مهندس عبدالهی به چیلان گفت:برای توسعه صادرات فولاد، ارز و مرز را دریابیم
متاسفانه بحث مرزها به چالش صادرات فولاد فولاد ایران تبدیل شده و شاهد قاچاق محموله های فولادی از مرزهای کشور هستیم.

مصطفی عبدالهی مدیرعامل نورد گرم فلز ضمن بیان اینکه امروز که بحث توسعه صادرات به عنوان گلوگاه اصلی تولیدکنندگان مطرح است نمی توان انتظار داشت که تمامی تعهدات ارزی برداشته شود گفت: چراکه دولت و کشور نیاز به ارز حاصل از صادرات دارد اما می توان راهکاری را ارائه نمود که موانع کمتر شده و صادرکننده بتواند صادرات خود را انجام دهد.

وی اظهار داشت: ازجمله موانعی که در امر صادرات به ویژه فولاد وجود دارد، بحث کنترل مرزها می باشد که متاسفانه براساس تحقیقات میدانی شاهد قاچاق محموله های فولادی هستیم که این مسئله ناشی از تفاوت زیاد میان ارز بازار آزاد و نیما و همچنین تفاوت نرخ های جهانی و صادراتی ایران می باشد. لذا اگر دولت بتواند با اعمال سیاستی، نرخ ارز بازار آزاد و نیما را به یکدیگر نزدیک نماید، قطعا این قاچاق به حداقل خواهد رسید.

وی افزود: مشکل دیگر در صادرات فولاد، صادرات از طریق تولیدکننده یا نماینده قانونی آن است که این موضوع باعث شده برخی واحدها نماینده ای با کارت بازرگانی اجاره ای انتخاب و اقدام به صادرات نمایند که این امر تضامین بازگشت ارز و تعهد ارزی را متوجه نماینده قانونی آنان خواهد کرد که باید این مسئله با پیگیری های انجمن فولاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت حل گردد.

عبدالهی ادامه داد: مانع مهم دیگر، سیاست های تنظیم بازار داخلی است که با تضعیف قیمت در بازار داخلی نسبت به نرخ های جهانی، قدرت صادرات فولاد با نرخ های بالاتر را از تولیدکنندگان و صادر می گیرد که این مسئله علاوه بر بروز مشکلات برای واحدهای تولیدی، به ضرر منافع ملی کشور است چرا که فرصت افزایش ارزآوری را از تولیدکنندگان فولاد سلب می کند. لذا در این خصوص باید وزارت صمت، مقررات مربوط به الزام عرضه فولادسازان در بورس کالا و اقدامات تعزیراتی را به کلی اصلاح نماید تا شاهد توسعه صادرات فولاد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به نظر بنده، بهترین راهکار رصد مشکلات صادراتی و انعکاس آن به انجمن تولیدکنندگان فولاد به عنوان راهکار ساختاری و کوتاه مدت و ایجاد تعاونی صادراتی به عنوان راه حل بلند مدت است.

2

تاریخ انتشار : ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
شناسه مطلب : 27673
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی