گزارش چیلان از پیش بینی فعالان بازار فولاد:قیمت فولاد سقوط را تجربه نخواهد کرد
دومین کنفرانس بین المللی استیل پرایس با نام نوآوري در تجارت و تكنولوژي فولاد برگزار شد و چیلان در این گزارش به جمع بندی موضوعات مهم مطرح شده در سخنرانی ها و پیش بینی فعالان بازار فولاد در خصوص وضعیت قیمت ها در ماه های آتی پرداخته است.

این کنفرانس دو بخش سخنرانی داشت که در بخش نخست نادر علیزاده از شرکت کامودیتی ایچ به موضوع نحوه پایدارسازی صنعت فولاد ایران در ۵۰ سال آینده پرداخت. وی گفت: روند ها نشان می دهد که تورم و مشکلات اقتصادی کشور تاثیری در رشد فولاد نداشته است. علیزاده تصریح کرد: رشد تولید فولاد چین از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ ده برابر شده است که البته این موضوع خیلی جالب نبود و خارج شدن ظرفیت فولاد در چین فاجعه است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم صنعت فولاد کشور را رقابتی کنیم نباید فقط به معادن داخلی اکتفا کنیم باید از مواد معدنی ارزان دیگر کشورها استفاده کنیم و هندوستان و ایران به محوریت چابهار فرصت مناسب برای حضور در بازار افغانستان است. این نماینده شرکت کامودیتی ایچ با اشاره به اینکه ایران باید به هاب معدنی منطقه تبدیل شود پیشنهاد داد: سرمایه گذاری در معادن ایران باید افزایش یابد و حتی سرمایه گذاری در معادن منطقه باید شروع شود در غیر اینصورت صنعت فولاد ایران در پایداری به مشکل بر می خورد. علاوه براین پیشنهاد دیگر این است که دولت وارد قیمت گذاری فولاد نشود.

سخنران دوم این کنفرانس دکتر احسان دشتیانه، معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان بود که نگاهی به صنعت فولاد ایران و خاورمیانه و افق های پیش رو داشت. وی در سخنرانی خود گفت: پیش بینی می شود تقاضای  سنگ  آهن چین در فصل زمستان کاهش یابد. علاوه براین دشتیانه گفت: در حال حاضر رابطه معنی داری بین قیمت فولاد و سنگ آهن وجود ندارد و در شرایط فعلی قیمت آهن قراضه مهمترین نقش را در ایجاد نوسانات بهای فولاد از ابتدای امسال داشته است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه تاثیر قیمت الکترود گرافیکی هنوز در بهای فولاد دیده نشده اما با توجه به کمبود ماده اولیه تولید الکترود گرافیتی یعنی کک سوزنی، انتظار می رود تا سال ۲۰۱۹ بحث الکترود به همین صورت باقی بماند.

دشتیانه ورود دوباره چین به بازارهای صادرات را متحمل دانست و گفت: با وجودی که احتمال می رود چین مجددا به بازارهای صادراتی فولاد ورود پیدا کند و احتمال عقب نشینی چینی ها در بازار صادراتی کم است اما قیمت جهانی فولاد افت ناگهانی نخواهد داشت.

سخنران دیگر بخش اول کنفرانس مذکور حسن کرباسچی، مدیرعامل شرکت ام ام ای بود که مزایای تکنولوژی پرد (احیا مستقیم ایرانی) را تشریح کرد.

سخنران بعد امیر هومن کریمی وثیق، مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو بود که موضوع بومی سازی کاتالیست در فرایند احیا مستقیم را توضیح داد.

برنامه بخش اول با امضای تفاهم نامه همکاری و رونمایی از کاتالیست بومی سازی شده تکنولوژی احیا مستقیم ایرانی (پرد) میان دو شرکت دانشی ام ام ای و نفت و گاز سرو به پایان رسید.

در بخش دوم کنفرانس نیز عطارد گودرزی، مدیر پروژه شرکت مهندسی برسو اولین سخنران بود که پیرامون طرح جامع شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر به سخنرانی پرداخت.

جونگبار آندرس، کارشناس ارشد EPS شرکت پریمتالز نیز سخنران دوم بود که آخرین تکنولوژی های تولید ورق فولادی را معرفی کرد.
پر وستر برگ،  از شرکت UHT سوئد سومین سخنران دومین کنفرانس استیل پرایس بود که تکنولوژی گرانشات را برای حاضرین در کنفرانس تشریح کرد.

در نهایت نیز کیوان جعفری طهرانی، مدیرعامل شرکت جامع تجارت سخنران پایانی این کنفرانس بود که موضوع تاثیر ادغام ها و اتحاد تولیدکنندگان در آینده صنعت فولاد را تشریح کرد.

وی در سخنرانی خود گفت: ادغام‌ها و اتحادها میان تولیدکنندگان آینده صنعت فولاد را در جهان رقم خواهد زد. بررسی تحولات چند ساله اخیر در صنعت فولاد نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ برای تبدیل شدن به غول‌های بزرگ‌تر تولید و صادرات فولاد با یکدیگر ادغام یا متحد شده‌اند.

جعفری طهرانی خاطرنشان کرد: نمونه اخیر این اتفاق، ادغام دو شرکت “تیسن گروپ” و “تاتا استیل” است. در جریان این ادغام حدود ۴ هزار نفر از کارکنان تیسن‌گروپ اخراج شدند ولی با وجود اعتراض‌های سندیکایی نسبت به این اخراج، مشکل خاصی برای شرکت تازه بوجود نیامد چرا که مذاکرات این ادغام سه سال طول کشیده بود ‌و دو طرف تمام جوانب را سنجیده بودند. این ادغام درس بزرگی برای ماست چرا که در ایران ما معمولا زمان و انرژی کمی صرف مشاوره برای انجام پروژه‌ها می کنیم و همین مسئله باعث به درازا کشیدن زمان اجرا و تکمیل پروژه‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: مدل ادغام یا اتحاد نه تنها از سوی شرکت‌ها بلکه توسط کشورها نیز برای تبدیل‌شدن به تولیدکنندگان قدرتمند دنبال می‌شود. نمونه این کشورها، برزیل است که با استفاده از روش ادغام عمودی در حال خیز برداشتن برای تبدیل شدن به یکی از غول‌های بزرگ تولید فولاد در جهان است. این کشور از سال ۲۰۱۲ بر مبنای مدل ادغام عمودی در تلاش است ابتدا با ایجاد ناوگان قدرتمند ترانزیت دریایی سنگ آهن (واله مکس) کم‌کم به سمت تکمیل سایر حلقه‌های زنجیره فولاد می باشد. در چنین شرایطی قطعا کار برای ایران به عنوان کشوری که صادرات حدود ۲۰ میلیون تن فولاد را در افق ۱۴۰۴ یا همان سال ۲۰۲۵ هدفگذاری کرده است بسیار دشوار خواهدبود.

وی در خاتمه گفت: بررسی متوسط صادرات فولاد کشور طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ نشان‌می‌دهد اگر صادرات با همین نرخ تا ۸ سال دیگر ادامه‌ پیدا کند در سال ۲۰۲۵ نهایتا توان صادرات حدود ۱۶.۶ میلیون تن فولاد را خواهیم ‌داشت. اگر صادرات دو سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ را ملاک قرار دهیم، صادرات ما در افق ۲۰۱۵ بیشتر از ۱۱.۶ میلیون تن نخواهد بود که هر دو پیش‌بینی از ۲۰ میلیون تنِ هدفگذاری شده در سند چشم‌انداز کمتر است.

همچنین پنل کنفرانس نوآوری در تجارت و تکنولوژی فولاد با موضوع چشم انداز  آینده بازار فولاد و مواد اولیه با حضور جعفری طهرانی، خجسته، فرشاد و احمدی برگزار شد.  اسدالله فرشاد به عنوان یکی از اعضای پنل گفت: برای توسعه صادرات شرط اصلی تثبیت بازار است و شرط بقا نیز کیفیت بالا و تکنولوژی جدید می باشد.

وی تصریح کرد: با تلاش جدی می توانیم سهم ۲۰ میلیون تنی فولاد در صادرات را کسب کنیم. اگر معادن بزرگ سنگ آهن کشور نبودند فولاد سازان کشور نمی توانستند در بازار جهانی نفوذ کنند.

فرشاد به عزم چین برای افزایش بهره وری اشاره کرد و گفت: چین به دنبال افزایش بهره وری و تولید و مصرف سنگ آهن پر عیار است. همچنین کشش بازار داخلی چین کم شده و آنها به دنبال فروش با قیمت های پایین هستند بنابراین طی سه ماه آینده قیمت ها افزایشی نخواهد بود. البته قیمت فولاد بطور قطع سقوط نخواهد کرد اما رشد شدیدی هم نخواهیم داشت.

احمدی، مدیر تحقیقات و پژوهش شرکت ملی فولاد نیز در این پنل گفت: ظرفیت تولید فعلی فولاد به علاوه مجوزهای صادره ۱۱۰ میلیون تن است.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت صادراتی فولاد در افق ۱۴۰۴ در بهترین شرایط ۱۵ میلیون تن خواهد بود.

احمدی گفت: در طرح جامع فولاد، فولاد سازان باید اجرای فناوری های جدید را در دستور کار قرار دهند. علاوه براین، اولویت طرح جامع احداث واحد های فولاد سازی در جوار دریا است در غیر این صورت واحدها به سمت ضرردهی  می روند.

مجتبی خجسته نیز از شرکت ام سون متالز در پنل فوق گفت: بازار فولاد در سال جاری نوسانات خطرناکی داشت و حتی شاهد بودیم که طی یک هفته ۳۰ دلار محصولات نهایی افت قیمت داشتند اما در حال حاضر در زمان اصلاح قیمت فولاد هستیم اما احتمال سقوط قیمت فولاد وجود ندارد. وی گفت: پیش بینی می شود اگر قیمت شمش فولاد به محدوده ۴۶۰ دلار تا ۴۵۰ دلار برسد امکان سقوط شمش فولاد وجود دارد.

کیوان جعفری طهرانی، مدیر شرکت جامع تجارت نیز در این پنل اظهار داشت: پاکستان دوبرابر ایران سرمایه گذار خارجی در صنعت فولاد داشته اما ایران در این زمینه موفق نبوده است.

در این کنفرانس همچنین جایزه نخبگان فولادی SEA  استیل پرایس به بهمن تجلی زاده معاون بازاریابی و فروش فولاد خوزستان اهدا شد.

2

تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۷
شناسه مطلب : 14694
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی