مصائب تولید فولاد از زبان یک مدیر بخش خصوصی واقعی
کمبود مواد اولیه به یکی از چالش‌های مهم بر سر راه تولیدکنندگان محصولات فولادی تبدیل شده است.

به گزارش  چیلان ، امین سعدی، رئیس هیئت مدیره ذوب‌آهن البرز غرب با بیان این مطلب که کمبود مواد اولیه به یکی از چالش‌های مهم  تولید فولاد تبدیل شده گفت: ما برای تولیدات خود از ۳۵ درصد آهن اسفنجی و ۶۵ درصد قراضه در خطوط تولید شمش فولاد استفاده می‌کنیم که در تامین آنها با مشکل جدی مواجهیم.

وی افزود: عده‌ای به ظاهر تولیدکننده، مواد خام را با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت کرده و محصول را با دلار آزاد بالای ۸ هزار تومانی صادر کردند.

سعدی گفت: بر اساس آمارهای موجود در بهار امسال بیش از ۱۰ هزار و ۷۱۴ تن قراضه آهن، فولاد و چدن از کشور صادر شده که ارزش این قراضه‌ها ۳ میلیون و ۲۰ هزار و ۲۱۴ دلار بوده که نسبت به بهار سال ۱۳۹۶ معادل ۳۰ درصد بیشتر شده است.

وی افزود: این اشتیاق برای صادرات قراضه، جز دستیابی تولیدکننده نماها به اختلاف قیمت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و دلار غیررسمی بالای ۸هزار تومانی، هیچ توجیه اقتصادی و منطقی دیگری ندارد که موجب شده صادرکنندگان قراضه فقط طی ۳ ماه نخست سال و با سوء استفاده از اختلاف قیمت ارز دولتی و آزاد، میلیاردها تومان رانت‌خواری کنند و بدون نگرانی از بازخواست توسط نهادهای نظارتی، برنامه گسترده‌ای برای ادامه فعالیت خود طی ماه‌های آینده دارند.

رئیس هیئت مدیره ذوب‌آهن البرز غرب با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو قراضه ۳ هزار تومان است، تصریح کرد: این درحالی است که امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد قیمت صد درصدی مواجه شده است.

وی قیمت جهانی قراضه را ۳۶۰ تا ۳۷۰ دلار در هر تن اعلام کرد و افزود: این درحالی است که در اواخر سال گذشته به نرخ ۱۷۰۰ تومان در هر کیلو پیشنهاد می‌شد.

سعدی درمورد افزایش قیمت شمش فولاد طی روزهای اخیر خاطرنشان کرد: هم‌اکنون قیمت‌های جهانی شمش فولاد بین ۵۱۰ تا ۵۱۵ دلار در هر تن است که با احتساب نرخ دلار در کشور با نوسان زیادی مواجه است.

وی معتقد است: تا زمانی که نرخ دلار در بازار داخل ثبات پیدا نکند، همچنان شاهد نوسان روزانه قیمت شمش در بازار خواهیم بود.

رئیس هیئت‌مدیره ذوب‌آهن البرز غرب، نوسان برق، کمبود آب و نوسان شدید قیمت ارز را نیز از جمله چالش‌های پیش‌روی شرکت برشمرد و تصریح کرد: هم‌اکنون نوسان برق موجب شده  برخی از  ماشین‌آلات واحد تولیدی ما با مشکل سوختگی مواجه شوند و در شرایط کنونی نمی‌توان نسبت به واردات آنها اقدام کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیاز‌مند واردات قطعات هستیم، اما در شرایط کنونی و برای تامین یک قطعه ۱۰۰۰ دلاری باید  چند‌ هزار دلار هزینه بپردازیم.

سعدی در مورد میزان تولیدات ذوب‌آهن البرز غرب، گفت: هم‌اکنون ۴۰۰ هزار تن شمش و ۲۵۰ هزار تن میلگرد و ناودانی تولید می‌کنیم.

وی از راه‌اندازی یک واحد تولیدی به ظرفیت یک میلیون تن خبر داد و افزود: اما راه‌اندازی این واحد به ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش برای تامین مواد اولیه نیازدارد.

رئیس هیئت مدیره ذوب‌آهن البرز غرب همچنین از خرید ۱۵۰ مگاوات برق خبر داد و تصریح کرد: اما به علت پیک مصرف و نوسان شدید تا کنون راه‌اندازی نشده است.

وی همچنین از کمبود الکترود گرافیتی مورد نیاز فولاد‌سازان در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون این ماده استراتژیک فقط در چین، هند، آلمان، ژاپن و آمریکا تولید می‌شود که واردات آنها با موانع زیادی همراه است.

سعدی میزان نیاز کشور به الکترود گرافیتی را ۷۰ تا ۸۰ هزار تن در سال اعلام کرد و افزود: از این رو فولاد‌سازان به علت عدم تولید داخل و نیاز به واردات، با چالش جدی مواجهند.

2

تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۱
منبع : دنیای اقتصاد
شناسه مطلب : 19854
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی