شمش با قیمت جهانی به صادرکنندگان محصولات فولادی عرضه شود
در چند ماه های اخیر افزایش بهای شمش در بازارهای بین المللی و داخلی سبب شده درخواست فولادسازان منطقی شدن نرخ های فروش داخلی باشد. مصطفی عبدالهی، مدیرعامل نورد فولاد تهران می گوید یکی از راهکارها برای راضی نگه داشتن نوردکاران و شمشی ها، عرضه شمش با قیمت های جهانی به صادرکنندگان محصولات فولادی است. وی در یادداشت خود به چیلان که در ذیل خواهید خواند، به تشریح این مهم پرداخته است.

با توجه به اینکه فولاد ایران به ویژه در بخش خصوصی هنوز جایگاه خود در بازارهای بین المللی را به طور شایسته پیدا نکرده، زمانی می تواند در صادرات محصولات پایین دستی رقابت کند که قیمت صادراتی تولیدکنندگان داخلی مناسب تر و یا حداقل هم تراز رقبای منطقه ای خود باشد. لازمه این امر برای ارتقاء حجم صادرات محصولات فولادی هم این است که نوردکاران بتوانند شمش مورد نیاز خود را به قیمت های جهانی تهیه کنند. در واقع لازم است که واحدهای ذوبی شمش را به قیمت های منطقی به واحدهای نوردی داخلی بدهند تا کارخانه های نوردی نیز قدرت صادرات داشته باشند چون در صورت بالاتر بودن قیمت شمش داخلی نسبت به قیمت جهانی، امکان صادرات برای نوردکاران به جهت عدم رقابت پذیری در سطح بین المللی وجود ندارد.

در این بین نقش واحدهای بزرگ تولیدکننده شمش نظیر فولاد خوزستان، فولاد ارفع و فولاد کاوه جنوب بسیار مهم است چرا که با در نظر گرفتن مارجین سود قابل قبول این شرکت ها به دلیل استفاده از مواد اولیه ارزان، در صورت کاهش این مارجین سود و فروش شمش به قیمت های مناسب و منطقی در سطح جهانی، می توانند به نوردکاران کمک کنند.

این اقدام سبب خواهد قیمت شمش برای نوردکاران کاهش یافته و در نتیجه صادرات برای آنها مقدور خواهد شد در حالی که اکنون دو ماه است که صادرات محصول نهایی ما به کلی قطع شده و علت آن بالا بودن نرخ خرید شمش است که قدرت رقابت صادراتی را از ما سلب کرده است.

البته در کمیته توسعه صادرات انجمن نیز موضوع صادرات مشترک از طریق عبور موقت داخلی مطرح شد بدین شکل که فولادسازان ضمن بهره بردن از مزایای صادراتی شمش را در قالب عبور موقت به نوردکاران بفروشند و کالاهای تولیدی در واحدهای نوردی صادر گردد. اما این مسئله پیچیدگی ها و بوروکراسی های زیادی دارد و اخذ موافقت ها و تاییدیه سازمان مختلف و اجرای آن در کوتاه مدت ممکن نیست و در شرایط فعلی بهترین راهکار عرضه شمش به واحدهای داخلی با قیمت های منطقی جهانی است.

این نکته را هم باید مدنظر داشت که اگر صادرات محصولات نهایی در کشور اتفاق نیفتد و همچنان متوقف باقی بماند، به زودی شاهد رقابت منفی در بازار خواهیم بود. در وضعیت فعلی شاهد آن هستیم که انبار نوردکاران پر شده و چنانچه شرایط برای صادرات آنها فراهم نشود قطعا در بازار داخل با قیمت های پایین تر عرضه خواهند کرد و رقابت منفی همچون سال های قبل در بازار اتفاق می افتد که موجب ضرر و زیان بسیاری از فعالان فولاد کشور خواهد شد.

2

تاریخ انتشار : ۷ شهریور ماه ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۲
شناسه مطلب : 14251
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی