جزئیات پروژه‌های کلیدی در گفت‌وگو با مدیرعامل فولاد سنگانروایت مدیرعامل فولاد سنگان از پروژه‌های توسعه‌ای ۱۱ گانه / گامی بزرگ در مسیر توسعه پایدار و محرومیت‌زدایی / از احداث کارخانه کنسانتره هماتیتی تا نیروگاه بادی
دکتر علی امرایی، مدیرعامل فولاد سنگان، ۱۱ پروژه‌ای که این شرکت با هدف توسعه پایدار و محرومیت‌زدایی از منطقه سنگان در دست دارد را تشریح کرد. جمع این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری و حدود ۹۰ هزار میلیارد ریالی، موجب اشتغالزایی قابل توجه و افزایش ظرفیت تولید در سنگان خواهد شد.

به گزارش  چیلان ، مدیرعامل شرکت فولاد سنگان در رابطه با جزئیات پیشرفت و حجم سرمایه‌گذاری در هر یک این پروژه‌های کلیدی، اطلاعات مفیدی را اختیار ما گذاشت که در ادامه از نظر می گذرد.

از احداث کارخانه کنسانتره هماتیتی تا نیروگاه بادی

دکتر امرایی در ابتدا به پروژه احداث کارخانه کنسانتره هماتیتی اشاره کرد و گفت: این پروژه ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون تن کنسانتره را در سال دارد و برای آن ۱۰۰ میلیون دلار و ۴۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه باطله کنسانتره مگنتیتی حاوی مقداری آهن می‌باشد و همچنین نیازی که در خصوص ورود به فناوری تولید کنسانتره آهن از هماتیت وجود داشت و همچنین پتانسیل معدنی این ماده در سطح کشور، در راستای افزایش ظرفیت تولید، پس از ماه‌ها کار کارشناسی دقیق و هماهنگی‌های انجام شده مجوز ساخت کنسانتره هماتیتی را اخذ نمودیم که این پروژه در مرحله کلنگ‌زنی قرار دارد و با احداث آن ضمن افزایش ظرفیت تولید کارخانه، اشتغالزایی خوبی نیز در منطقه ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل فولاد سنگان پس از پروژه احداث کارخانه کنسانتره از پروژه دیگری با عنوان احداث نیروگاه تولید برق بادی نام برد و درباره آن به خبرنگار ما گفت: از آنجا که در سالهای گذشته کمبود برق موجب عدم النفع برای شرکتهای منطقه می‌شد و حجم قابل توجهی از توان تولید شرکت به دلیل قطعی برق از دست می‌رفت با هماهنگی های صورت گرفته و پس از بررسی های دقیق تصمیم به احداث نیروگاه برق بادی گرفته شد و این پروژه بزرگ با حمایت فولاد مبارکه مجوزهای نهایی را اخذ نمود و مقرر شد در کرویدور باد در منطقه سنگان احداث شود. این پروژه نیز در مرحله کلنگ‌زنی قرار دارد و در آن ۲۳۰ میلیون دلار سرمایه‌‌گذاری شده است. وی با اشاره به ظرفیت ۲۰۰ مگاواتی این نیروگاه افزود: نیروگاه برق بادی فولاد سنگان یکی از بزرگترین نیروگاههای بادی کشور است که در راستای تولید انرژی پاک و صیانت از محیط زیست صورت می گیرد.

فاز ۱ و ۲ شبکه جمع‌آوری فاضلاب و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تایباد و خطوط انتقال آب از دیگر پروژهای بزرگ فولاد سنگان است که کلنگ ساخت و اجرای این پروژه نیز بر زمین زده شده است. به گفته امرایی برای پیشبرد این پروژه ها ۱۶۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه صرف شده است. امرایی با اشاره به ثمرات زیست محیطی این پروژه افزود: پروژه احداث تصفیه خانه و خطوط انتقال آب کمک بزرگی به حفظ منابع آبی و محیط زیست منطقه خواهد نمود. پیش از این فولاد سنگان در طرح بزرگ انتقال آب دریای عمان به شرق کشور نیز مشارکت فعالی داشته که سهم ۲۰ درصدی این پروژه به این شرکت تعلق دارد.

احداث پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی توسط فولاد سنگان

مدیرعامل فولاد سنگان همچنین در ادامه خبر داد: این شرکت احداث پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی را نیز در دست دارد. پروژه‌ای که سرمایه‌‌ای به ارزش ۱۰۰۰و ۱۰۰ میلیارد ریال را به خود جذب کرده و اکنون در مرحله کلنگ‌زنی قرار گرفته است. احداث پردیس صنایع معدنی فولاد سنگان در راستای تقویت ارتباط مراکز صنعتی با شرکتهای دانش‌بنیان و استفاده از دستاوردهای علمی و فنی این مراکز و همچنین دانشگاه‌های کشور در حوزه صنعت و معدن صورت می‌گیرد. در حال حاضر به همت فولاد سنگان و سرمایه‌گذاری بزرگ در حوزه‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین، فولاد سنگان به قطب دانش‌بنیان شرق کشور تبدیل شده است. با توجه به حرکت صنعتی و علمی جهان و در راستای شعار سال ۱۴۰۱ که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، دانش‌بنیا، اشتغال‌آفرین نامگذاری شده بود در این راستا گام برداشته‌ایم تا با استفاده از فناوریهای روز دنیا و همگام با استقرار دستاوردهای علمی و فنی حاصل از انقلاب چهارم صنعتی بتوانیم ضمن افزایش بهره‌وری وتولید محصول با کیفیت‌تر و رقابتپذیری بالا در بازارهای بین المللی، از شرکتهای دانش بنیان داخلی نیز حمایت نماییم و همچنین در مسیر جذب نخبگان و جلوگیری از خروج سرمایه های علمی مملکت اقدامی درخور انجام داده باشیم.

وی در ادامه به پروژه‌ توسعه زیرساخت‌های شرکت فولاد سنگان پرداخت و گفت: این پروژه شامل احداث بارگیرخانه کامیونی، سیستم جامع اعلام و اطفای حریق، توسعه سیستم توزیع برق و آب صنعتی و ساختمان‌های ‌صنعتی و غیرصنعتی می‌شود. امرایی سرمایه‌گذاری در این پروژه را بیش ۵ میلیون یورو و قریب ۸۰۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و در ادامه افزود: پروژه بزرگ شهرک مسکونی فولاد سنگان نیز در دست کلنگ زنی است و با اجرای این پروژه عظیم تمامی کارکنان اعم از ستادی و پیمانکار صاحب مسکن خواهد شد و کلیه امکانات رفاهی، تفریحی و آموزشی در این شهرک پیش بینی شده است. وی با اشاره به اهمیت این پروژه افزود این اقدام بزرگ ضمن تحقق اهداف پیش‌بینی شده در حوزه مسئولیتهای اجتماعی، به بافت و ساختار شهری خواف نیز کمک بزرگی خواهد شد و این اقدام بزرگ در راستای سیاستهای دولت مبنی بر ساخت مسکن خواهد بود که همه شهروندان از ان بهره‌مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان در ادامه گفت: شهرک مسکونی فولاد سنگان شامل در ۱۷۰۰ قطعه تقسیم شده است‌ و برای کلنگ‌زنی این پروژه ۱۰ هزار میلیارد ریال در حال حاضر پیش‌بینی شده است.

امرایی در ادامه به خرید و استقرار ماشین‌آلات حمل و نقلی و تجهیز ناوگان حمل و نقل فولاد سنگان اشاره و اظهار کرد که استقرار و بهره‌برداری از این تجهیزات با سرمایه‌گذاری ۱۰۵ میلیون دلاری در دستور کار فولاد سنگان قرار گرفته است و این ناوگان خریداری و بخشی از آن در سایت مستقر شده اند. با خرید این تجهیزات حمل و نقل معدنی بخشی از چالشهای ناشی از کمبود تجهیزات حل خواهد شد که تأثیر مهمی بر رشد تولید شرکت خواهد داشت.

کارخانه گلوله فلزی آتیه فولاد شرکت فولاد سنگان آماده بهره برداری است

مدیرعامل فولاد سنگان خراسان در تشریح پروژه‌هایی که این شرکت اجرای آنها را بر عهده دارد، از آماده بودن کارخانه گلوله فلزی آتیه فولاد این شرکت برای بهره‌برداری خبر داد و اضافه کرد: کارخانه گلوله فلزی توسط یکی از شرکتهای دانش‌بنیان داخلی و  با سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیارد ریالی در کمتر از یکسال ساخته شد و تمامی تستهای فنی را با موفقیت پشت سر گذاشت و اکنون آماده بهره‌برداری است. امرایی عنوان داشت با احداث این کارخانه به ظرفیت تولید سالانه ۱۵ هزار تن در دو شیفت کاری ضمن تأمین گلوله های فلزی مورد نیاز فولاد سنگان و شرکتهای منطقه امکان صادرات آن نیز وجود دارد که می‌تواند گام بزرگی برای حضور این شرکت در بازارهای بین‌المللی باشد.

مدیرعامل فولاد سنگان همچنین از عزم این مجموعه برای افزایش ظرفیت گندله‌سازی خبر داد و گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۵۵ میلیون یورو در مراحل ساخت و طراحی پایه قرار دارد و که با احداث آن ظرفیت تولید گندله این شرکت را به ۷.۵ میلیون تن در سال خواهد رساند.

وی در نهایت سیستم مکانیزه انباشت باطله (اسپریدر) را به عنوان آخرین پروژه‌ای نام برد که در راستای توسعه پایدار و صیانت از محیط زیست منطقه سنگان در حال ساخت و اجراست. امرایی درخصوص میزان سرمایه گذاری در این پروژه اعلام کرد: در این پروژه بیش از ۲۳ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و بیش از ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی صورت گرفته است. وی همچنین اضافه کرد: این پروژه اولین در خاورمیانه و سومین در جهان می‌باشد که پیش از این در دو کشور برزیل و استرالیا اجرا شده است. امرایی گفت: با احداث این پروژه، باطله‌ کارخانه کنسانتره به صورت مکانیزه جمع‌آوری و فشرده خواهد شد و کمک کمک بزرگی به حفظ محیط زیست منطقه خواهد نمود.

امرایی در پایان اشاره کرد؛ شرکت فولاد سنگان همواره در امر توسعه صنعتی و اقتصادی و عمل به مسئولیتهای اجتماعی در شرق کشور پیشرو بوده است و کلنگ‌زنی این پروژه‌ها و احداث آنها با اشتغالزایی بیش از ۲۶۰۰ نفری در مرحله ساخت به همراه خواهد داشت که گام بزرگی در حوزه عمل به مسئولیتهای اجتماعی شرکت خواهد بود.

2

تاریخ انتشار : ۶ شهریور ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۵۳
شناسه مطلب : 53548
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی