با حضور رئیس جمهور انجام شد ؛افتتاح پروژه های ملی میدکو/ اشتغال‌زایی میدکو برای ۲۳هزار نفر
چهار پروژه در بخش‌های صنعتی و حوزه انرژی شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش  چیلان ، چهار پروژه در بخش‌های صنعتی و حوزه انرژی شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) روز جمعه ۹ تیر ماه ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

محل افتتاح متمرکز این پروژه‌ها در مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان بود که با حضور سید ابراهیم رئیسی طی آیینی به طور هم‌زمان افتتاح شد. این طرح‌ها که با راهبرد توسعه پایدار و توسعه صنعتی در میدکو به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند، شامل دو پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی بوتیا، بخش توربین گازی و فولادسازی بوتیا هر دو در شرکت فولاد بوتیای ایرانیان هستند.

لازم به ذکر است که نیروگاه برق شرکت فولاد بوتیای ایرانیان با برخورداری از یک واحد گازی ۳۱۰ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۴۰ مگاواتی با ظرفیت ۴۵۰ مگاوات در زمینی به وسعت ۴۶ هکتار احداث شده است. این نیروگاه با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و مجموع اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای دو هزار و ۴۱۵ نفر در استان کرمان اجرا و به بهره‌برداری رسید.

همچنین پروژه فولاد‌سازی بوتیا با ظرفیت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن بیلت و بلوم فولادی در سال در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار اجرا شد. این پروژه نیز با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار میلیار تومان و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای ۹ هزار و ۴۵۰ نفر در استان کرمان به بهره‌برداری رسید.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های شرکت میدکو از زنجیره تولید در محدوده معدن تا محصول نهایی که ارزش افزوده بسیار خوبی با سرمایه غیردولتی فراهم کرده است، بر ضرورت حمایت از بخش خصوصی به ویژه در بخش نیروگاه‌های برقی و گازی تاکید کرد.

وی در مراسم افتتاح چهار پروژه شرکت میدکو در حوزه‌های صنعتی و نیز نیروگاهی از جمله واحد گازی نیروگاه سیکل‌ ترکیبی خود مصرف شرکت بوتیا با حضور رئیس جمهور، افزود: مجموعه میدکو در حداقل زمان و با حداکثر فناوری، این واحد (نیروگاه برق گازی) بسیار خوب و ارزشمند را راه‌اندازی کرده است.

وزیر نیرو با تشریح مزیت‌های چنین نیروگاه‌هایی، ادامه داد: در حداقل زمان و با استفاده از بالاترین ظرفیت‌ها و فناوری‌های داخلی و وارداتی توربین و ژنراتورهایی که واقعا به‌روزترین هستند، در این مجموعه نصب شده که امیدواریم این سلسله سرمایه‌گذاری‌های میدکو ادامه داشته باشد.

علی اصغر پورمند، مدیرعامل شرکت میدکو در این مراسم، عنوان کرد: این شرکت از سال ۱۳۸۶ به صورت سهامی عام تشکیل شد و اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سرمایه‌گذار دارد که ۹۰ هزار میلیارد تومان در ۴۰ پروژه سرمایه‌گذار کرده است. دو هزار هکتار زمین برای ساخت کارخانه‌های خود گرفتیم و پنج هزار هکتار فضای سبز ایجاد کردیم؛ پروژه‌های ما زنجیره ارزش افزوده را از معدن تا فولاد تکمیل  و از خام فروشی مواد در کشور نیز جلوگیری می‌کند.

وی با تاکیر بر اینکه میدکو ۲۳ هزار نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد کرده‌ است، خاطرنشان کرد: ۲۰ میلیون تن حمل‌و‌نقل جاده‌ای و ۱۰۰ میلیون تن عملیات معدن‌کاری داریم که آب و برق مورد نیاز را نیز خود تامین می‌کنیم. این نیروگاه ۴۵۰ مگاوات برق را تولید و به شبکه وارد می‌کند؛ در حالی که پروژه‌های میدکو فقط به ۷۰۰ مگاوات برق نیاز دارند.

2

تاریخ انتشار : ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۰
شناسه مطلب : 51177
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی