مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در گفت‌وگو با چیلان خواستار شد:حکمرانی مطلوب در صنعت فولاد برای افزایش تاب‌آوری
مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در گفت‌وگو با چیلان ضمن برشماری چالش‌های صنعت فولاد کشور به صراحت اعلام کرد که تاب‌آوری صنعت فولاد ایران به مرز هشدار رسیده و مسئولیت رفع این چالش‌ها بر عهده سیاستگذار و حکمران است. به گفته او در صورتی که چالش‌های موجود حل نشود، صنعت فولاد ایران قدرت رقابت خود را در بازار جهانی از دست می‌دهد.

سید ابوتراب فاضل، مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در گفت‌وگو با  چیلان  در خصوص وضعیت تا‌ب‌آوری صنعت فولاد کشور گفت: تا‌ب‌آوری در صنایع یکی از گزاره‌های مهم در ماندگاری و توسعه یک صنعت است. تا‌ب‌آوری به معنای ارتقای سطح مقاومت یک صنعت در برابر انواع شوک‌های سیاسی، اقتصادی و… است، اینها در واقع مسائلی هستند که به طور اصولی نباید ایجاد شوند، اما ایجاد می‌شوند و راهکاری رویارویی با آنها تاب‌آوری و ارتقای توانمندی و توان تولید است.

نگرانی از وضعیت تاب‌آوری صنعت فولاد

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر تصریح کرد: امروز باید در مورد تا‌ب‌آوری صنعت فولاد ایران با نگرانی صحبت کرد. امروز نمی‌توان گفت تاب‌آوری صنعت فولاد کم شده بلکه باید در مورد میزان تاب‌آوری آن به سیاستگذاران هشدار داد.

وی ادامه داد: صنعت فولاد ایران توان مقابله خود را در برابر چالش‌های داخلی و خارجی که بر آن تحمیل می‌شود، از دست داده است. ایران در سطح فولادسازان جهان یک کشور صاحب‌صنعت به شمار می‌آید. ۲۵ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری شده و حجم تولید سالانه آن از ۳۲ میلیون تن و ظرفیت تولید سالانه آن از ۴۵ میلیون تن فراتر رفته است. علاوه بر اینها زنجیره کامل تولید فولاد در ایران برقرار شده است، اما متاسفانه با وجود این دستاوردها، تاب‌آوری صنعت فولاد به دلیل آسیب‌های وارد بر آن به مرز هشدار رسیده است.

چالش‌های متعدد پیش روی صنعت فولاد

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع و معادن غدیر در تشریح چالش‌هایی که صنعت فولاد کشور متحمل شده است، گفت: چالش انرژی از جمله مواردی است که تاب‌آوری صنعت فولاد را دچار اشکال کرده است. صنعت فولاد به تولید آهن اسفنجی به دلیل برخورداری از انرژی گاز روی آورده و تولید آن در کشور توسعه یافته است، حالا اگر امتیاز گاز ارزان از زنجیره فولاد ایران گرفته شود، چه چیزی از تولید آهن اسفنجی در کشور باقی می‌ماند؟

وی افزود: چالش فولادسازان تنها انرژی نیست؛ صنعت فولاد در ایران از چالش‌های زیرساختی و نهادی مختلف همانند حمل و نقل، توان تأمین، محدودیت‌های محیط زیستی و موانع تجاری و صادراتی رنج می‌برد.

فاضل اضافه کرد: با وقوع جنگ روسیه و اوکراین و اقدام روسیه برای دامپینگ فولاد یک بحران برای صنعت فولاد ایران رقم خورد، این اتفاق برآمده از آن است که صنعت فولاد ایران به اصول حرفه‌ای بازرگانی مجهز نیست. افزون بر اینها چالش‌های برآمده از تحریم‌ها نیز برقرار است. به دلیل تحریم‌ها در تامین مالی و در تجهیز به فناوری‌ها با مشکل رو‌به‌رو هستیم.

تاب‌آوری یعنی قدرت رقابت‌پذیری

این مدیر فولادی کشور در ادامه گفت‌وگو با موضوع تاب‌آوری صنعت فولاد ایران تصریح کرد: تاب‌آوری یعنی قدرت رقابت‌پذیری، بر همین اساس اگر صنعت فولاد انتشار کربن در تولید را به صفر نرساند و بهره‌وری تولید را با به‌کارگیری دانش جدید ارتقا ندهد، هزینه نهایی تولید آن بالا خواهد رفت و قدرت رقابت آن در بازار جهانی پایین خواهد آمد. تجارت در صنعت فولاد ایران اهمیت زیادی دارد و در واقع فولاد در ایران تولید می‌شود تا صادر شود.

فاضل همچنین گفت: حل چالش‌های یادشده بر عهده سیاستگذار و حکمران است، حکمران باید روزی که زنجیره فولاد را در کشور تعبیه و چشم‌انداز تولید ۵۵ میلیون تن را برای آن ترسیم می‌کرد، محل تامین حامل‌های انرژی را برای این زنجیره و این چشم‌انداز در نظر می‌گرفت.

وی افزود: اگر این موضوعات پیش از توسعه زنجیره بررسی می‌شد، امروز واحدهای فولادی ما در مناطق کم‌آب مستقر نبودند، سیاستگذار باید جریانات جهانی محیط زیستی را بررسی و پس از آن مجوز احداث واحدهای فولادی را در سراسر کشور صادر می‌کرد؛ همین عدم بررسی‌ها تاب‌آوری صنعت فولاد کشور را به مرز هشدار رسانده است.

2

تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
شناسه مطلب : 54977
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی