در گفت‌وگوی چیلان با مدیرعامل توسعه صنایع و معادن غدیر تشریح شد:حکمرانی مطلوب در صنعت فولاد؛ تنظیم‌گری یا دخالت‌گری؟ / اجتناب از سیاست‌گذاری ناپایدار در فولاد و صنایع معدنی
دکتر ابوتراب فاضل، مدیرعامل شركت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (نماد بورسی وکغدیر) در گفت‌وگو با چیلان، به نقد حکمرانی صنعتی کشور پرداخت و تأکید کرد که با توجه به حساسیت سرمایه و بازارهای صادراتی باید از سیاست‌گذاری ناپایدار در صنعت فولاد جلوگیری کرد.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در پاسخ به این سؤال محوری خبرنگار  چیلان  که مهمترین انتظار شما از مسئولین دولت جدید برای حوزه معدن، فولاد و صنایع معدنی چه می‌باشد؟ بیان کرد: مشخص است که تغییری در حکمرانی و سیاست‌گذاری صورت گرفته است و شاهد تغییرات و تحولات فراوانی در سیاست‌گذاری‌های کشور هستیم.

وی خاطرنشان ساخت وقتی می‌گوییم تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، تنها به ظرفیت تولید اشاره نمی‌کنیم، بلکه می‌گوییم که منابع انرژی، لجستیک و … باید پایدار باشند. اما هیچ‌گاه پیش‌بینی نمی‌شد که روزی به چالش کمبود انرژی برسیم.

فاضل خاطرنشان ساخت: امیدواریم در دولت جدید با یک پارادایم جدید و مثبت در حوزه حکمرانی صنعت فولاد مواجه شویم. در دو سه سال اخیر، عدم ثبات در سیاست‌گذاری‌ها ضربات زیادی به اقتصاد و صنایع وارد کرده است؛ از جمله در بحث قیمت‌گذاری دستوری، عوارض صادراتی و چالش‌هایی که در حقوق دولتی معادن پیش آمده است هر روز با بخشنامه‌ای جدید مواجه بوده‌ایم که می‌توانست ساختار یک صنعت را از هم بپاشد.

ابوتراب فاضل عنوان داشت: تنظیم‌گری نیز با دخالت‌گری متفاوت است.آن‌هایی که از نزدیک در صنعت حضور دارند و به‌اصطلاح «پای کوره» ایستاده‌اند، این تفاوت‌ها را حس کرده‌اند. افرادی آمدند و حقوق مدنی ۵ درصد را تعیین کردند؛ اما آیا می‌دانند که در برخی صنایع این ۵ درصد در سه ماه به ۲۰ یا حتی ۳۰ درصد سود تبدیل می‌شود؟ این یعنی دست بردن در جیب صنعتگران! وقتی شرکتی ناتوان است و تاب‌آوری ندارد، چگونه می‌توان از آن انتظار پرداخت مالیات داشت؟ همین دخالت‌ها باعث بحران‌های موجود در شرکت‌ها شده است.

 

مشروح این گفت و گو را در شماره جدید نشریه  چیلان  بخوانید.

2

تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۶
شناسه مطلب : 63092
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی