معان بهره برداری ذوب آهن اصفهان طرح های ذوب آهن برای تامین آب ، برداشت از زاینده رود را به حداقل می رساند
مهرداد تولاییان معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان گفت : بحث تامین مواد اولیه همواره یکی از مهمترین چالش‌های تولید کنندگان فولاد به شمار می رود که ذوب آهن اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به شیوه تولید کوره بلند در کنار سنگ آهن به زغالسنگ هم نیاز دارد. در این راستا این شرکت به منظور تامین پایدار مواد اولیه مورد نیاز خط تولید، طی چند سال اخیر به مقوله خرید و بهره برداری از معادن ورود کرده است.

به گزارش  چیلان ،مهرداد تولاییان معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان گفت :  بحث تامین مواد اولیه همواره یکی از مهمترین چالش‌های تولید کنندگان فولاد به شمار می رود که ذوب آهن اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به شیوه تولید کوره بلند در کنار سنگ آهن به زغالسنگ هم نیاز دارد. در این راستا این شرکت به منظور تامین پایدار مواد اولیه مورد نیاز خط تولید، طی چند سال اخیر به مقوله خرید و بهره برداری از معادن ورود کرده است.

وی افزود : با توجه به کیفیت زغالسنگ معادن داخلی به ناچار بخشی از زغال سنگ مورد نیاز را وارد می کنیم تا از این طریق ترکیب کیفی مواد اولیه مورد نیاز خط تولید حاصل شود.

معاون بهره برداری ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد : متاسفانه طی چند سال گذشته در معادن زغالسنگ کشور برنامه توسعه ای پیاده سازی نشده است، حجم تولید کنستانتره زغال سنگ در داخل کشور تقریباً یک میلیون و هشتصد هزار تن است و تا چند سال قبل مصرف کننده ای به جز ذوب آهن اصفهان در داخل کشور وجود نداشت اما کم کم تولید کنندگانی مانند فولاد زرند و کک طبس هم وارد بازار شدند در صورتی که میزان تولید این ماده معدنی ثابت باقی ماند و این موضوع چالش های بسیاری را ایجاد کرد.

وی  تصریح کرد : این مجتمع عظیم صنعتی برنامه داشت که ۷۵ درصد از نیاز زغالسنگی خود را از داخل تامین کند اما کیفیت و کمیت زغال داخل، این امکان را فراهم نکرد.

تولاییان در ادامه به مقوله انرژی به عنوان یکی دیگر از چالش های فولادسازان پرداخت و تصریح نمود : در بحث برق با توجه به تکنولوژی که در ذوب آهن اصفهان وجود دارد، نیروگاه ۲۲۰ مگاواتی احداث شده است لذا در فصل تابستان معضل تامین برق در کارخانه وجود نداشت و در این بخش خود تامین هستیم.

معاون بهره برداری  ذوب آهن اصفهان بیان کرد : در بخش گاز هم وابستگی این شرکت مانند کارخانه های  احیایی نیست اما در صورت عدم تامین گاز، تولید کارخانه تحت تاثیر قرار می گیرد. بر اساس برنامه ریزی هایی صورت گرفته معمولاً تعمیرات واحدهای مصرف کننده گاز را به فصل زمستان موکول می کنیم.

وی گفت : اصلی‌ترین چالشی که فولادی ‌های منطقه اصفهان را نگران می‌کند بحث تامین آب است. آب هیچ جایگزینی ندارد. همانگونه که مستحضر هستید رودخانه زاینده رود در چند سال اخیر با کم آبی و بی‌آبی مواجه بوده بنابراین طرح‌های زیادی برای تامین آب در ذوب آهن اصفهان اجرا گردید که یکی از این طرح ها خرید پساب شهرها و روستاهای همجوار شرکت برای استفاده در خط تولید است . بدین منظور نیز واحد تصفیه خانه پساب ذوب آهن اصفهان در حال ساخت می باشد. همچنین در پروژه انتقال آب از خلیج فارس هم سرمایه گذاری کردیم تا برداشت آب کارخانه از زاینده تقریباً به صفر برسد.

2

تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۴۷
منبع : اکو ایران
شناسه مطلب : 56181
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی