گفت‌وگوی چیلان با یک کارشناس بازارهای بین‌الملل سنگ آهن و فولاد در خصوص وضع عوارض بر صادرات گندلهدو ایراد بر وضع عوارض بر صادرات گندله / وضع عوارض صادراتی در شرایط مازاد گندله چه سودی دارد؟
بنا بر گفته یک کارشناس بازارهای بین‌الملل سنگ آهن و فولاد، دو ایراد جدی به وضع عوارض بر صادرات گندله وارد است؛ یک اشکال در مازاد گندله در ایران است و دیگری تفاوتی که بین کد تعرفه گمرکی این کالا در گمرک ایران و کنوانسیون بلژیک وجود دارد.

کیوان جعفری‌طهرانی، کارشناس ارشد بازارهای بین‌الملل فولاد و سنگ آهن در واکنش به وضع عوارض اخیر صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد به خبرنگار « چیلان » گفت: به طور ویژه در مورد صادرات گندله دو مساله وجود دارد؛ نخست اینکه در جدولی که به تصویب هیات وزیران رسیده و منتشر شده است، به صراحت اشاره‌ای به گندله نشده و تنها برای کالایی که در ردیف ۵۹ جدول عنوان «به هم فشرده شده» گرفته کد ۲۶۰۱۱۲۰۰ تعریف شده و گمرک ایران نیز همواره کد تعرفه گمرکی گندله را ۲۶۰۱۱۲۰۰ اعلام کرده است.
وی افزود: هر چند در گمرک ایران کد تعرفه ۲۶۰۱۱۲۰۰ به گندله اختصاص دارد، اما براساس کنوانسیون بلژیک کد تعرفه گمرکی گندله ۲۶۰۱۱۲۱۰ است، در نتیجه این مغایرت بین جدول HS Codes و جدول مصوب هیات وزیران ایران وجود دارد.
او ادامه داد: موضوع دیگر درباره وضع عوارض بر صادرات گندله این است که امروز کشور با مازاد گندله رو‌به‌روست و تقاضای واحدهای تولید آهن اسفنجی هم برای گندله به دلیل محدودیت در تامین برق کاهش یافته است، در چنین شرایطی این نتیجه حاصل می‌شود که رفع تعرفه وضع شده برای صادرات گندله با کد ۲۶۰۱۱۲۱۰ با توجه به مازاد گندله در ایران امری معقول است.

برای مطالعه بیشتر خبر کدام یک از محصولات زنجیره فولاد در فهرست مشمولان عوارض صادراتی قرار دارند؟ را بخوانید.

2

تاریخ انتشار : ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
شناسه مطلب : 51792
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی