احسان محبی‌نظر/ معاون اقتصادی هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس

حوزه معادن و صنایع معدنی به عنوان یکی از پیشران‏های اقتصادی در توسعه کشورها است که علاوه بر اثرگذاری بر تولید ناخالص داخلی، موجب شکل‏گیری سایر بنگاه‏ها در حوزه‏های مختلف تولیدی، خدماتی و بازرگانی می‏گردد. در اسناد چشم‏انداز ۱۴۰۴، اهداف کمی هوشمندانه‏ای برای صنایع معدنی در خصوص تولید فولاد، مس، سیمان، آلومینیم، روی، سرب و … تعیین شده است که مطابق آن سیاست‏گذاری و مختصات‏ راهبردی ژئوپلیتیکی کشور، صنایع معدنی کشور جهت یابی مناسبی پیدا کرده‏اند و علی‏رغم تحریم‏ها و مشکلات ساختاری، جمهوری اسلامی ایران را جزو کشورهای بزرگ منطقه و جهان در این صنایع قرار داده است. در صورتی که نامگذاری سال‌ها توسط رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) از ۱۳۸۷ تاکنون را همراه با شرایط و تحولات بین المللی ‌و منطقه‌ ای و وضعیت اقتصادی کشور تحلیل کنیم، پر تکرارترین واژه را «تولید» می‌ یابیم. تولید که عامل اصلی و هسته‌‏ی «خلق ثروت» در اقتصاد است، موجب تغییر و تحول همه‌ شاخص‌‌های اقتصادی مهم کشور می‏گردد. «تولید درون‌‌زا و برون‌نگر» به صورت سلسله‌ وار رونق صادرات و تجارت خارجی، افزایش تاب‌آوری اقتصاد، افزایش و متنوع سازی درآمد ارزی، تقویت پایه پولی کشور، کاهش نرخ تورم، اشتغال‌زایی پایدار و کاهش بیکاری در کشور را موجب می‌ شود. تولید مبنای اقتصاد است و بدون توجه به آن، به دنبال صادرات رفتن صرفا در حد شعار باقی می‏ماند.

چالش‌های پیش روی صنعت فولاد

امسال نیز چالش‏های بسیاری همچون عدم سهولت در تامین منابع و نقدینگی مورد نیاز اجرای پروژه‏ها از بازار سرمایه و منابع داخلی بنگاه‏ها، تاثیرات تحولات سیاسی امنیتی منطقه‏ای و بین‏المللی بر قیمت جهانی نفت و فولاد و عدم تناسب قیمت‏گذاری دستوری در داخل کشور با آن، بخشنامه‏ها و فرآیندهای غیرکارشناسی، نوسانات نرخ ارز و پیرو آن کاهش حاشیه سود صنایع و از همه مهم‏تر «ابر چالش تامین انرژی» در تامین پایدار گاز و برق مورد نیاز صنایع، مسیر دشواری را پیش روی صنایع معدنی قرار می‏دهد. این چالش‏ها در کنار اقدامات کشورهای منطقه در زمینه احداث کارخانه‏های فولاد برای تبدیل شدن به قطب فولاد منطقه، ضرورت توجه ویژه در نهادهای سیاستگذار به حمایت از تولید و رفع موانع آن را بیش از پیش می‏کند.

کاوه پارس، پیشتاز در صنایع معدنی

هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس به عنوان بازوی تخصصی بنیاد مستضعفان در این حوزه، با رویکرد نقش‏آفرینی موثر در تحقق سیاست‏های اقتصاد مقاومتی، اشتغال‏زایی در مناطق محروم، تامین نیازهای عمومی و خودکفایی کشور، پیوند زدن شرکت‏های تولیدی و پروژه‏ای در قالب شرکت مادر، با نگاه به تولید با ارزش افزوده بالا در رشته فعالیت‏های متنوعی از جمله زنجیره سنگ آهن و فولاد، سیمان، کاشی و سرامیک، آلومینیم، سرب، آهک صنعتی و خدمات مهندسی و بازرگانی دستاوردهای ارزشمندی در دهه اخیر داشته است.

دستاوردهای هلدینگ کاوه پارس در زنجیره فولاد

راهبرد هلدینگ کاوه پارس در زنجیره فولاد و سنگ آهن از ابتدا تا انتهای زنجیره همراه با نگاه به صادرات و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا می‏باشد. در همین راستا، با برنامه ریزی جهت تولید ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در خواف در قالب شرکت فولاد شرق کاوه، موفق شده است فاز اول آن را در سال گذشته به بهره برداری برساند. پروژه گندله سازی به عنوان یک محصول راهبردی و با حاشیه سود بالا، پیشرفت مناسبی داشته است و در نظر است با تجهیز منابع از شرکت های هم گروه و مذاکره با نهادهای مالی، تامین مالی پروژه سرعت بیشتری پیدا کند و تا پایان ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

مجتمع کنسانتره و گندله سازی در منطقه سنگان موجب اشتغال زایی در آن منطقه و محرومیت زدایی گشته است و تاثیر بسزایی در تولید کشور خواهد داشت. در ادامه‏ی زنجیره، شرکت فولاد کاوه اروند در زمینه تولید أنواع میلگرد با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در منطقه آزاد اروند و شرکت فولاد کاوه جنوب کیش با ظرفیت فعلی ۱.۸۵۰.۰۰۰ تن آهن اسفنجی و ۲.۴۰۰.۰۰۰ تن بیلت و بلوم جزو افتخارات ملی و دستاوردهای این هلدینگ هستند.

اهمیت و راهبردی بودن شرکت فولاد کاوه جنوب کیش به قدری است که بلافاصله بعد از انتشار خبر بهره‏برداری آن، تحت شدیدترین تحریم‏ها از سوی آمریکا قرار گرفت و البته با توانمندی و هوشمندی مدیران و تلاش کارکنان شرکت، این موضوع هیچ خللی در مسیر تولید و فروش شرکت ایجاد نکرد. ثبت رکورد ماهیانه ۱۸۳ هزار تن بلیت فولادی، ۱۸۱ هزار تن آهن اسفنجی در سه ماهه اخیر سال شمسی، کسب سهم ۹ درصدی تولید بلیت و سهم ۱۸ درصدی از صادرات بلیت کشور و آغاز عملیات اجرایی واحد سوم احیاء مستقیم در شرکت فولاد کاوه جنوب، ثبت رکورد تولید ماهیانه و به کارگیری فناوری های نوین و بهینه سازی مصرف در گروه سیمان تهران و همچنین تکمیل پروژه افزایش ظرفیت تولید و راه اندازی پرس های سایز بزرگ در گروه سینا کاشی و کاشی پارس از جمله اهم دستاوردهای شرکت های تابعه هلدینگ در سال گذشته بوده است. این باعث افتخار است که سهامداران محترم شرکت‏های بورسی این هلدینگ از عملکرد و سودآوری شرکت‏ها رضایت دارند و این موضوعات در مجامع برگزار شده مشهود بود.

راهی به جز تحول دیجیتال نداریم

انقلاب صنعتی چهارم یا صنعت نسل ۴ (Industry 4.0) تلفیقی از فناوری‌، صنعت و انسان است که فرصت‌های جدیدی ایجاد کرده و سیستم‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این انقلاب به شکل بنیادین و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی (AI)، کلان داده‌ها (‌Big Data)، اینترنت اشیا (IoT)، اتوماسیون، رایانه‌ها، ربات‏ها، الگوریتم‌ها و شبکه‌های ارتباطی، شیوه تولید مدرن را تغییر می‌دهد و با توسعه فناوری‌هایی که فاصله میان سپهرهای فیزیکی، رایانشی و زیستی را کمرنگ یا حذف می‌کنند، کل نظام تولید، مدیریت و حاکمیت شرکتی را در هر صنعت و هر کشوری متحول می‌کند. آینده اقتصاد جهان و مسیری که شرکت‌های بزرگ چندملیتی فولادی جهان به سوی آن گام برمی‏دارند، به سوی تحول دیجیتال است و راهی به جز آن برای صنایع معدنی برای افزایش بهره‏وری، کاهش قیمت تمام شده و بهینه‌سازی مصرف انرژی نیست.

تحول دیجیتال مفهومی فراتر از داده و دیجیتال دارد و در کلان به مدیریت تغییر و تحول در سازمان می‌‌‌پردازد که در نهایت بهبود چابکی فرآیندها، تسهیل دسترسی سازمان‌ها به ذی‌نفعان خود و کاهش هزینه‌‌‌های سازمان را موجب می‏شود. بنابراین مفهوم تحول دیجیتال صرفا یک مفهوم IT و فناورانه نیست صنعت فولاد از آن دسته صنایعی است که از استخراج تا فرآوری و تولید محصولات پایین‌دستی در گرو هماهنگی بیشتر با تامین‌‌‌کنندگان و تولیدکنندگان رده‌‌‌های مختلف است. ایجاد بسترهای اشتراکی مبتنی بر تحول دیجیتال یکی از مسیرهای تحولی آینده در جهت توسعه و نوآوری در این صنعت خواهد بود که از هم‌‌‌افزایی بازیگران در این صنعت بیش از پیش استفاده خواهد کرد. در همین راستا، هلدینگ کاوه پارس که جزو پیشگامان عرصه فناوری در این صنعت بوده است، اقداماتی در راستای تحول دیجیتال در همکاری با شرکت‏های دانش‏بنیان برنامه‌ریزی کرده است که نقشه راه تدوین شده موجب دستاوردهای ارزشمندی برای کشور خواهد شد.

پیشگامی در صادرات کشور

صادرات یکی از ارکان اساسی رشد اقتصادی و سیاست‏های کلی اقتصاد مقاومتی است به ویژه در شرایط فعلی کشور که به علت تحریم‏ها، دشواری‏های بسیاری در زمینه تامین منابع ارزی پیش روی بخش خصوصی قرار دارد. علاوه بر آن، به میزانی که پیوستگی و درهم‏تنیدگی با اقتصاد جهانی شکل گرفته شود، میزان تاب‏آوری اقتصادی و استقلال اقتصادی بیشتر می‏شود. هلدینگ کاوه پارس در سال ۱۴۰۱ با بیش از ۵۶۰ میلیون دلار صادرات، سهم یک درصدی از صادرات غیرنفتی کل کشور و سهم ۶ درصدی از صادرات رشته معدن و فلزات داشته است. تمرکز بنیاد مستضعفان برای تحقق اصول ابلاغی اقتصاد مقاومتی و محوریت قرار دادن صادرات و برونگرایی اقتصاد، موجب شد با تنوع محصولات صادراتی شرکت‏های تابعه هلدینگ کاوه پارس و افزایش بازارهای هدف از جمله همسایگان کشور و همچنین چین و هند و نیز سایر کشورها این دستاورد صورت گیرد که با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و همچنین ابلاغ برخی از بخشنامه‌ها و قوانین محدودکننده داخلی، حفظ سطح صادرات نسبت به سال گذشته یکی از شاخص‌ترین موفقیت‌های ما در این بخش بود. هر چند در صورتی که تسهیل در این زمینه صورت گیرد و موانع رفع شود، دستیابی به صادرات یک میلیارد دلاری دور از ذهن نیست.

برنامه‌های پیش‌رو

سرمایه گذاری و توسعه از ملزومات رشد اقتصادی پایدار و تضمین سودآوری برای سهامداران است. تکمیل پروژه واحد سوم احیاء فولاد کاوه جنوب کیش، ابر پروژه تامین برق برای واحدهای تولیدی هلدینگ، پروژه گندله سازی با ظرفیت ۵ میلیون تن در سال، سرمایه گذاری در انرژی‏های تجدید پذیر و فولاد سبز، طرح‏های تحول دیجیتال و هوشمند سازی، افزایش ظرفیت تولید مجتمع معدنی سرب معدنی دماوند، احداث خطوط جدید کاشی در سینا کاشی و همچنین پروژه‏های مشارکتی با دیگر هلدینگ‏های بزرگ صنعت فولاد از جمله برنامه‏های آتی این هلدینگ در سال جاری می‏باشد.

 

2

تاریخ انتشار : ۶ شهریور ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۵
شناسه مطلب : 53533
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی