رصد چیلان از تحولات منطقه‌ای / فوری و اختصاصیتهدید و فرصت برای صادرات فولاد ایران / اقدام همزمان دولت‌های ایران و روسیه در وضع عوارض بر صادرات فولاد
همگام با وضع عوارض دو درصدی بر صادرات مواد خام و نیمه‌خام از ایران دولت روسیه نیز 4 تا 7 درصد عوارض بر صادرات فولاد وضع کرد، همزمانی این اتفاقات صنعت فولاد ایران را در موقعیت دوگانه‌ای آمیخته با تهدید و فرصت قرار داده است.

به گزارش  چیلان  به نقل از کالانیش، دولت روسیه از اعمال عوارض جدید صادراتی خبر داده است، این عوارض به نرخ تبدیل روبل وابسته هستند و از ابتدای اکتبر (۹ مهر) اجرایی می‌شوند.

جزئیات عوارض صادراتی روسیه

عوارض جدید صادراتی روسیه از ۴ تا ۷ درصد کل ارزش صادرات را دربرمی‌گیرند و میزان آن بسته به نرخ تبدیل ارز روسیه متفاوت است. بنا بر این مقررات اگر ارزش کالای صادراتی ۸۰ روبل یا کمتر باشد عوارض صفر، اگر بین ۸۰ تا ۸۵ روبل باشد عوارض چهار درصد، اگر بین ۸۵ تا ۹۰ روبل باشد، عوارض ۴.۵ درصد و اگر بین ۹۰ تا ۹۵ روبل باشد عوارض ۵.۵ درصد تعیین شده است و در نهایت اگر کالای صادراتی بیش‌تر از ۹۵ روبل ارزش داشته باشد بر آن ۷ درصد عوارض وضع می‌شود.

دولت روسیه هدف از وضع این مقررات را برقراری تعادلی منطقی میان صادرات و مصرف داخلی اعلام کرده است. این دولت همچنین اظهار امیدواری کرده با وضع این مقررات بازار داخلی از افزایش قیمت‌های غیرموجه در امان بماند.

متوسط نرخ تبدیل هم از ۲۶ ماه گذشته میلادی (ژوئیه) تا ۲۵ ماه جاری میلادی (اوت) پیش از اِعمال تعرفه مبتنی بر نرخ بانک مرکزی این کشور محاسبه می‌شود.

این عوارض منعطف هستند و بر کالاهایی که از روسیه به قلمرو گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر می‌شود با درنظرگیری معافیت‌ها و تحت شرایطی اعمال می‌شود.

آهن و فولاد تحت کد ۷۲ نیز موضوع تعرفه‌های صادراتی جدید هستند.

عوارض صادراتی فولاد روسیه تا پایان سال آینده میلادی (اواسط دی ۱۴۰۳ خورشیدی) برقرار خواهد بود.

همزمانی وضع عوارض صادراتی از سوی دولت‌های روسیه و ایران

همزمان با وضع عوارض بر صادرات فولاد از روسیه وزیر اقتصاد نیز در بخشنامه‌ای دستور اخذ مالیات ۲ درصدی بر صادرات مواد خام و نیمه خام را صادر کرده و سبب شده در شرایطی که صنعت فولاد ایران می‌تواند بازارهای جدیدی را به دست آورد با مانع عوارض صادراتی از سوی دولت مواجه شود.

 

2

تاریخ انتشار : ۴ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۶
شناسه مطلب : 54583
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی