عملکرد آهن و فولاد غدیر ایرانیان در آستانه افزایش سرمایه بررسی شد‌/ رکورد تولید آهن اسفنجی «فغدیر»
غدیر در آستانه‌‌‌ افزایش سرمایه‌‌‌ ۲۰ درصدی، رکورد تولید نزدیک به صد‌هزار تن در ماه را به ثبت رساند. موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه‌‌‌ ۲۰ درصدی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان از محل آورده‌‌‌ سهامداران، بهانه‌‌‌ای شد تا عملکرد این شرکت در سه ماهه‌‌‌ ابتدایی سال‌جاری را با دقت بیشتری بررسی کنیم.

به گزارش  چیلان ، غدیر در آستانه‌‌‌ افزایش سرمایه‌‌‌ ۲۰ درصدی، رکورد تولید نزدیک به صد‌هزار تن در ماه را به ثبت رساند. موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه‌‌‌ ۲۰ درصدی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان از محل آورده‌‌‌ سهامداران، بهانه‌‌‌ای شد تا عملکرد این شرکت در سه ماهه‌‌‌ ابتدایی سال‌جاری را با دقت بیشتری بررسی کنیم.

رکورد تولید آهن اسفنجی «فغدیر»

مهر تایید سازمان بورس بر افزایش سرمایه درصدی شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان از محل آورده‌‌‌ سهامداران، ‌‌‌این شرکت را برای سهامداران، جذاب و حائز ارزش آتی کرده است. به همین منظور برای شناسایی وضعیت عملیات این شرکت، ‌‌‌ در کنار افزایش سرمایه ۲۰درصدی از محل آورده سهامداران، به بررسی کارنامه آن نیز پرداختیم.

حدود ۷۰‌درصد از بهای تمام شده‌‌‌ی «فغدیر»، ماده‌‌‌ اولیه و حدود ۲۰ تا ۲۴‌درصد از بهای تمام شده، یوتیلیتی‌‌‌ها و حامل‌‌‌های انرژی و آب مصرفی هستند. در مقایسه با سال گذشته، فغدیر برای تامین حامل‌‌‌های انرژی و آب مصرفی حدود ۲۵‌درصد هزینه‌‌‌ بیشتری پرداخت کرده و نیز مواد اولیه در سال ۱۴۰۳ رشد بهای ۳۱ درصدی داشته است.

در مقابل، مقایسه‌‌‌ قیمت‌های فروش آهن اسفنجی در بورس کالا نشان می‌دهد به دلیل کاهش میزان تقاضا و رقابت در بازار، قیمت آهن اسفنجی به نسبت دوره‌‌‌ مشابه سال گذشته کاهش یافته است که این موارد همگی در میزان سود و زیان شرکت در این دوره‌‌‌ ۳ماهه موثر بوده‌‌‌اند. بر اساس صورت‌های مالی دوره ‌‌‌۳ماهه‌‌‌ ابتدایی سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، منتشر شده در سامانه‌‌‌کدال، میزان تولید آهن اسفنجی به عنوان تولید اصلی این شرکت، نسبت به دوره‌‌‌ مشابه سال گذشته رشد چشمگیری داشته است.

به طوری که در خرداد ماه سال‌جاری با کسب رکورد تولید بیش از ۹۹ هزارتن منجر به ثبت بهترین عملکرد شرکت در تولید آهن اسفنجی (از ابتدا تاکنون) شده است. این در حالی است که آهن و فولاد غدیر ایرانیان نیز مانند سایر فعالان صنایع مادر، با رشد فزاینده‌‌‌ بهای انرژی و مواد اولیه نسبت به سال قبل روبه‌‌‌رو بوده و به عنوان مثال در بخش برق مصرفی، افزایش نرخ دو و نیم برابری و در تامین آب مصرفی، افزایش بهای بیش از چهارده برابری را تجربه کرده است.

نسبت حجم عرضه به تقاضای آهن اسفنجی فغدیر در بورس کالا در دوره‌‌‌ سه ماهه‌‌‌ اول سال‌جاری نسبت به دوره‌‌‌ مشابه سال گذشته با افت ۷۴ درصدی مواجه شده است. در حالی که این شاخص به طور متوسط در سایر شرکت‌های مشابه، طبق آمار معاملات بورس کالای ایران، با افت حدود ۹۰ درصدی مواجه بوده است. همچنین نسبت حجم قرارداد و معاملات انجام شده به عرضه‌‌‌ آهن اسفنجی فغدیر در بورس کالا در دوره‌‌‌ ۳ ماهه‌‌‌ اول سال‌جاری نسبت به دوره‌‌‌ مشابه سال گذشته ۲۵‌درصد کاهش داشته است. حال آن که این شاخص به طور متوسط در سایر شرکت‌های مشابه طبق آمار معاملات بورس کالای ایران با افت حدود ۹۰درصدی مواجه بوده است. با توجه به موارد ذکرشده، آهن و فولاد غدیر ایرانیان موفق به کسب ۲۳‌درصد حاشیه‌‌‌ سود عملیاتی و عملکردی بالاتر به ازای هر تن نسبت به دوره‌‌‌ی مشابه سال قبل شده است.

2

تاریخ انتشار : ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۲۶
شناسه مطلب : 62087
ارسال
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی