امنیت کسب و کار فولاد به مخاطره افتاده است/ نگاه برخی سیاستگذاران به سود فولادی ها غیر کارشناسی است
گزارش چیلان از نکات مهم سخنرانی دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در همایش چشم انداز صنعت فولاد را می خوانید.

نکات مهم دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در همایش چشم انداز صنعت فولاد:

_ مهمترین مسئله فعلی صنعت فولاد کشور، به مخاطره افتادن امنیت کسب و کار در این صنعت است و‌ منشأ آن اتخاذ تصمیماتی توسط افرادی است که از تسلط کافی بر تولید و تجارت و صادرات فولاد برخوردار نیستند.

_ یک تصمیم غیرکارشناسی مثل الزام به عرضه کل محصول تولیدی در بورس کالا، هم صادرات و ارزآوری فولاد کشور را کاهش داد و هم باعث تشکیل هزاران میلیارد تومان پرونده تعزیراتی برای کارآفرینان فولادی شده است.

_ چرا معافیت مالیاتی صادرات فولاد حذف شده است؟ در همه جای دنیا شمش و اسلب به عنوان محصول نیمه نهایی شناخته می شود اما برخی سیاستگذاران، از آن به عنوان ماده خام یاد می کنند!

_ پتانسیل صادراتی فولاد ایران در همین محصولات نیمه نهایی است نه محصولات نهایی چرا که اکثر کشورها برای تامین مصالح ساختمانی خود ابتدا در پایین دست سرمایه گذاری کرده و کارخانجات نورد احداث می‌کنند و مواد اولیه خود را از بازارهای جهانی خریداری می کنند.

_ سهم صنعت فولاد از مصرف گاز کشور کمتر از ۵ درصد است. آیا قطع کردن گاز این صنعت با حجم اشتغال و ارزش افزوده بالا، تصمیم درستی است؟ آیا محدودیت های چند ماهه برای برق و گاز این صنعت که حدود نیمی از سال را در بر می گیرد، در راستای تامین امنیت کسب و کار و سرمایه گذاری در صنعت فولاد است؟

_ سود فولادی ها را بدون در نظرگرفتن تورم کشور محاسبه می کنند و عنوان می کنند فولادی ها سود می‌کنند و راهکار ارائه می دهند برای کاهش این سود! مگر سود فولادی ها به خارج از این کشور رفته است؟ سود فولادسازان صرف توسعه زیرساخت ها و رونق تولید شده و بخشی از آن هم از طریق سهام عدالت و صندوق ها به عموم مردم رسیده است.

_ قصد ما به عنوان یک انجمن صنفی زیر سوال بردن زحمات دولت و مجلس و سیاستگذاران نیست بلکه ما دردها را عنوان می کنیم تا برای درمان آنها اقدام شود.

2

تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۳
شناسه مطلب : 49565
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی