مدیرعامل شرکت پولاد آذرماهان در گفت و گو با چیلان:رشد صنعت فولاد چشمگیر خواهد بود
دکتر سید حسین حسینی، مدیرعامل شرکت پولاد آذرماهان معتقد است در صنعت فولاد تقاضا به نسبت عرضه رشد بیشتری دارد و در نتیجه چشم انداز این صنعت مثبت است. چیلان در گفت و گو با مدیرعامل شرکت پولاد آذر ماهان علاوه بر فعالیت ها، مزیت ها و برنامه های این شرکت دیدگاه این فعال حوزه فولاد را درمورد روند بازار بین المللی و داخلی فولاد را تشریح کرده است. در ادامه مصاحبه دکتر حسینی را خواهد خواند:

دکتر حسینی پس از گذراندن تحصیلات آکادمیک در رشته های مهندسی مکانیک و دکترای مدیریت و به مدد سوابق کاری قبلی اقدام به تاسیس شرکت قلمروی اندیشه در زمینه صنعت نفت و گاز نمود و در راستای کارآفرینی اقدام به تاسیس شرکت پولاد آذرماهان نمودند. شرکتی که در مدت زمان کوتاهی با ممارست ایشان و مهندسان و نیروهای متخصص بکار گرفته شده به عنوان یکی از شرکت های فولادی موفق و پیشرو در شمال شرق کشور اقدام به تولید شمش فولادی می نماید.  چیلان  به گفت و گو با این مدیر و فعال اقتصادی نشسته است. دکتر سید حسین حسینی، مدیرعامل شرکت پولاد آذرماهان می گوید: ما یاد گرفتیم کار کنیم و تلاش و کوشش؛ ما یاد گرفتیم که ایجاد اشتغال نمائیم. شاید سرمایه گذاری انجام شده در بخش بازرگانی بیشتر سود داشت ولی تولید و کارآفرینی و توسعه این مرز و بوم حکایتی دیگر دارد.

جناب دکتر حسینی اطلاعات مختصری در خصوص سوابق خود و شرکت پولاد آذرماهان و محصولات تولیدی ارائه نمایید.

اینجانب سید حسین حسینی، موسس شرکت های قلمروی اندیشه و شرکت پولاد آذرماهان هستم که شرکت قلمروی اندیشه در زمینه نفت و گاز و شرکت پولاد آذرماهان در زمینه فولاد هم اکنون فعال هستند. در حال حاضر محصول اصلی شرکت پولاد آذرماهان تولید شمش فولاد در سایز های مختلف است که در فاز توسعه این شرکت به زنجیره بالادستی و پایین دستی ورود خواهد کرد.

شرکت پولاد آذرماهان در مدت زمان کوتاهی راه اندازی شده و رشد یافت. دلیل این پیشرفت را چه می دانید؟

بله صحیح است، از مهم ترین دلایل رشد شرکت پولاد آذرماهان می توان به اعتقاد به قدرت منابع انسانی و پشتکار مدیران و پرسنل شرکت اشاره کرد. این کارخانه از ایده تا تولید شمش حدود یک سال و نیم زمان برد و علیرغم اینکه تجربه خاصی در زمینه تولید شمش وجود نداشت با این حال با یک برنامه ریزی صحیح و تلاش در جهت بومی سازی دانش ریخته گری و ماشین آلات توانستیم ضمن تولید محصول کیفی به تکنولوژی مربوطه نیز تسلط یافته و حتی با بهره گیری از ابزارهای مدیریتی نوین و مهندسی معکوس، سیستم های جدید را روی ماشین آلات پیاده سازی نماییم.

به عنوان یک کارآفرین موفق، دیدگاه شما نسبت به یک مدیریت موفقیت چیست؟

همواره مبنای ذهنی بنده اعتقاد به این بوده است که انسان با خواستن و دیدن و تلاش و پشتکار به هر جایی که بخواهد می تواند برسد. همچنین در پولاد آذرماهان سعی بر آن شده است که با بهره از ایده های خلاقانه و اجرایی کردن ایده ها در کنار استفاده از علم روز دنیا در صنعت فولاد، ماموریت اصلی شرکت که تولید محصول کیفی است را محقق نماییم.

چه برنامه ها و طرح های توسعه ای برای پولاد آذرماهان در نظر دارید؟

در مقوله فولادسازی همواره طرح توسعه وجود دارد چرا که این صنعت زنجیره ای بوده و همواره می توان برای آن طرح توسعه ای متصور بود. پیش نیاز برنامه ریزی طرح های توسعه فاز مطالعاتی قبل از آن است که می بایست در آن کلیه جوانب در نظر گرفته شود ما هم اکنون در پولاد آذر ماهان در همین راستا در حال مطالعه زنجیره بالا دستی و پایین دستی هستیم تا با انتقال تکنولوژی روز و به روز رسانی ابزارهای مدیریتی بتوانیم توسعه مطلوبی داشته باشیم.

آقای دکتر، مزیت های رقابتی شرکت پولاد آذرماهان چیست؟

مهمترین ویژگی پولاد آذرماهان در عرصه رقابت، تمرکز بر کیفیت محصولات است که در این خصوص با تلاش های انجام شده و استفاده از فناوری های نوین و به گواه مصرف کنندگان محصولات تولیدی از کیفیت مطلوبی برخوردارند و موجبات رضایتمندی مشتریان را فرآهم آورده است. همچنین نظر به اینکه محصول تولیدی به عنوان ماده اولیه کارخانه های نورد می باشد لذا در پولاد آذرماهان سعی کرده ایم بر اجرای تعهدات و تامین به موقع شمش مورد نیاز نوردکاران اهتمام داشته باشیم.

وضعیت شرکت شما در حوزه واردات مواد اولیه و صادرات محصول چگونه است؟

واحد تحقیق و توسعه شرکت پولادآذرماهان همواره به دنبال انتقال و به کارگیری فناوری روز دنیا بوده است و طی تحقیقات و مراودات به عمل آمده مواد و تجهیزاتی اعم از نسوزها، قالب ها و دیگر تجهیزات جانبی که به افزایش راندمان تولید کمک می کنند شناسایی و حتی در زمان تحریم واردات آنها صورت گرفته است که اثرات مطلوبی در افزایش راندمان تولید داشته است.

چشم انداز بازار فولاد ایران و جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در نگاه بلند مدت جمعیت جهان رو به افزایش است و قوانینی مانند رفع قانون تک فرزندی در چین این عامل را تشدید می کند که با توجه به سرانه مصرف فولاد، افزایش جمعیت از عوامل افزایش تقاضا برای فولاد است. همچنین در سطح بین المللی بازیگران اصلی فولاد به دنبال رشد صنعت هستند که در همین راستا در سال ۲۰۱۶ دولت چین با تزریق نقدینگی به رشد شاخص های کلان و رشد کانون های مصرف فولاد چین و در نهایت به تحرک بازار فولاد کمک کرد. همچنین در منطقه نیز جنگ افروزی های به وجود آمده و نیاز به بازسازی سوریه و عراق میزان تقاضا برای فولاد را بالا خواهد برد. از طرفی با توجه به سرمایه گذاری بالا و آلاینده بودن تولید فولاد اشتیاق چندانی برای تولید بیشتر نمی باشد لذا تقاضا به نسبت عرضه بیشتر خواهد شد و صنعت فولاد با رشد چشمگیری روبه رو خواهد شد.

ایران نیز در صنعت فولاد، کشور تاثیرپذیری محسوب می شود و درهم ریختگی بازار جهانی فولاد بر بازار داخلی فولاد نیز تاثیر دارد. در بازار داخل عبور از سیاست های انقباضی و رفع مشکلات اخذ درآمدهای نفتی عامل اجرایی شدن پروژه ها می شود و از طرفی افزایش صادرات فولاد عامل افزایش قیمت داخلی خواهد بود.

لطفا دیدگاه خود را نسبت به رونق و توسعه صنعت فولاد کشور تشریح فرمایید.

تنها راهکار توسعه و رشد پایدار صنعت فولاد انتقال تکنولوژی به صنعت فولاد است. ما بایستی با کمک علم روز هزینه ها را کاهش داده و سربار را کم کنیم لذا استفاده از دانش موجود در فولادسازی دنیا و بومی سازی این دانش در کنار بهره گیری از سیستم های کنترلی و مانیتورینگ فرآیندها می تواند به کاهش بهای تمام شده

تولید انجامیده و زمینه ساز رشد صنعت شود. در حوزه سیاست گذاری نیز ارتباطات با تولیدکنندگان باید قوی تر بوده و نیز سیاست های کلی در زمینه زنجیره فولاد باید منطبق با هم بوده تا رشد صنعت در داخل را به همراه داشته باشد.

به نظر شما دغدغه های اصلی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان چه مواردی است؟

دغدغه اصلی فعالان اقتصادی در ایران عدم ثبات و وحدت رویه قوانین و موازین است، چنانچه قوانین برای همه به صورت یکسان اجرا شود، دقت تصمیم گیری را بالا می برد. کمبود نقدینگی و نرخ بهره های بانکی دیگر عاملی است که جذابیت مقوله تولید را برای تولیدکنندگان کم کرده است.

همچنین سیاست های متغیر و عدم وجود راهبردهای بلند مدت در صنعت نیز موجب سردرگمی صاحبان صنایع گردیده است به طوریکه امکان هدف گذاری و برنامه ریزی بلند مدت و پایدار وجود ندارد. گرچه در حوزه فولاد نتایج جلسات انجمن تولیدکنندگان فولاد امیدوارکننده است ولی باز هم انتظار تولیدکنندگان بسیار فراتر از این است.

در پایان اگر صحبت تکمیلی دارید بفرمایید؟

در پایان از نشریه  چیلان  کمال تشکر را دارم که به عنوان تریبونی برای فولادسازان زمینه ساز اطلاع رسانی و همبستگی خانواده فولاد گردیده است. امید است که صنعتگران عرصه فولاد، انجمن تولیدکنندگان فولاد را خانه واقعی خود قلمداد نمایند تا با اتحاد و همبستگی بتوانیم ضمن راه اندازی طرح های توسعه به کارآفرینی و ارزآوری برای کشور عزیزمان بپردازیم.

2

تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۹
شناسه مطلب : 14733
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی