دوران بلوغ صنعت فولاد ایران
چالش اصلی صنعت فولاد به عنوان پیش گام سایر صنایع کشور، رشد نامتوازن سایر بخش ها است.

نوید ایزدپناه عضو هیئت مدیره شرکت هفت الماس گفت: صنعت فولاد ایران در مقایسه با سایر صنایع داخلی قابلیت رقابت با بازارهای تراز اول دنیا را دارد و هم اکنون دانش تولید بسیاری از فولادها در کشور وجود دارد.

وی افزود: در بسیاری از صنایع کشور، ظرفیت تولید با نگاه به نیاز داخل شکل گرفته است اما در صنعت فولاد این موضوع مطرح نیست و در اکثر محصولات فولادی، تولید بیش از دو برابر نیاز کشور بوده و پتانسیل افزایش آن نیز وجود دارد.

ایزدپناه اظهار داشت: برای پیشرفت اقتصاد کشور، تمام بخش ها باید با یکدیگر همسو بوده و به صورت یکسان رشد نمایند به طور مثال باید صنعت حمل و نقل، فولاد، بیمه و بانکداری باید متناسب با یکدیگر رشد کنند. در حالی که در شرایط فعلی که در صنعت فولاد در رتبه دهم است برای نمونه صنعت بانکداری از رتبه پنجاهم برخوردار می باشد. بنابراین چالش اصلی صنعت فولاد به عنوان پیش گام سایر صنایع کشور، رشد نامتوازن سایر بخش ها است.

وی تصریح کرد: ما در صنعت یاد گرفته ایم که واردات محور باشیم، بر این اساس تمام بخشنامه ها و یا مذاکرات ما نگاه واردات محور دارند اما صنعت فولاد به بلوغ رسیده و صادرات محور شده و باید بدانیم که بازار جهانی دیگر رفتارهای لحظه ای را نمی پسندد.

عضو هیئت مدیره هفت الماس اظهار داشت: واردکننده می تواند به یکباره تصمیم به عدم واردات بگیرد اما صادرکننده نمی تواند به یکباره بازارهای جهانی را رها کرده و صادرات انجام ندهد. اگر صادرکننده بازار را از دست بدهد، به دست آوردن مجدد آن، هزینه بیشتری می خواهد، بنابراین اگر صنعتی به بلوغ می رسد، باید رفتارها متناسب با شرایط جدید باشد.

2

تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۱
شناسه مطلب : 26271
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی