذشته

مدیرعامل فولاد جنوب در ادامه آماری از کاهش صادرات محصولات زنجیره فولاد در سال گذشته ارائه کرد و توضیح داد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ صادرات مقاطع فولادی ۱۷ درصد و صادرات آهن اسفنجی ۱۸ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده ست.

وی افزود: منطقه خودمختار کردستان بر واردات میلگرد ایران ۲۵ درصد عوارض وضع کرده است، در چنین شرایطی انتظار فولادسازان از دولتمردان این است که چرایی محدودسازی واردات میلگرد ایران به این منطقه را جویا شوند در شرایطی که این محدودیت تنها برای صادرکنندگان ایرانی وضع شده است با این حال نه تنها این کار را نمی‌کنند بلکه عوارض هم وضع می‌کنند.

او در نهایت گفت: اگر به دنبال توسعه اقتصادی هستیم باید امنیت صادرات را تامین کنیم.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۱
شناسه مطلب : 53219
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی