صادرات فولاد چین پس از ۷ سال کاهشی شد
صادرات فولاد چین در سال 2016 پس از 6 سال متوالی که روندی صعودی داشت، نزولی شد.

به گزارش  چیلان ، بهبود بازارهای داخلی چین عامل اصلی این افت صادرات فولاد در چین عنوان می شود که به اعتقاد بسیاری، مطلوب شدن بازارهای محلی، از محبوبیت صادرات کاسته است. پیش بینی می شود این روند امسال هم دنبال شود.

براساس گزارش اداره گمرک چین، محموله های صادراتی چین شامل محصولات نهایی فولاد، حدود ۴ میلیون تن (۳.۵ درصد) کاهش داشته و به ۱۰۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تا پایان سال ۲۰۱۶ رسیده است.

به گفته بسیاری از فعالان بازار فولاد، این افت ناشی از اقدامات تعرفه ای و ضد دامپینگی کشورهای واردکننده نبوده بلکه با شروع سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۶، دولت چین حمایت های خود را از صنایع پایین دستی از طریق اعمال بودجه هایی برای توسعه ساخت و سازها و زیرساخت ها افزایش داد و همین امر حرکتی در بازار تقاضای داخلی ایجاد کرد. این موضوع همچنین باعث افزایش شدید قیمت ها در بازار شد. در نتیجه فولادسازان چینی به بازار داخلی رو آورده و متمرکز شدند.

خریداران خارجی نیز به دنبال این اتفاق، گزینه های دیگری برای خرید محصولات فولادی از کشورهای دیگر پیدا کردند.

قیمت ورق گرم و بیلت صادراتی، به ترتیب در بازار ۸۴ و ۷۶ درصد افزایش یافت.

سال قبل آغاز جدی کاهش ظرفیت مازاد در صنعت فولاد بود. طبق طرح چین باید سالانه ۴۵ میلیون از ظرفیت مازاد خود را از رده خارج کند.

اگرچه حجم تولید در سال ۲۰۱۶ کمی افزایش پیدا کرد اما کاهش ظرفیت ها افزایش قیمت را به دنبال داشت.

بزرگ ترین فولادساز چینی بر این باور است که وضعیت امسال تغییر خاصی نخواهد کرد و انتظار می رود صادراتش در سال ۲۰۱۷ بین ۵.۵ تا ۶ میلیون تن گردد درحالی که این عدد در سال ۲۰۱۶ حدود ۶ میلیون تن بود.

بزرگترین فولادساز چین در سال گذشته صادراتش را ۷۳۰ هزار تن کاهش داد.

حجم صادرات فولاد چین در ماه دسامبر با ۳.۹ درصد افت نسبت به نوامبر و ۲۶.۸ درصد نسبت به دسامبر سال ۲۰۱۶ به ۷.۸ میلیون تن رسید.

11

2

تاریخ انتشار : ۳ بهمن ماه ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۸
شناسه مطلب : 10122
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی