خصوصی سازی موفق / به بهانه افتتاح کارخانه ۱۰۰۰۰ تنی کنسانتره سرب نخلک
ایمیدرو در شهریورماه ۱۳۹۲ به دلیل رکود ، نداشتن نقدینگی ، تغییر مداوم مدیریت ، قانون اصل ۴۴ که اجازه سرمایه گذاری را از سازمان توسعه ای گرفته بود ، راهکاری در جهت حمایت از فعال کردن معادن در پیش گرفت که ضمن اجرای صحیح قانون خصوصی سازی ، تولید و توسعه به خوبی انجام شود و با این مدل یعنی حفظ مالکیت معدن و واگذاری بهره برداری ۱۴ مورد از بزرگترین واگذاری ها را شفاف با رعایت دقیق قانون از مهرماه ۱۳۹۲ انجام داد به نحوی که ناظر ایمیدرو بر بهره برداری مداوم نظارت می کند و بهره بردار نیز امکان سرمایه گذاری برای اکتشاف و استخراج و ایجاد کارخانه را دارد ( مدلی از BOT) و سهم دولت را نیز حسب قرار داد می پردازد. این مدل واگذاری تبارها به مسولین وقت اقتصادی ارایه ولی توجه نشد.

ایمیدرو در شهریورماه ۱۳۹۲ به دلیل رکود ، نداشتن نقدینگی ، تغییر مداوم مدیریت ، قانون اصل ۴۴ که اجازه سرمایه گذاری را از سازمان توسعه ای گرفته بود ( این اشکالی است که هنوز وجود دارد و بحث‌جداگانه میطلبد)، راهکاری در جهت حمایت از فعال کردن معادن در پیش گرفت که ضمن اجرای صحیح قانون خصوصی سازی ، تولید و توسعه به خوبی انجام شود و با این مدل یعنی حفظ مالکیت معدن و واگذاری بهره برداری ۱۴ مورد از بزرگترین واگذاری ها را شفاف با رعایت دقیق قانون از مهرماه ۱۳۹۲ انجام داد به نحوی که ناظر ایمیدرو بر بهره برداری مداوم نظارت می کند و بهره بردار نیز امکان سرمایه گذاری برای اکتشاف و استخراج و ایجاد کارخانه را دارد ( مدلی از BOT) و سهم دولت را نیز حسب قرار داد می پردازد. این مدل واگذاری تبارها به مسولین وقت اقتصادی ارایه ولی توجه نشد.

یکی از واگذاری های موفق واگذاری بهره برداری از معدن سرب نخلک( ۶۸ کیلومتری انارک در منطقه کویر مرکزی ) که از قدیمی ترین معادن ایران است و سابقه بهره برداری از آن به ۲۰۰۰ سال برمی گردد و آتشکده باستانی ۱۸۰۰ کنار آن وجود دارد.

معدن به دلیل قدیمی بودن نیاز به سرمایه گذاری برای بازسازی اساسی داشت و با توجه به قانون اصل ۴۴ و قرار داشتن در لیست واگذاری و اختلاف با سازمان خصوصی سازی مانع جدی برای سرمایه گذاری بود ، لذا با رعایت مقررات در سال ۱۳۹۵ در قالب مزایده بهره برداری به مدت ۲۵ سال به بهره بردار دارای صلاحیت واگذار شد.

اولین بازدید من در زمستان ۱۳۹۲ از این معدن بود که به دلایل متعدد افت تولید و با توجه به عدم توجه و بازسازی رونق در این منطقه کویری را به رکود برده بود، پیرزنی را ملاقات کردم که در اطراف معدن ساکن بود و جزو معدود بازماندگان ده نزدیک بود و گلایه جدی داشت که همه کوچ کرده اند و از فقر مردم می گفت ، کارگران باقیمانده نیز امیدی به آینده کار خود نداشتند.

در گزارش افتتاح شهریور ۱۴۰۲ کارخانه ۱۰۰۰۰ تنی کنستانتره سرب اعلام شد ۵۵۰نفر در معدن فعال هستند و استخراج مواد معدنی از ۲۲۰۰۰ تن به ۳۷۰۰۰۰ تن رسیده است و بااکتشافات جدید به ۷/۵۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی رسیده شده است و کارخانه ۱۰۰۰۰ تنی دوم نیز در مرحله راه اندازی است.

ابتدا بایستی به بهره بردار کارافرین تبریک گفت که با تدبیر و سرمایه گذاری صحیح رکوردهای خوبی در توسعه و اشتغال آن نقطه کویری ایجاد کرده است و پیشنهاد می کنم به عنوان کار آفرین نمونه تقدیر جانانه شود ، به مدیریت اسبق شرکت تهیه و تولید که پیشنهاد واگذاری داد و از ایمیدرو که تصویب و حمایت کرد و از کارگران و متخصصین عزیزی که در این منطقه کویری بدآب و هوا برای توسعه و آبادانی کشور تلاش می کنند بایستی تقدیر کرد.

شایسته است روش های موفق خصوصی سازی و واگذاری واحدهای دولتی در دستور دولت قرار گیرد.

2

تاریخ انتشار : ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۰۶
شناسه مطلب : 53787
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی