مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان در گفت‌وگو با چیلان خاطرنشان کرد:فولاد محلی برای تامین کسری بودجه کشور نیست
مدیرعامل شرکت فولاد شادگان در گفت‌وگو با چیلان نسبت به زمین خوردن صنعت فولاد در پی فشار تصمیمات موثر بر محیط کسب و کار این صنعت و پیامدهای منفی این اتفاق هشدار داد. وی همچنین از برنامه این مجموعه برای افزایش تولید آهن اسفنجی و اسلب عریض و توسعه صادرات آهن اسفنجی و شمش خبر داد.

حسین کهزاد، مدیرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان درباره افزایش قیمت گاز صنایع فولادی به  چیلان  گفت: با تصمیماتی که اخیراً در مورد افزایش نرخ گاز و وضع عوارض صادراتی برای زنجیره فولاد اتخاذ شده، ضرورت دارد تصمیم‌گیران کلان کشور نگاهی جامع به کل مسائل صنعت فولاد داشته باشند نه اینکه بخواهند آن را تبدیل به محلی برای تامین کسری بودجه کشور کنند، چرا که چنین رویکردی صنعت را با مشکلات اساسی رو‌به‌رو می‌کند. فولاد صنعتی اشتغال‌زاست و زمین خوردن این صنعت موجی از بیکاری در کشور را ایجاد می‌کند.

کهزاد تصریح کرد: هر ساله شعار پشتیبانی از تولید مطرح می شود و انتظار داریم محقق شود اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد، ضرر و زیان شرکت‌های تولیدی از جمله شرکت‌های فولادی است که متاسفانه تولید را به بحران‌های اساسی مبتلا می‌کند.

مدیرعامل فولاد شادگان ادامه داد: صنعت فولاد ایران به دلیل برخورداری از مزیت گاز طبیعی ارزان به روش تولید از مسیر احیاء مستقیم و کوره‌های قوس الکتریکی پیش رفته و از تولید به روش کوره بلند فاصله گرفته است.  بنیانگذاران صنعت فولاد ایران با توجه به برخورداری از ذخایر گاز طبیعی و سنگ آهن صنعت فولاد را پایه‌ریزی کردند، در نتیجه افزایش بی‌رویه قیمت گاز، فولادسازان را از این امتیاز محروم می‌کند و این امر توجیه اقتصادی تولید و مزیت رقابتی فولاد کشور را از بین می‌برد.

برنامه‌های توسعه‌ای فولاد شادگان

کهزاد در ادامه گفت‌وگو با  چیلان  شرحی از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت صنعت فولاد شادگان ارائه کرد و گفت: فولاد شادگان برنامه افزایش ظرفیت تولید سالانه فولاد به دو میلیون تن و افزایش تولید سالانه آهن اسفنجی به بیشتر از ۲.۵ میلیون تن را در دستور کار دارد.

وی افزود: فولاد شادگان همچنین برنامه تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن اسلب عریض را پیش رو دارد که تجهیزات ذوب این پروژه از شرکت دانیلی خریده شده و این تجهیزات در حال حمل به ایران هستند.

کهزاد ادامه داد: مناقصه EPC کارخانه برگزار شده و در انتظار دریافت قیمت از شرکت‌کنندگان در مناقصه هستیم. امیدواریم بتوانیم عملیات احداث خط تولید ۱.۲ میلیون تنی اسلب عریض را در سال جاری آغاز کنیم.

مدیرعامل فولاد شادگان همچنین اظهار کرد: برنامه افزایش ظرفیت واحد احیاء از ۸۰۰ هزار تن به یک میلیون تن  را در پیش داریم، امور مهندسی این طرح نیز پایان یافته و برنامه داریم در سال آینده تعمیرات اساسی آن را انجام دهیم.

کهزاد در ادامه گفت: اسناد مناقصه واحد احیاء با ظرفیت ۱.۷ میلیون تن در دست تهیه است که امیدواریم این اسناد در سال جاری منتشر شود تا بتوانیم عملیات اجرایی این پروژه را نیز آغاز کنیم.

مدیرعامل فولاد شادگان در ادامه از تلاش این مجموعه در تامین برق موردنیاز تولید گفت و توضیح داد: فولاد شادگان برنامه احداث نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی را هم در برنامه دارد و در حال تهیه اسناد مناقصه آن است که این اسناد امسال منتشر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: احداث واحد آهک با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن نیز در دستور کار و اسناد آن در حال آماده‌سازی است.

کهزاد همچنین از برنامه فولاد شادگان برای توسعه بریکت‌سازی و همچنین احداث مسکن برای کارکنان خبر داد.

آغاز صادرات در فولاد شادگان

مدیرعامل فولاد شادگان در ادامه گفت‌وگو با  چیلان  از ارسال نخستین محموله صادراتی این مجموعه گفت و توضیح داد: فولاد شادگان به تازگی نخستین محموله صادراتی را ارسال کرده است؛ تا به حال فولاد خوزستان اصلی‌ترین مشتری محصول آهن اسفنجی ما بوده اما چون خود این شرکت اقدام به افزایش تولید این محصول کرده و مگا مدول ۱.۷ میلیون تنی آن هم به زودی به بهره برداری می رسد، ما برنامه صادرات آهن اسفنجی را در پیش گرفته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: نزدیکی واحد تولید فولاد شادگان به آب‌های آزاد امتیاز خوبی در صادرات به شمار می‌آید. بر همین اساس فولاد خوزستان تصمیم دارد بخش عمده‌ای از صادرات را به فولاد شادگان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این هلدینگ واگذار کند تا خود فولاد خوزستان تامین نیاز داخل را بر عهده بگیرد.

کهزاد در نهایت گفت: در کل، فولاد شادگان برنامه بلندمدتی برای صادرات آهن اسفنجی و در ادامه صادرات شمش دارد.

 

2

تاریخ انتشار : ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۱۷
شناسه مطلب : 53951
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی