دکتر سبحانی در گفت و گو با چیلان مطرح کرد:برنامه های ۳ گانه انجمن فولاد در نیمه دوم سال ۹۸
با توجه به اینکه کشور ما در شرایط تحریم قرار گرفته است، برای مدیریت اوضاع به نهادهایی نیاز است که زبان خود صنعت باشند. در این زمینه دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با چیلان از نقش انجمن فولاد در مدیریت شرایط کنونی کنونی سخن گفت و برنامه های این انجمن را در نیمه دوم سال 98 بیان کرد.

در شرایط امروز کشور که تحریم های ظالمانه و سوء مدیریت های داخلی، تولید و تجارت فولاد را متاثر ساخته است، انجمن دائما در تلاش است تا از طریق پیگیری موضوعات در دولت و مجلس و سایر نهادهای تصمیم گیرنده، منافع مشروع و منطقی تولیدکنندگان فولاد کشور را به گونه ای که ایجاد انگیزه متضمن سرمایه گذاری و توسعه صنعت باشد، تامین نماید.
یکی از اولویت های کاری انجمن در سال ۹۸، مقررات زدایی از توسعه صادرات فولاد تعریف شد. خوشبختانه از آغاز سال جاری و به پیشنهاد انجمن، صادرات فولاد صرفا به تولیدکنندگان یا نمایندگان آن ها اختصاص پیدا کرد تا ضمن جلوگیری از هرج و مرج و به هم ریختگی در بازارهای منطقه، فولادسازان بتوانند بهتر و با نرخ های بالاتری در بازارهای جهانی حضور پیدا کنند. در همین راستا و با پیگیری هایی که از طریق هم افزایی توان انجمن با سایر تشکل ها انجام شد، مقررات بازگشت ارز حاصل از صادرات هم اصلاح شد. علاوه بر این، واقعی نبودن ارزش کالاهای صادراتی در گمرکات که منشا بسیاری از مشکلات بعدی واحدهای صادرکننده و نگاه منفی بانک مرکزی به فولادسازان در بازگشت ارز صادراتی بود، با پیگیری انجمن اصلاح شد. همین رویکردها یعنی رفع دغدغه ها و مسائل واحدهای تولیدی در جهت توسعه صادرات فولاد یکی از برنامه های اصلی در دستور کار انجمن در نیمه دوم سال است.
جلوگیری از صدور بخشنامه ها و دستورالعمل ها بدون مشورت با انجمن، هدف دیگری بود که در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا با مطالبه گری انجمن در کنار سایر تشکل ها و اتاق های بازرگانی، خوشبختانه هم معاون اول رئیس جمهور الزام به اجرای صحیح مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار را ابلاغ کرد و هم معاون حقوقی رئیس جمهور رویه ای را برای تضمین این اجرا در قالب یک بخشنامه به کلیه دستگاه های دولتی تکلیف نمود. لذا بهره گیری از این ظرفیت ایجاد شده در جهت اصلاح مقررات تنظیم بازار فولاد از طریق نقش آفرینی بیشتر انجمن و واحدهای عضو در دستور کار انجمن برای نیمه دوم سال جاری قرار دارد.
موضوع بعدی که به واسطه دغدغه فولادسازان در شرایط تحریمی فعلی، به یک ساختار در انجمن تبدیل شده بومی سازی و توسعه تکنولوژی و استفاده حداکثری از توان ساخت داخل است. سال گذشته انجمن با برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، جریان بومی سازی را آغاز کرد که خوشبختانه فراگیر هم شده و امسال شاهد اقدامات متعددی توسط فولادسازان در این مورد بوده ایم. امسال علاوه بر برگزاری دومین دوره این جشنواره و نمایشگاه، دو ساختار اساسی برای توسعه بومی سازی در زنجیره فولاد در انجمن دنبال شده که در نیمه دوم سال آغاز فعالیت خواهد کرد. یکی سامانه جامع بومی سازی زنجیره فولاد است که مراحل طراحی و امور نرم افزاری آن به اتمام رسیده و به زودی به عنوان ساختار اطلاعاتی و ارتباطاتی بومی سازی فولاد رسما آغاز به کار خواهد کرد و دیگری هم ساختار حمایت مالی بومی سازی در زنجیره فولاد است که تحت عنوان صندوق پژوهش و فناوری فولاد ایران با حمایت و مشارکت ایمیدرو و شرکت های بزرگ فولادی و معدنی و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مراحل آماده سازی تاسیس خود را دنبال می کند که تاسیس و آغاز فعالیت این صندوق نیز از برنامه های مهم انجمن در نیمه دوم سال ۹۸ به شمار می رود.

2

تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۲
شناسه مطلب : 27933
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی