در گفت و گوی چیلان با نایب رئیس هیئت مدیره شرکت آذران تشریح شد: ۶ چالش صنعت فولاد از نگاه تامین کنندگان و مجریان طرح های فولادی
شرکت سازه های صنعتی آذران در سال 1375 با هدف اجرای پروژه های فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی در قالب EPC تاسیس شد. ماموریت این شرکت ارائه راهکارهای فنی جامع در راستای ایجاد و ارتقاء زنجیره ارزش در صنایع حوزه فعالیت و بکارگیری تکنولوژی های برتر جهانی در اجرای کارخانجات صنعتی و خلق آموزه های فنی از طریق ساخت تجهیزات در داخل کشور می باشد. برای تشریح فعالیت ها، دستاوردها و برنامه های این شرکت با مهندس رئیسی نایب رئیس هیئت مدیره و معاون بازرگانی شرکت سازه های صنعتی آذران به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید:

آذران تاکنون چه سرمایه گذاری هایی در حوزه فولاد داشته است؟

این شرکت تاکنون سرمایه گذاری در حوزه صنعت فولاد نداشته است، اما اخیرا در مرحله پی ریزی احداث یک واحد احیاء مستقیم می باشد. در واقع بعد از حضور موفق در چندین پروژه این حوزه در سال های گذشته، شرکت آذران ورود به سرمایه گذاری مستقیم در صنعت فولاد را در برنامه خود دارد.

اهداف شما برای سرمایه گذاری در صنعت فولاد چیست؟

به منظور ایجاد مزیت رقابتی پایدار در صنعت فولاد که به عنوان صنعت مادر و زیر بنایی مطرح است، می بایست از خام فروشی جلوگیری کرده و متناسب با نیاز کشور و ظرفیت صادرات، برای توسعه بخش بالادستی برنامه ریزی کرد. ورود هر چه بیشتر بخش خصوصی در این عرصه می تواند انرژی مضاعفی را جهت پیشرفت ایجاد کند. علاوه بر این، شرکت آذران شکوفایی خود را در صنعت فولاد تجربه و این صنعت را خانه خود می داند و دغدغه توسعه آن را دارد.

مسائل و مشکلات شرکت شما در صنعت فولاد چیست؟

اگر بخواهیم مهم ترین مسائل و مشکلات این شرکت در صنعت فولاد را فهرست کنیم چند مورد زیر در صدر مسائل هستند:

  • اولویت دادن به شرکت های خارجی در حوزه هایی که توان داخلی وجود دارد.
  • حمایت نکردن متولیان صنعت از شرکت هایی که موفق به بومی سازی تکنولوژی شده اند.
  • علی رغم اینکه پروژه های این حوزه در زمره پروژه های استراتژیک به شمار می روند اما حمایت های لازم از شرکت های فعال در این پروژ ه ها به عمل نمی آید.
  • عدم پرداخت به موقع مطالبات و بدهی های معوقه که در بلند مدت سبب تضعیف شرکت های فعال در زنجیره تامین و اجرای کند و نامناسب پروژه های این صنعت شده است.
  • دستورالعمل حمایتی در بانک ها برای سرمایه گذاری در صنایع با بازگشت سرمایه طولانی تر مانند صنعت فولاد وجود ندارد و عملا بانک ها نقش خود را به عنوان بنگاه های تامین مالی در این عرصه ایفا نمی کنند.
  • وجود قوانین دست و پا گیر در بخش های مختلف مانند قوانین گمرکی، مبادلات مالی و اخذ اعتبارات از نهادهای مالی و پولی.

نظر جنابعالی در مورد تاثیر تحریم ها بر جذب سرمایه گذاری چه بوده و تکنولوژی های صنعت فولاد را چگونه ارزیابی می کنید؟

در اثر تحریم ها جذب سرمایه گذاری خارجی عملا امکان پذیر نمی باشد، اما نکته حائز اهمیت آن است که تدوین و پیاده سازی طرح های حمایتی کارآمد، تنها راه جلب سرمایه گذاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حوزه های مختلف صنعت است. در شرایط کنونی که سرمایه گذاران خارجی امکان حضور در این عرصه را ندارند پس می بایست با اعتماد سازی و حمایت، موجبات علاقمندی برای صاحبان سرمایه داخلی به ویژه بخش خصوصی را فراهم آورد. در خصوص تکنولوژی نیز تحریم ها قطعا راه دسترسی به شرکت های صاحب فناوری را دشوار می کند اما این همان نیازی است که تاکنون نیروی محرکه پیشرفت تکنولوژی ها و بومی سازی آن ها در ایران بوده است و این همان تهدیدی است که می تواند با پشتوانه خود باوری به فرصت تبدیل شود.

وضعیت صنعت فولاد در ایران و جهان را چگونه پیش بینی می کنید؟

صنعت فولاد ایران علی رغم وجود پتانسیل بالا با مشکلاتی رو به رو است که حل آن مستلزم برنامه ریزی کاربردی و بهبود شرایط است. یکی از عمده ترین این مشکلات، جانمایی های نامناسب از حیث دسترسی به آب و مسائل زیست محیطی است که نیاز به کارشناسی مجدد دارد. همچنین زیر ساخت های حمل و نقل متناسب با برنامه توسعه فولاد کشور نیست. مضافا اینکه جانمایی ها وضعیت دسترسی به سیستم حمل و نقل را بحرانی تر کرده است.

در خصوص تکنولوژی نیز اگر حمایت های نامناسب از سوی برنامه ریزان کلان و مراکز تامین مالی صورت گیرد، می توان با بومی سازی فرآیندها حتی در شرایط تحریم نیز مسیر توسعه را ادامه داد. فولاد جهان نیز در سال های گذشته با کاهش نرخ رشد مواجه بوده است و پیش بینی می شود این روند تا سال های آتی نیز ادامه داشته باشد. با این حال در همین میزان افزایش نیز می توان با برنامه ریزی، سهمی برای صنعت فولاد ایران ایجاد کرد هر چند که در بخش صادرات برخی محصولات فولادی مثل استیل و فولادهای خاص هم به دلیل معضلات سیاسی و بین المللی فرصت تولید و صادرات از صنعت ایران سلب شده است.

عملکرد آذران در سال ۹۷ را چطور ارزیابی می کنید و برنامه شما برای سال ۹۸ چیست؟

در سال ۹۷ تمام تلاش ارکان شرکت بر آن بوده که پروژه های در دست اجرا را با توجه به تغییرات رخ داده در محیط کسب و کار به نتیجه برساند و بتواند پاسخ مناسب و بهینه به شرایط جدید بدهد. در سال ۹۸ نیز برنامه شرکت، برقراری ارتباط بیشتر با صاحبان پروژه ها و متقاعد کردن آن ها به اعتماد بر توان تکنولوژیکی داخلی است تا در شرایط کنونی صنعت فولاد کشور بتواند به مسیر توسعه خود ادامه داده و در هیچ بخشی با کندی یا توقف مواجه نشود.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۸
شناسه مطلب : 25861
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی