رصد چیلان از تحولات منطقه‌ای فولاد و صنایع معدنییک رسانه خارجی از فروش فولاد ایرانی به واسطه عمان خبر داد / روش‌های دور زدن تحریم‌ها لو می‌رود؟
یک رسانه خارجی از دور زدن تحریم‌های امریکا علیه ایران در فروش فولاد خبر داده و نوشته صادرات اسلب عمان در حالی در 10 ماهه 2023 به یک میلیون و 530 هزار تن رسیده که در این کشور اسلب تولید نمی‌شود.  

به گزارش  چیلان ، وب‌سایت آرگوس‌مدیا در گزارشی که ۴ دسامبر (۱۳ آذر) منتشر کرده از صادرات اسلب ایران در بازارهای جهانی به واسطه عمان خبر داده و نوشته است: عمان در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ (ماه‌های ژانویه تا اکتبر) یک میلیون و ۵۳۰ هزار تن اسلب بار کشتی و صادر کرده است. حجم صادرات اسلب عمان در سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته افزایش داشته است. عمان در ۱۰ ماهه ۲۰۲۲ یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن و در ۱۰ ماهه ۲۰۲۱، ۷۰۰هزار تن اسلب صادر کرده بود.

این گزارش می‌افزاید: جریان افزایشی صادرات در حالی در عمان اتفاق افتاده که این کشور تولیدکننده اسلب نیست و در واقع عمان اسلب تولیدشده در ایران را صادر می‌کند.

به دلیل تحریم‌هایی که امریکا علیه ایران وضع کرده بیشتر بازارها امکان تجارت با ایران را ندارند بنابراین تاجران ایرانی اسناد مربوط به کالا را طوری تغییر می‌دهند که عمان به عنوان تولیدکننده محصول شناخته شود.

آرگوس از مشاهده اسناد گوناگونی خبر می‌دهد که در آنها کالاهای ایرانی برچسب عمانی خورده‌اند.

بنا بر این گزارش کشتی‌ها معمولا از عمان حرکت را آغاز می‌کنند، سپس سیستم‌های ردیابی خود را برای توقف و بارگیری در بنادر ایران خاموش می‌کنند و بعد از آن به بنادر مقصد رهسپار می‌شوند.

چین، اندونزی و تایلند بزرگ‌ترین خریداران اسلب عمانی هستند. بنا بر داده‌های گمرکی، چین از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون ۶۰۹ هزار و ۸۱ تن اسلب از عمان خریده است. همچنین در این مدت اندونزی ۴۱۰ هزار و ۴۰۰ تن و تایلند ۳۲۵ هزار و ۷ تن اسلب از عمان خریده‌اند.

2

تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
شناسه مطلب : 57110
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی