«تحلیل معاملات فولاد» بورس کالا در آبان ماه ۱۴۰۲ / کدام محصولات در صدر معاملات قرار دارد؟ + جزئیات و نکات مهم عرضه و تقاضای محصولات زنجیره فولاد
بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در معاملات بازار فولاد در آبان ماه سال 1402 تالار بورس کالای ایران ورق سرد، آهن اسفنجی و ورق گرم در معاملات زنجیره آهن و فولاد صدرنشین بودند.

به گزارش  چیلان  و بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در معاملات بازار فولاد در آبان ماه سال ۱۴۰۲ تالار بورس کالای ایران ورق سرد، آهن اسفنجی و ورق گرم در معاملات زنجیره آهن و فولاد صدرنشین بودند.

بر اساس داده‌های این مرکز (مطابق نمودار و جدول زیر) بیشترین نسبت حجم معامله به عرضه در زنجیره آهن و فولاد، طی آبان ماه سال جاری به ورق سرد تعلق داشت که برابر با ۹۵ درصد بود. این شاخص در مقایسه با مهر ماه ۲ واحد درصد رشد داشت. حجم عرضه ورق سرد در آبان ماه نسبت به ماه گذشته حدود ۹ درصد رشد نشان می‌دهد. در رتبه‌های بعدی نسبت حجم معامله به عرضه محصولات در آبان ماه آهن اسفنجی و ورق گرم قرار دارند.

رصد تحلیلی  چیلان  از معاملات بورس کالا نشان می‌دهد نابسامانی در عرضه آهن اسفنجی طی آبان ماه، رفتار خریداران را تحت تاثیر قرار داده و سبب شده نسبت حجم معامله به عرضه آهن اسفنجی در مقایسه با مهر ماه با کاهش ۱۱ واحد درصدی روبرو شود. این شاخص که در مهر ماه ۹۸ درصد بود، در آبان ماه به ۸۷ درصد رسید. گفتنی است در مهر ماه سال ۱۴۰۲، آهن اسفنجی در صدر جدول نسبت حجم معامله به عرضه قرار گرفته بود. همچنین حجم عرضه آهن اسفنجی در آبان ماه نسبت به مهر ماه حدود ۲۶,۴ درصد افت داشت.

نسبت حجم معامله به عرضه اسلب فولادی که بیشترین جهش را در مهر ماه نسبت به شهریور (معادل ۴۶ واحد درصد) داشت، در آبان با بیشترین افت مواجه شد و از ۸۳ درصد در مهر به ۶۶ درصد رسید. این در حالی‌ است که عرضه اسلب طی آبان ماه رشد ۲۰ درصدی داشته است.

نکته قابل توجه دیگر در تحلیل معاملات زنجیره فولاد، افزایش نسبت حجم معامله ورق رنگی از ۴۶ درصد در مهر ماه به ۷۸ درصد در آبان‌ماه است که حدود ۳۲ واحد درصد رشد داشته است. در حالی‌که حجم عرضه این ورق فولادی در آبان ماه نسبت به مهرماه ۵۳ درصد افت داشته است.

رکود در بازار میلگرد نیز همچنان مشهود است، به طوری‌که کمترین نسبت حجم معامله به عرضه در آبان ماه به میلگرد تعلق دارد که برابر ۱۳ درصد است.

جدول ابان

2

تاریخ انتشار : ۷ آذر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۹
شناسه مطلب : 56812
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی