اختصاصی چیلانرقابت نامزدهای ریاست جمهوری امریکا بر سختگیری در واردات / تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد از چین سه برابر می‌شود
بایدن، رئیس جمهور امریکا در جریان مبارزات انتخاباتی با ترامپ از اعمال سیاست‌های سفت و سخت در برابر واردات فولاد و آلومینیوم از چین خبر داده است.

به گزارش  چیلان ، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، پیشنهاد کرده تعرفه برخی محصولات وارداتی فولاد و آلومینیوم از چین سه برابر شود، این تازه‌ترین سیاست حفاظتی است که بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی علیه دونالد ترامپ در پیش گرفته است. ترامپ همواره به سیاست‌های تجاری سفت و سخت خود در برابر چین معروف بوده است.

کاخ سفید هدف از این پیشنهاد را حفاظت از اشتغال در آمریکا در برابر رقابت غیرمنصفانه عنوان کرده است.

چین پیش از این ادعاها درباره دامپینگ فولاد و آلومنیوم را رد کرده بود.

در همین راستا رئیس جمهور آمریکا اخیرا در سخنرانی برای اتحادیه کارگران صنعت فولاد یونایتد در پنسیلوانیا اعلام کرده که بهای کالاهای چینی به طور غیرمنصفانه‌ای پایین است چون پکن به شرکت‌هایی که نگران سوددهی نیستند سوبسید می‌دهد.

بایدن همچنین اظهار کرد: ده‌ها هزار موقعیت شغلی در صنعت فولاد در اوایل دهه ۲۰۰۰ به دلیل واردات از چین از میان رفت و اجازه نخواهیم داد این اتفاق دوباره رخ دهد.

سفارت چین در آمریکا در واکنش به این بیانیات اعلام کرده که به شدت با تدابیر پیشنهادی بایدن مخالف است؛ بنا بر اعلام لیو پِنگی‌یو سخنگوی سفارت چین بسیاری از شرکای تجاری آمریکا از جمله چین، از استفاده مکرر ایالات متحده از امنیت ملی، معیارهای نامربوط به بازار، مازاد تولید و سایر دلایل برای اعمال محدودیت‌ها و سیاسی کردن مسائل تجاری بسیار ناراضی هستند.

پِنگی‌یو اظهار امیدواری کرد که آمریکا برای متوقف کردن اقداماتی که ناقض مقررات جهانی در امور اقتصادی و تجاری است با چین همکاری کند و تعرفه‌ها را لغو کند.

در همین زمینه صندوق بین‌المللی پول هشدار داده که این نوع تنش‌های ژئوپولیتیک خطر آسیب رساندن به رشد اقتصادی جهان و سوق دادن تورم در مسیر غلط را به همراه دارد. با این حال کاخ سفید این موضوع را رد می‌کند که این تعرفه‌ها که به معنای افزایش یک مالیات مرزی برای کسر کوچکی از واردات از ۷.۵ درصد به ۲۵ درصد است باعث افزایش قیمت در آمریکا شود.

بایدن این پیشنهاد و سایر تلاش‌های حمایتی از بخش تولید را در یک تجمع انتخاباتی در پیتزبورگ به بحث گذاشت.

بایدن و ترامپ برای جلب آرای طبقه کارگر رقابت می‌کنند که می‌تواند یک بلوک تعیین‌کننده در انتخابات ماه نوامبر باشد.

کاخ سفید اعلام کرد که علاوه بر وضع تعرفه به درخواست اتحادیه کارگران فولاد آمریکا و سایرین تحقیقاتی را درباره روش‌های تجاری غیرمنصفانه چین در بخش کشتی‌سازی و لجستکی شروع می‌کند.

کاخ سفید می‌گوید در همین حال به دنبال اقدام علیه شرکت‌های چینی است که سعی دارند برای پرهیز از مالیات مرزی آمریکا محصولات خود را از طریق مکزیک وارد آمریکا کنند.

بایدن همچنین علیه پیشنهاد خریداری یو‌اس‌استیل توسط نیپون استیل ژاپن صحبت کرد و گفت که به عقیده او مالکیت این شرکت باید آمریکایی بماند.

تعرفه‌های بالاتر بر واردات فلزاتی که در تحقیقات موسوم به ۳۰۱ موضوع بررسی هستند اثر خواهد گذاشت. تمرکز این تحقیقات سیاست‌هایی است که بر تجارت آمریکا نفوذ دارد.

بسیاری از محصولات وارداتی فولاد و آلومینیوم از چین پیش از این در معرض مالیات مرزی بوده و شامل تعرفه ۲۵درصدی بر برخی محصولات فولادی می‌شده است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به دلایل امنیت ملی اعمال شد؛ آن تعرفه‌ها از سوی سازمان تجارت جهانی ناقض مقررات تجاری بین‌المللی شناخته شد و بعدها برای بسیاری کشورها محدودتر شد.

تعرفه‌های یادشده چرخشی کلیدی در رویکرد واشنگتن به تجارت بود که از دیرباز بر محور بازار آزاد و اجماع به نفع تجارت می‌گردید.

ترامپ که خود را مرد تعرفه می‌نامد قول داده در صورت پیروزی در انتخابات تدابیر سفت و سخت‌تری در پیش گیرد، او پیشنهاد یک مالیات مرزی ۱۰ درصدی بر واردات را داده که این رقم برای کالاهای چینی به بیش از ۶۰ درصد جهش می‌کند.

2

تاریخ انتشار : ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۸
شناسه مطلب : 59820
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی