کرباسیان در نشست با خبرنگاران مطرح کرد:مشارکت شرکت تهیه و تولید با گل گهر و میدکو برای رونق تولید در معادن کوچک
نشست دکتر مهدی کرباسیان، رئیس هیئت عامل ایمیدرو با خبرنگاران به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار امروز برگزار کرد.

به گزارش  چیلان ، مهدی کرباسیان ابتدا با قدردانی از همکاری رسانه در جهت توسعه معدن و صنایع معدنی ایران گفت: این بخش مسیر رو به توسعه را طی کرده و به زودی افتتاح های جدید خواهیم داشت.

مهدی کرباسیان در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار با بیان این مطلب اظهار داشت: خبرنگاران در پیشرفت امور کشور و ایمیدرو نقش ارزنده ای داشته و دارند. نقش خبرنگار ایجاد شفافیت و سلامت کشور است و هر چه مطبوعات و رسانه آزاد باشد به طور قطع می توانیم سلامت جامعه را حفظ و مسیر را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: جامعه ای سالم، پویا و روبه رشد و حرکت است که در حوزه اقتصادی و سیاسی، سلامت حامل حاکم باشد اما اگر فضای سالم و شفافی وجود نداشته باشد، پیشرفت ها کوتاه مدت خواهد بود و کشور دچار مشکل خواهد شد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه می پذیرم در مجموعه دولت و حکومت جایگاه شما به طور شایسته ارج داده نمی شود، گفت: در کشورهای پیشرفته، رسانه ها نقش اساسی در سلامت کشور دارند و ما اگر این موضوع را نهادینه کنیم و رسانه و خبرنگار آزاد را مورد توجه بیشتر، به سلامت کشور کمک می کنیم.

وی ادامه داد: امیدواریم جایگاه ویژه ای به این بخش در دولت اختصاص داده شود.

کرباسیان با بیان اینکه در اوایل دولت یازدهم (شهریور ۹۲)، حوزه معدن و صنایع معدنی در صحنه اقتصادی چندان پررنگ نبود، تصریح کرد: طی سال ۹۲، ایمیدرو سازمانی بی پول با بدهی های کلان مالیاتی، بانکی و خزانه بود و نقدهای جدی به این حوزه همچون متوقف بودن طرح های این حوزه و از جمله ۷ طرح فولادی و غیره وارد می شد که البته به حق بود و مسئولان نیز جایگاه خاصی برای نقش توسعه ای این حوزه قائل نبودند.

وی ادامه داد: اکنون بدهی ها پرداخت شده است که در عین حال، موجب جذب سرمایه گذاری بخش عمومی و خصوصی (۳۲ هزار میلیارد تومان) و راه افتادن پروژه ها شد. بخش دولتی، بخش خصوصی و عمومی، نقش ارزنده ای در این توسعه داشتند اما نقش شما خبرنگاران در این موفقیت ها، پررنگ بود.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه سال ۹۶، سال مطلوبی برای بخش معدن و صنایع معدنی بود، گفت: طی سال گذشته با فعالیت مطلوب همکاران ما در بخش دولتی، خصوصی و عمومی، بیش از ۱۰.۷ میلیارد دلار صادر محصولات معدنی و صنایع معدنی داشتیم که ۲۲ درصد از کل صادرات کشور را شامل شد.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید فولاد به بیش از ۳۱ میلیون تن و میزان تولید فولاد خام به حدود ۲۲ میلیون تن رسید. طی این سال، تلاش اساسی برای توسعه اقتصاد مقاومتی و کاهش خام فروشی برداشته شد.

کرباسیان با بیان اینکه طی سال های ۹۳ تا ۹۶، بیش از سه میلیارد دلار و در سال ۹۶ نیز ۲.۳ میلیارد دلار طرح را افتتاح کردیم، گفت: از جمله اقدامات انجام شده، فعال شدن ۷ طرح فولادی (افتتاح ۵ پروژه احیای مستقیم و افتتاح ۲ پروژه دیگر و نیز افتتاح واحد فولاد سازی سفید دشت تا پایان امسال)، افتتاح طرح پتاس خور و بیابانک پس از سال ها و آماده کلنگ زنی طرح احداث کارخانه کلرید کلسیم، فعال شدن طرح تیتانیوم کهنوج پس از مدت ها و افتتاح فاز نخست بندر پارسیان بود.

وی ادامه داد: افتتاح طرح ۳۰۰ هزار تنی آلومینیوم جنوب با سرمایه گذاری یک میلیارد دلار در سال جاری، افتتاح طرح ۴۰ هزار تنی آلومینیوم جاجرم تا آبان، فعال شدن طرح های سنگان (۲ طرح ۵ میلیون تنی گندله در سال گذشته و ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره و ۵ میلیون تنی گندله در سال جاری ) و افتتاح دیگر طرح های این منطقه تا سال آینده، از جمله اقدامات پیش رو است.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: ۱۸ میلیارد دلار طرح تا ۱۴۰۰ در دست اجراست که ۳۲ هزار اشتغال ایجاد می کند.

کرباسیان با اشاره به تولید محصولات معدن در سال جاری گفت: طی ۴ ماهه اخیر تولید فولاد خام ۱۵ درصد، گندله ۴۱ درصد، کنسانتره ۲۲ درصد، کاتد مس ۶۰ درصد و صادرات فولاد ۱۳ درصد بیشتر شد.

وی افزود: این مسیر رو به جلو است و با تصمیم عقلایی دولتمردان، صادرات و تولید ادامه خواهد یافت.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به اقدام وسیع ملی ایمیدرو در حوزه اکتشاف با اجرای برنامه ۲۷۰ هزار متری در سراسر کشور، تصریح کرد: در این برنامه، ۲۰۰ هزار متر ژئوفیزیک هوایی صورت گرفت که آخرین آن به منطقه کردستان به وسعت ۵ هزار کیلومتر مربع اختصاص داشت.

کرباسیان افزود: نتیجه اقدامات ایمیدرو در اکتشاف، دستیابی به ۴۰۰ نقطه امیدبخش است که برخی از آنها برای ادامه کار به بخش خصوصی واگذار شده اند.

وی افزود: طی این مدت، ذخایر جدید معدنی از جمله سنگ آهن، طلا، باریت، عناصر نادر خاکی و غیره کشف شد. به عنوان مثال ۲۰۰ میلیون تن به مجموع ذخایر سنگ آهن سنگان اضافه شد.کرباسیان همچنین گفت: طی سال گذشته ۱۲۰ هزار متر حفاری اکتشافی انجام شد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو به تدوین نقشه راه ۴ ساله معدن و صنایع معدن به عنوان یکی از اقدامات مطلوب وزیر صنعت، معدن و تجارت، اشاره کرد و گفت: این نقشه راه، نهایی شده و در آینده نزدیک از سوی وزیر ابلاغ می شود.

وی ادامه داد: حوزه معدن و صنایع معدنی جزو حوزه هایی است که به دلیل وجود مواد اولیه، گاز داخلی و فناوری ایرانی در برابر تحریم دچار کمترین خدشه می شود. مشکلات تحریم وجود دارد و امیدواریم بتوانیم موفقیت های خوبی در این زمینه داشته باشیم.

کرباسیان با اشاره به اقدام مطلوب انجام شده در حوزه معادن کوچک گفت: با توجه به اینکه تقریبا معادن بزرگ روباز نداریم، برای ظرفیت سازی باید به سمت معادن کوچک رویم. از این رو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با انعقاد تفاهم نامه با شرکت میدکو و گل گهر و در آینده نزدیک با شرکت ملی مس، موجب اشتغال زایی و توسعه این بخش خواهد شد.

وی ادامه داد: میزان سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی از ۱۰ میلیارد به ۱۱۰ میلیارد تومان اضافه شد و امیدواریم این رقم به ۵۰۰ میلیارد تومان می رسد. همچنین قرار است از محل وجوه صندوق توسعه ملی، ۱۲۰۰ میلیارد تومان به این صندوق اختصاص یابد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: روابط عمومی طی سال گذشته نخستین جشنواره عکس معدن را برگزار کرد و امسال دومین جشنواره برگزار می شود. همچنین قرار است در حوزه مستند، در بخش معدن و صنایع معدنی، تاریخچه و پیشرفت ها مستند شود.

2

تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۷
منبع : ایمیدرو
شناسه مطلب : 20176
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی