پیشنهادات پنج گانه عضو هیئت مدیره گهرزمین برای بهبود وضعیت اکتشافات معدنی
دکتر احد علیخانی عضو هیات مدیره شرکت های سنگ آهن گهرزمین و صنایع ملی مس ایران در سخنرانی خود در بخش اصلی سومین کنفرانس تخصصی استیل پرایس با موضوع "اکتشافات ذخائر معدنی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها"، پیشنهادات 5 گانه ای برای بهبود وضعیت اکتشافات معدنی در کشور ارائه داد.

به گزارش  چیلان ، دکتر احد علیخانی عضو هیئت مدیره شرکت سنگ آهن گهرزمین در سخنرانی خود در این کنفرانس با اشاره به قابلیت‌های معدنی ایران و قرارگیری ایران در کمربند فلزی تتیس گفت: ۷ درصد منابع معدنی دنیا در ایران قرار گرفته است این در‌حالی است که فقط یک درصد خشکی جهان و یک درصد جمعیت جهان را داریم و خداوند هفت برابر بیشتر نعمت خود را شامل سرزمین ایران نموده است ولی متاسفانه سهم معدن در تولید ناخالص داخلی زیر یک درصد است.
وی با تاکید به این نکته که تمامی معادن فعلی، دارای سابقه اکتشافی و استخراجی باستانی بوده‌اند و امروزه با تکنیک‌ها و روش‌های نوین اکتشاف می‌توان معادن کاملا پوشیده و فاقد رخنمون را اکتشاف کرد”. علیخانی در سخنرانی خود بر این مهم تاکید داشت که “اکتشافات و استخراج فراسرزمینی نیز باید با هدف افزایش سهم معدن در تولید ناخالص ملی در دستور کار شرکت‌های معدنی قرار گیرد”.

وی در پایان سخنان خود، پیشنهاداتی نیز برای بهبود وضعیت اکتشافی کشور به شرح ذیل ارائه داشت:

۱- نهادهای حاکمیتی و سیاستگذاری برای تصمیم‌سازی‌های خود در زمینه‌های راهبردی، بایستی از مراکز علمی که تجربه ‌دانش لازم را دارند استفاده نمایند و حتی‌المقدور از تصمیم‌گیری‌های سریع و کوتاه مدت و‌ بدون مطالعه اجتناب کنند.

۲- برنامه اکتشافی کشور در چهارچوب شناخت و ارائه راهبرد در زمینه فرصت‌ها و ‌تهدیدهای موجود در سه فاز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، بایستی تدوین شود.
– تدوین این برنامه‌ها، همانطور که در دیگر کشورها هم انجام می‌شود، بایستی با بهره‌مندی از مشاوره و راهنمایی مراکز علمی و یا مشاورین با تجربه تهیه شود.
– برنامه فوق‌الذکر باید واقع‌بینانه و منطبق با شرایط طبیعی، جغرافیای، سیاسی، اقتصادی و با ملاحظه زیرساخت‌های فرهنگی_ اجتماعی هر منطقه از کشور عزیزمان ایران باشد.
– در برنامه مذکور نقش نهادهای حاکمیتی، مشخص باشد. در صورت لزوم، پیشنهادات مربوط به بهبود وضعیت همکاری نهادهای ذیربط معین باشد.
– بستر‌سازی قوانین از طریق نهادهای قانونگذاری همراه با تدوین آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های لازم برای تسهیل و‌ تسریع اجرا شود.

۳- هم‌اکنون مشاهدات نشان می‌دهند که کشورهای معدنی موفق از قبیل استرالیا و‌ کانادا دارای سازمان‌ها و نهادهای علمی- معدنی‌ای هستند که تمرکز فعالیت آن‌ها بر شناسایی روش‌های نوین اکتشافی در جهان‌ و توسعه کاربرد این روش‌هاست. کمک به راه‌اندازی موسساتی از قبیل نهادهای فوق‌الذکر در کشورمات مشروط به این است که صرفا گرته‌برداری نباشد و‌‌ با در نظر گرفتن شرایط علمی، فنی و فرهنگی کشور انجام گردد. در این شرایط است که ایران نیز از فعالیت این نوع مراکز علمی برای توسعه اکتشافات در برنامه‌های میان‌مدت و ‌بلند‌مدت منتفع خواهد شد.

۴_ برنامه‌ریزی برای به روز نمودن فناوری‌های سخت‌افزاری ( از قبیل تجهیزات حفاری عمیق، تجهیزات و دستگاه‌های برداشت آنالیز پیشرفته) لازم برای اجرای پروژه‌های اکتشافی از دیگر پیشنهادات است.

۵_ بازنگری روش‌های اجرایی فعالیت‌های اکتشافی از طریق جایگزین نمودن پنل‌های اجرایی جدید نیز لازم است.

2

تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۶
شناسه مطلب : 48271
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی