در هشت ماهه سال مالی 1403 اپال پارسیان سنگان محقق شد؛جزئیات جهش تولید و استانداردسازی در اپال پارسیان سنگان
شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان در هشت ماهه سال مالی 1403، در حالی موفق به جهش تولید گندله و کنسانتره به میزان 39 درصد و 25 درصد شده که دستاوردهای چشمگیری را در حوزه بومی‌سازی و به‌کارگیری استانداردهای تولید رقم زده است. اجرای مدل ارتقاء یافته دستگاه لاینر هندلینگ به روش مهندسی معکوس و دریافت گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی 2018:ISO50001 برای اولین بار در منطقه سنگان، از جمله دستاوردهای این شرکت در این بازه زمانی بوده که منجر به کسب عنوان واحد نمونه صنعتی و معدنی استان خراسان رضوی در سال 1403 شده است.

به گزارش  چیلان ، ایران به عنوان یکی از معدن‌خیزترین کشورهای جهان برشمرده می‌شود که با توجه به برخورداری از ذخایر قابل‌توجه مواد معدنی مختلف به ویژه سنگ‌آهن، فرصت‌‌ها و پتانسیل‌های مناسبی را پیش روی خود در مسیر توسعه و پیشرفت اقتصادی می‌بیند. در همین راستا و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده طی سالیان اخیر، کشور ما به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در جهان تبدیل شده است و هم‌اکنون در رتبه دهم برترین فولادسازان جهان جای دارد. با این وجود، آنچه امروز به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان این صنعت استراتژیک مبدل شده، تامین پایدار خوراک و مواد اولیه است؛ چراکه طبق برآوردهای انجام شده، ذخایر سنگ‌آهن موجود تا کمتر از دو دهه دیگر جوابگوی نیاز فولادسازان خواهد بود. در چنین شرایطی، نقش شرکت‌های تولیدکننده کنسانتره و گندله در هموارسازی مسیر توسعه و پیشرفت صنعت فولاد کشور بیش از پیش حائز اهمیت خواهد بود و ضرورت دارد که این شرکت‌ها با در نظر گرفتن تمهیدات لازم، به بهترین شکل ممکن به اهداف و برنامه‌های خود جامه عمل بپوشانند.

شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان، یکی از مهم‌ترین فعالان بخش بالادست زنجیره فولاد کشور به شمار می‌آید که با برخورداری از سه کارخانه سنگ‌شکن، کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی، نقش مهمی در تامین مواد اولیه مورد نیاز فولادسازان کشور ایفا می‌کند. این شرکت که یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ سرمایه‌گذاری پارسیان محسوب می‌شود، ماموریت خود را فرآوری بهینه سنگ‌آهن با هدف تولید حداکثری کنسانتره مطابق با نیاز صنایع پایین‌دستی زنجیره فولاد و نیز تولید گندله باکیفیت در راستای نقش‌آفرینی هرچه موثرتر در صنعت فولاد قرار داده است و تبدیل شدن به سازمانی سرآمد و سودآور و همچنین یکی از سه تولیدکننده برتر کنسانتره و گندله کشور در افق ۱۴۰۴ را هدف‌گذاری کرده است.

 

اپال پارسیان سنگان در مسیر توسعه

آذر ماه سال گذشته بود که محمد مدنی‌فر به عنوان یکی از مدیران موفق و نام‌آشنای صنعت فولاد کشور پس از چهار سال فعالیت و حضور موثر در شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد، به عنوان مدیرعامل جدید شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان منصوب شد و طی حضور خود در این شرکت، توانست به رکوردها و موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند. این شرکت سال ۱۴۰۲ را در حالی به پایان رساند که توانست رکورد ماهیانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن به میزان ۲۹۰ هزار و ۱۱۴ تن را از ابتدای زمان بهره‌برداری این کارخانه به ثبت برساند. علاوه‌براین، رکورد روزانه و ماهیانه گندله شرکت معدنی و صنعتی اپال پارسیان سنگان نیز برابر با ۱۸ هزار و ۳۴۶ تن و ۴۵۰ هزار و ۱۰۰ تن در این سال به ثبت رسید. لازم به ذکر است که این شرکت در سال پیش، موفق شد یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از گندله تولیدی خود را روانه بازارهای صادراتی کند که دستاورد قابل‌توجهی در حوزه صادرات و ارزآوری به داخل کشور در شرایط سخت و دشوار تحریم محسوب می‌شود.

شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان علاوه بر رکوردشکنی در حوزه تولید در سال ۱۴۰۲، رکورد جدیدی در حوزه بارگیری را نیز به ثبت رساند؛ به نحوی که رکورد بارگیری روزانه ۲۵ هزار و ۸۳۱ تن گندله در روزهای سرد و سخت زمستان این سال به ثبت رسید و این شرکت در مجموع موفق به بارگیری جاده‌ای ۹۵ هزار و ۷۷۵ کامیون با تناژ دو میلیون و ۴۷۰ هزار تن محصول شد. موفقیت‌های مذکور در شرکت اپال پارسیان سنگان در حالی به ثبت رسید که میزان توقفات اضطراری در کارخانه کنسانتره‌سازی این شرکت در آبان ماه سال گذشته با تکیه بر توان داخلی و همت کارکنان این واحد به ۱۲۰ دقیقه رسید و برگ زرین دیگری به مجموعه افتخارات شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان اضافه شد. لازم به ذکر است که این شرکت با هدف تحقق صنعت و مدیریت سبز، پروژه احداث واحد فیلتراسیون باطله با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن آبگیری باطله را با سرمایه‌گذاری بیش از چهار هزار میلیارد ریال در دست دارد. همچنین سامانه پایش آنلاین و لحظه‌ای آلاینده‌‌های زیست‌محیطی با سرمایه ۲۰۰ میلیارد ریال و پروژه احداث شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب بهداشتی با ظرفیت ۲۰۰ مترمکعب در روز و با سرمایه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال، از دیگر پروژه‌های این شرکت در حوزه صنعت سبز به شمار می‌آیند که طی یک سال گذشته از پیشرفت قابل‌توجهی برخوردار شده‌اند.

 

دستاوردهایی چشمگیر در هشت ماهه سال مالی ۱۴۰۳

شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان در ادامه موفقیت‌های خود در سال ۱۴۰۳ که به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین شده است، توانست جهش تولید کنسانتره و گندله را محقق کند و رشد چشمگیری را در تمامی حوزه‌ها در هشت ماهه سال مالی ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل رقم بزند؛ به نحوی که میزان تولید گندله این شرکت با رشد ۳۹ درصدی، از یک میلیون و ۸۴۹ هزار و ۷۷۳ تن در هشت ماهه سال مالی ۱۴۰۲، به دو میلیون و ۵۷۵ هزار و ۱۶۹ تن در هشت ماهه سال مالی جاری رسید. میزان تولید کنسانتره نیز در این مدت با افزایش ۲۵ درصدی، از یک میلیون و ۴۴۶ هزار و ۳۲۳ تن به یک میلیون و ۸۰۴ هزار و ۷۰۶ تن رسیده است. همچنین دومین رکورد ماهیانه تولید گندله این شرکت از زمان بهره‌برداری تاکنون نیز در اردیبهشت ماه سال جاری به میزان ۴۵۸ هزار و ۵۵۲ تن محقق شد. به علاوه، میزان رشد پیشرفت کلی پروژه کارخانه کنسانتره‌سازی این شرکت با ظرفیت دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن نیز با افزایش ۱۲۵ درصدی، از ۸ درصد در هشت ماهه سال مالی ۱۴۰۲ به ۱۸ درصد در هشت ماهه سال مالی ۱۴۰۳ رشد پیدا کرد.

در شرایطی که وضع و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور روز به روز افزایش می‌یابد و همین مسئله اهمیت مقوله بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در کارخانه‌های صنعتی و معدنی را دوچندان می‌کند، شرکت اپال پارسیان سنگان نیز گام‌های بلندی را در این حوزه طی یک سال اخیر برداشته است؛ به نحوی که در هشت ماهه سال مالی ۱۴۰۳، تعداد شیت نقشه با رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده و از یک هزار و ۱۷۷ عدد، به تعداد یک هزار و ۱۹۸ افزایش یافته است. همچنین تعداد قطعات مهندسی معکوس در هشت ماهه سال مالی جاری با رشد ۴۰ درصدی، از ۴۴۸ عدد به ۶۲۸ عدد افزایش پیدا کرده است. تعداد دفترچه تکنولوژی نیز با رشد چشمگیر ۱۸۳ درصدی، از تعداد ۲۴۳ دفترچه به ۶۸۷ دفترچه افزایش یافته که این آمار و ارقام، نشان از تاکید مدیریت ارشد وقت شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان به بومی‌سازی و ساخت داخل داشته است. باید متذکر شد که این شرکت در سال ۱۴۰۲، موفق به صرفه‌جویی ارزی به میزان هشت هزار یورو حاصل از بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود شده است. در همین راستا و برای نخستین بار در صنایع معدنی کشور، مدل ارتقاء یافته دستگاه لاینر هندلینگ به روش مهندسی معکوس با موفقیت در مرداد ماه سال جاری در شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان انجام شد که دستاورد عظیمی در بخش صنعت و معدن کشور محسوب می‌شود.

 

دریافت گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی

با توجه به اینکه محدودیت تامین انرژی به یکی از مهم‌ترین معضلات کنونی بخش صنعت و معدن کشور تبدیل شده و این مسئله افت تولید و سودآوری فعالان این بخش طی روزهای مختلف سال را به همراه داشته است، شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان با تاکید و پیگیری‌های مدیریت ارشد سابق خود، تامین پایدار انرژی را در دستور کار قرار داده و برای اولین بار در منطقه سنگان، موفق به دریافت گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی ۲۰۱۸:ISO50001 شده است که این مهم، نشان از اعتقاد راسخ این شرکت به افزایش بهره‌وری و کیفیت تولید علی‌رغم چالش‌های موجود دارد. این شرکت همچنین توانست گواهینامه‌های مدیریت کیفیت ISO9001:2015، مدیریت زیست‌محیطی ISO14001:2015 و مدیریت بهداشت شغلی و ایمنی ISO45001:2018 از شرکت S.G.S سوئیس شعبه تهران به اعتبار S.A.S سوئیس را دریافت کند. دریافت گواهینامه ISO مزیت‌های فراوانی را برای شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان به همراه داشته است که از جمله می‌توان به استانداردسازی، بهبود کیفیت فرایندهای کاری و محصول، شناسایی ریسک‌ها و فرصت‌ها، جلوگیری از بروز مجدد مشکلات، تقویت راه‌های بازاریابی و فروش، بهبود عملکرد کارکنان، بهبود کارایی، کاهش ضایعات و صرفه‌جویی در زمان و هزینه اشاره کرد. علاوه‌براین، شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود و توسعه زیرساخت‌های شهرستان خواف و نیز افزایش پست برق مجتمع سنگ آهن سنگان از ۴۹ مگاوات به ۷۵ مگاوات جهت سرعت‌دهی به ساخت کارخانه ۲.۴ میلیون تن کنسانتره‌سازی، اقدام به امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه با مجتمع سنگ‌ آهن سنگان و شرکت برق منطقه‌ای خراسان با هدف توسعه پست برق ۴۰۰ کیلوولت در شهرستان خواف کرده که حاکی از نگاه ویژه مدیریت ارشد وقت این شرکت در حوزه تامین پایدار انرژی بوده است.

اجرای موفقیت‌آمیز عملیات کدینگ کالا و قطعات با سامان‌دهی و اصلاح شناسنامه کالا برای ۲۲ هزار ردیف کالای تخصصی به ارزش تقریبی هفت میلیون دلار در واحد انبارهای شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان، از دیگر موفقیت‌های قابل‌توجه این شرکت بوده است. کسب عنوان واحد نمونه صنعتی و معدنی استان خراسان رضوی در سال ۱۴۰۳، مهر تاییدی است بر عملکرد موفق مدیریت ارشد این شرکت که به نظر در نیمه دوم سال جاری نیز با تاکید بر جهش تولید، بومی‌سازی و به‌کارگیری استانداردهای تولید ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان توسعه صادرات با هدف ارزآوری و افزایش سود حاکی از فروش خارجی خود را در روزهای باقی‌مانده از سال جاری دنبال می‌کند.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۶
شناسه مطلب : 63095
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی