تحلیل بازارسایه رکود سنگین در بازار داخلی چه زمانی رفع خواهد شد؟
فولادسازان ایرانی که در سال‌های گذشته جایگاه خوبی را در این دو بازار به دست آورده بودند، در مواجهه با قیمت‌های پایین تولیدکنندگان روس از یک سو و کاهش رشد اقتصادی چین از سوی دیگر، قدرت رقابت خود در این بازارها را از دست دادند.
دکتر اردشیر فاضلی،مدیر عامل شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران

دکتر اردشیر فاضلی،مدیر عامل شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران

به گزارش  چیلان ، بازار فولاد داخلی کشور در شرایط کنونی در رکودی سنگین به سر می برد که عمدتا ناشی از سیاست‌های دستوری دولت در امر قیمت‌گذاری محصولات زنجیره فولاد و شرایط ناپایدار سیاسی، اقتصادی و ژئوپولتیکی جهانی است.

پس از وقوع جنگ میان روسیه و اوکراین، بازار انتظار افزایش قیمت‌های فولاد در سطح جهانی را داشت، اما با تحریم صنعت فولاد روسیه، فولادسازان روس شروع به کاهش قیمت‌ها برای استفاده از ظرفیت حداکثری خریداران از منابع تحریمی خصوصا مصرف‌کنندگان چینی و شرق آسیایی کردند.

فولادسازان ایرانی که در سال‌های گذشته جایگاه خوبی را در این دو بازار به دست آورده بودند، در مواجهه با قیمت‌های پایین تولیدکنندگان روس از یک سو و کاهش رشد اقتصادی چین از سوی دیگر، قدرت رقابت خود در این بازارها را از دست دادند. کاهش قیمت‌های جهانی فولاد باعث کاهش صادرات فولادسازان ایرانی و افزایش عرضه در بازار داخل به دلیل قیمت‌های جذاب‌تر گردید.

همچنین، سیاست‌های دستوری قیمت‌گذاری محصولات زنجیره فولاد و سیاست‌های سختگیرانه ارزی و صادراتی در قبال صادرکنندگان مانند الزام به بازگشت ۱۰۰ درصدی ارز حاصل از صادرات به کشور و یا دریافت مالیات بر صادرات باعث شد تا قیمت‌های محصولات زنجیره از حوالی خردادماه روندی نزولی گرفته و نسبت به اوایل سال در برخی حلقه‌ها تا ۲۵ درصد کاهش را تجربه کند.

اخیرا با حادث شدن نبرد میان حماس و نیروهای اشغالگر قدس و افزایش نگرانی‌ها از افزایش دامنه درگیری‌ها به سایر کشورهای خاورمیانه، ریسک سیاسی برای تجار و خریداران محصولات فولادی افزایش یافت. این رشد ریسک سیاسی به همراه عدم تحقق رشد اقتصادی اقتصادهای نوظهور مانع از آن شد تا ماه‌های اکتبر و نوامبر که از دیرباز ماه رونق قیمت محصولات فولادی می باشد، انتظارات اهالی بازار را برآورده سازد.

با این وجود، به نظر می‌رسد طی روزهای گذشته بازار جهانی مواد اولیه مانند سنگ آهن وارداتی چین و قراضه وارداتی ترکیه بدون توجه به این ریسک‌های سیاسی در حال رشد می باشد. از سوی دیگر، دولت چین در حال ارائه بسته های محرک اقتصادی برای تحقق رشد ۵ درصدی هدف گذاری شده برای سال ۲۰۲۳ می باشد.

از سوی دیگر، در بازار داخلی نیز با رسیدن فصل سرد و احتمال بالای قطع شدن گاز صنایع و رشد نرخ خوراک گاز صنایع فولادی، معاملات آهن اسفنجی در این هفته با رقابت بعضا تا ۲۰ درصد همراه گردید که سیگنال‌هایی برای رشد قیمت محصولات دیگر زنجیره‌ها در ماه‌های پیش رو می باشد.

برخی تحلیلگران معتقدند که قیمت محصولات انتهایی زنجیره مانند میلگرد به کف فاندامنتال ۲۲۰۰۰ تومانی خود برخورد نموده و رشد قیمت از این سطح بسیار محتمل است. این در حالی است که قیمت محصولات فولادی در هفته‌های گذشته (در آبان ماه ۱۴۰۲) در خلاف جهت افزایش قیمت ارز در حال کاهش بوده است. به نظر می‌رسد رشد قیمت آهن اسفنجی در معاملات هفته سوم آبان‌ماه علیرغم ابطال یکباره معاملات می تواند مهر تاییدی بر افزایش قیمت محصولات فولادی در آینده نزدیک باشد.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۱
شناسه مطلب : 57220
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی