در گفت‌وگوی چیلان با مدیر عامل آهن و فولاد سرمد مطرح شد:جزئیات اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه
شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع میلگرد به شمار رفته و به عنوان دومین عرضه‌کننده بزرگ این محصول در بورس کالا به شمار می‌رود. این شرکت به‌طور همزمان چند طرح توسعه‌ای نیز در حال اجرا دارد. مدیرعامل مجتمع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در خصوص طرح‌های توسعه این شرکت اظهار داشت: در حال حاضر سه فاز توسعه‌ای در صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در دست اجرا است که احداث واحد فولادسازی به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن، احداث واحد آهن اسفنجی به ظرفیت ۱.۲ میلیون تن و احداث واحد کلاف‌سازی به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال است.

به گزارش  چیلان ، مهندس علیرضا رحیم با اشاره به طرح توسعه کلاف سازی و میزان پیشرفت این طرح، تصریح کرد: ظرفیت واحد کلاف سازی ۴۵۰ هزار تن در سال بوده که با توجه به زیر ساخت‌های موجود و به منظور ایجاد تنوع در سبد محصولات شرکت، تولید واحد مفتول و سیم فولادی از سایز ۵.۵ الی ۱۶ میلیمتر از نوع ساده و آجدار با استفاده از تکنولوژی شرکت ایتالیایی POMINI برای تامین تجهیزات خارجی آغاز شده است. میزان پیشرفت این طرح ۴۲ درصد است که البته در حال حاضر در بخش خرید خارجی حدود ۹۰ درصد تجهیزات آن در ۴ ماهه گذشته وارد سایت کارخانه شده است. وی ادامه داد: سرمایه گذاری این پروژه بالغ بر ۲۰ میلیون یورو است و برای حدود ۷۰ نفر اشتغال مستقیم در منطقه ایجاد خواهد کرد.

رحیم تاکید کرد: طرح توسعه‌ای دیگری نیز در این شرکت در حال پیگیری است که احداث واحد آهن اسفنجی به ظرفیت ۱.۲ میلیون تن است که این واحد با هدف تکمیل زنجیره ارزش و توسعه سبد محصولات و تسهیل تامین خوراک واحدهای فولادسازی احداث شده است و میزان پیشرفت این پروژه ۱۸ درصد است. طبق برنامه‌ریزی انجام شده در خردادماه ۱۴۰۴ این طرح به بهره برداری خواهد رسید و برای حدود ۱۵۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد می شود. با توجه به فرآیندهای طولانی خرید خارجی با توجه به محدودیت‌های موجود این پروژه با تاخیری در بخش خرید خارجی مواجه شده است که طبق برنامه ریزی انجام شده بخش مهمی از عقب افتادگی پروژه در ۲ ماه آینده جبران خواهد شد.

وی همچنین در خصوص طرح فولادسازی تصریح کرد: طرح دیگری که در این شرکت در حال پیگیری و اجرا است احداث واحد فولادسازی به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن است که با بهره گیری از تکنولوژی STG ایتالیا با ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن شمش به ابعاد ۶ الی ۱۲ متر طراحی شده است که تاکنون  حدود ۹۰ درصد از تجهیزات خارجی آن وارد کشور شده است و تا پایان سال پیشرفت این طرح به بیش از ۶۵ درصد می‌رسد. با آغاز بهره برداری از این طرح که بیش از ۱۳۰ میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز دارد، حدود ۶۰۰ نفر به طور مستقیم در منطقه مشغول به فعالیت می شوند.

مهندس رحیم یادآور شد: در حال حاضر برای عقب ماندگی‌هایی که در گذشته صورت گرفته در هر سه طرح به صورت سه شفیت در بخش عمرانی در حال کار هستیم.

برنامه‌های فولاد سرمد برای تامین مالی پروژه‌ها

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص راه‌های تامین مالی برای اجرای پروژه‌ها گفت: رویکرد اصلی برای تامین نقدینگی پروژه بر مبنای افزایش سرمایه و تامین مالی از طریق سهامداران و همچنین انتشار اوراق بدهی به میزان ۳ هزار میلیارد تومان و اخذ تسهیلات ارزی جهت تامین منابع مالی ارزی جهت خرید خارجی است. خوشبختانه مراحل انتشار اوراق در فاز اول به خوبی پیش رفته و انشااله تا اواخر شهریور مجوز انتشار ۱۵ هزار میلیارد ریال اوراق اخذ خواهد شد. فاز دوم انتشار اوراق به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال نیز تا پایان سال انجام خواهد شد.

رحیم افزود: همچنین مجوز اخذ تسهیلات از بانک ملت به مبلغ ۲۰ میلیون یورو جهت خرید خارجی اخذ شده است و این کانال مالی برای تامین برخی خریدهای خارجی نیز فعال شده است. علاوه بر این مذاکراتی نیز با سایر بانک‌ها از قبیل بانک EIH و بانک رفاه در حال انجام می باشد.

وی یکی از مشکلات اصلی طرح‌های را ایجاد زیرساخت‌های لازم برشمرد و خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات اصلی این طرح‌ها تامین زیرساخت آن بود که قبلا در مورد آن‌ها توجه چندانی نشده بود اما در حال حاضر موضوعات آب، برق، گاز و حمل و نقل به صورت موضوعات مستقل مجزا دیده و برای آن چاره اندیشی شده است.

رحیم افزود: برای تامین آب پایدار این مجموعه با دو پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس مذاکراتی صورت گرفته است. یکی از این مذاکرات در حال حاضر به مرحله پیش‌نویس قرارداد رسیده که مدت این قرار داد نیز ۳۰ ساله بوده و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه در محل کارخانه آب تحویل می‌شود.

وی ادامه داد: در صورت اجرای طرح های توسعه ۱۵۰ مگاوات برق نیاز داریم که امکان تامین ۷۰ مگاوات آن در حال حاضر از پست سورمق وجود دارد که برای تامین مابقی دیماند مورد نیاز نیز سه روش برنامه‌ریزی شده است احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۵۰ مگاوات که فاز نخست آن ۱۰ مگاوات برق تامین می‌شود که در راستای تکالیف قانونی شرکت در مسیر توسعه در حال طی شدن است و همچنین همزمان با آن احداث نیروگاه گازی به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات نیز در حال مطالعه است.

اقدامات سرمد برای دسترسی به خطوط حمل و نقل ریلی کشور

مهندس رحیم از مذاکرات اولیه برای احداث خطوط حمل و نقل و دسترسی به ریل سراسری کشور خبر داد و گفت: با توجه به  نیاز به تامین ماده اولیه به خصوص گندله و بحث حمل و نقل آن برای دسترسی راحت و ارزان به خطوط حمل و نقلی اتصال به خطوط حمل و نقل ریلی کشور مذاکراتی صورت گرفته و فاز اول اتصال به خط ریل سراسری توسط مشاور انجام شده و تاییدیه های مربوطه اخذ شده است.

وی همچنین یکی از اقدامات اساسی شرکت را در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی برشمرد و گفت: یکی از مسئولیت‌های خطیری که بر دوش واحدهایی نظیر فولاد سرمد است علاوه بر حفظ و توسعه تولید و ایجاد اشتغال، توجه به مسئولیت‌های اجتماعی است که در این زمینه اقداماتی صورت گرفته و همچنین برنامه هایی برای انجام هر چه بهتر این مسئولیت‌ها هستیم.

وی یادآور شد: در حوزه آموزش نیز برای اینکه روند تولید و کیفی محصول داشته باشیم با چند مجموعه صحبت کردیم که آموزش‌های تخصصی برای همکاران شرکت داشته باشیم که از اول شهریورماه این آموزش‌ها آغاز خواهد شد.

هدف فولاد سرمد؛ دستیابی به ظرفیت اسمی تا پایان سال

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد سرمد ابرکوه تصریح کرد: در حال حاضر این شرکت در حال تولید انواع میلگرد بوده و در ۴ ماهه ابتدای امسال نیز به طور متوسط ماهانه ۴۰ هزار تن انواع میلگرد تولید کرده و بدین ترتیب موفق به ثبت رکوردی تازه شده است.

وی تاکید کرد: امسال نیز در برنامه داریم تا رکورد تولید سال گذشته به میزان ۴۱۹ هزار تن را شکسته و برای نخستین بار در طول فعالیت این واحد به ظرفیت اسمی کارخانه که معادل ۴۵۰ هزار تن است برسیم. البته اگر بخواهیم تولیدات منظمی داشته باشیم باید ماهانه به طور منظم تزریق شمش داشته باشیم که این امر منابع مالی نیاز دارد و با توجه به محدودیت‌هایی که از ابتدای سال در بورس حاکم بود که هم مجبور به خرید به صورت نقدی بوده و هم فروش به صورت نقدی داشتیم که منابع ما را محدود می کرد؛ خوشبختانه با رفع این محدودیت و همچنین لغو محدودیت تامین ماده اولیه از شرکت‌های سهامدار در زنجیره امکان تهیه شمش از چادرملو را که سهامدار عمده ما است بوجود آمده است و بنابراین برای تامین شمش با چادرملو در حال مذاکره هستیم.

2

تاریخ انتشار : ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰
شناسه مطلب : 53869
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی