اختصاصی چیلان«تحلیل معاملات فولاد» بورس کالا در مرداد ماه ۱۴۰۲ / کدام محصولات در صدر معاملات قرار دارد؟ + جزئیات و نکات مهم عرضه و تقاضای محصولات زنجیره فولاد
رصد تحلیلی «چیلان» از رفتار خریداران در تالار بورس کالای ایران (مطابق نمودار و جدول زیر) نشان می‌دهد ورق سرد و ورق گرم و آهن اسفنجی همچون ماه های گذشته در صدر معاملات بازار فولاد مردادماه سال جاری قرار گرفته و رکود در بازار مقاطع ساختمانی فولاد هم چنان ادامه دارد.

به گزارش  چیلان ، تحلیل رفتار خریداران در تالار بورس کالای ایران گویای این است که بیشترین نسبت حجم معامله به عرضه در زنجیره آهن و فولاد، طی مرداد ماه سال ۱۴۰۲ به ورق سرد تعلق داشته که البته نسبت به تیر ماه ۱۱ واحد درصد افت نشان می‌دهد. ورق سرد که در تیر ماه ۹۲ درصد عرضه‌های آن معامله شده بود، در مرداد ماه نسبت حجم معامله به عرضه‌ای برابر ۸۱.۳ درصد داشت.

در رده‌های بعدی این شاخص در مرداد ماه سال جاری، ورق گرم و آهن اسفنجی قرار دارند. نسبت حجم معامله به عرضه این محصولات به ترتیب برابر ۸۱,۲ و ۸۰ درصد بوده است.

نسبت حجم معامله به عرضه آهن اسفنجی در حالی همچنان بالاتر از سطح ۸۰ درصد قرار دارد که حجم عرضه آهن اسفنجی در مرداد نسبت به تیرماه، بیش از ۲۷ درصد افزایش یافته اما فولادسازان در اوج محدودیت های برقی همچنان در صف خرید این ماده اولیه هستند!

نکته قابل توجه در تحلیل معاملات زنجیره فولاد، افزایش نسبت حجم معامله به عرضه شمش فولادی از ۳۵ درصد در تیر به ۶۸ درصد در مرداد است که پس از تدبیر بورس کالا در غیربهین یابی کردن تقاضای شمش با هدف کاهش اثرات رکود سنگین در بازار این محصول صورت گرفته است.

پیشنهاد  چیلان :

با توجه به حجم بالای معامله به عرضه محصولات فوق به نظر می‌رسد میزان تولید نسبت به نیاز داخلی در موقعیت سر به سر یا کمبود قرار دارد؛ از این‌ رو درباره این محصولات باید تمرکز بر تامین نیاز داخلی باشد. در طرف مقابل در مورد محصولاتی چون اسلب، میلگرد و نبشی و ناودانی شاخص نسبت حجم معامله به حجم عرضه در سطح پایینی قرار دارد که بیانگر مازاد عرضه است و لازم است سیاست‌های تسهیل صادرات در خصوص این محصولات اعمال شود.

لوگو 25

2

تاریخ انتشار : ۱ شهریور ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۲
شناسه مطلب : 53361
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی