«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب و خبر بد هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ چالش هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر بد فولادی هفته گذشته، کاهش 49 درصدی صادرات فولاد کشور در دو ماه نخست سال جاری و همچنین نزولی شدن تولید محصولات فولادی و شمش فولادی بود که چیلان برای نخستین بار این خبر را منتشر کرد. در کنار این خبر بد، صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مثبت و همچنین طرح موضوعات چالش‌برانگیزی بود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر بد هفته

در هفته گذشته، گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان داد، که صادرات فولاد کشور به‌طرز بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است.

بنا به تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دو ماه نخست سال جاری، ۶۶۱ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش بی‌سابقه ۴۹ درصدی را نشان می‌دهد. این میزان از کاهش صادرات فولاد، در شرایطی که کشور به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی نیاز مبرم دارد، نگران‌کننده است.

آمار منتشر شده توسط انجمن فولاد همچنین نشان داد که تولید محصولات فولادی ایران، نزولی شده و در دو ماه نخست امسال نسبت به دور مشابه سال گذشته، کاهش یک درصدی را تجربه کرده و به ۳ میلیون و ۴۷۹ هزار تن رسیده است. گرچه تولید فولاد میانی کشور با رشد ۴ درصدی مجموعاً به ۴ میلیون و ۶۸۹ هزار تن رسیده اما به جز محصولات فولادی، در حوزه تولید فولاد میانی نیز نگرانی وجود دارد و در دو ماه نخست امسال، تولید بیلت و بلوم، کاهش دو درصدی را تجربه کرده است.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته نیز به نوعی به خبر بد هفته مربوط می‌شد! خبر خوب فولادی هفته گذشته این بود که قیمت بیلت و اسلب صادراتی ایران به بالاترین میزان در سال ۹۹ رسید. اگر با سیاست‌های صادرات‌گرا و اعطای تسهیلات صادراتی از صادرات فولاد حمایت شود، صنعت فولاد کشور می‌تواند از شرایطی که احیای قیمت های فولاد ایجاد کرده، استفاده کند و بدین ترتیب درامدهای ارزی کشور افزایش یابد.

در هفته گذشته، قیمت بیلت صادراتی ایران که در اوج بحران کرونا در اوایل فروردین حتی تا ۳۲۷ دلار به ازای هر تن هم پایین آمده بود، میانگین هفتگی آن به ۳۷۰ دلار به ازای هر تن هم تنه زد و قیمت بیلت صادراتی در برخی معاملات، ۳۷۵ دلار به ازای هر تن نیز گزارش شد.

قیمت اسلب صادراتی ایران نیز که در اردیبهشت ماه تا ۳۲۰ دلار به ازای هر تن پایین آمده بود، در هفته گذشته در محدوده ۳۶۵ تا ۳۷۰ دلار به ازای هر تن معامله شد که رشد قیمت قابل توجهی محسوب می‌شود.

تقاضا برای فولاد میانی و محصولات فولادی بهبود یافته و موجودی انبارها رو به کاهش گذاشته است. در هفته گذشته خصوصاً افزایش قیمت فولاد میانی و محصولات فولادی در منطقه CIS و همچنین کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس قابل توجه بود. رشد قیمت‌ها در این مناطق، این امیدواری را تقویت می‌کند که بهبود قیمت فولاد صادراتی ایران همچنان ادامه داشته باشد.

بهترین نماد فولادی هفته

در هفته‌ای که گذشت نماد بورسی #کویر در میان نمادهای بورسی زنجیره فولاد، بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داد و این نماد را می‌توان بهترین نماد فولادی در هفته منتهی به ۳۰ خرداد دانست. رشد قیمت سهام شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر از ۲۱ خرداد تا ۲۷ خرداد، بیش از ۲۷ درصد بوده است.

در هفته گذشته، میانگین قدرت خریداران حقیقی در نماد کویر بسیار بالا بود و این امر باعث شد تا در روزهای مختلف، صف خرید سنگین در نماد کویر شکل بگیرد.

کویر در هفته گذشته، گزارش عملکرد خود در سال ۹۸ را منتشر کرد. مجتمع فولاد کویر در سال ۹۸ به ازای هر سهم ۱۹۵ تومان سود ساخته که ۲۰ درصد بالاتر از سال ۹۷ است.

احمد خوروش، مدیرعامل مجتمع فولاد کویر، در گفت‌وگو با  چیلان  اظهار داشت: در صدد هستیم با ریومپ خط ۲ تولید مجتمع فولاد کویر، تولید کلاف‌های صنعتی را از ۵۰۰ هزار تن به یک میلیون و پانصد هزار تن برسانیم. وی افزود: تولید کلاف‌های صنعتی، اشتغالزایی و گردش مالی را در صنعت فولاد تا چندین برابر افزایش می‌دهد و علاوه بر آن بسیاری از محصولات مورد نیاز کشور را تامین کرده و از طریق صادرات این محصولات، ارزآوری قابل توجهی را برای کشور به‌دنبال دارد.

وی تصریح کرد: مجتمع فولاد کویر تاکنون سرمایه‌گذاری قابل توجهی را برای تولید کلاف‌های صنعتی انجام داده و موفق شده است با تولید ۵۰ نوع فولاد کیفی، تنوع محصولات خود را تا ۴۰۰ گرید افزایش دهد.

طرح‌های توسعه مجتمع فولاد کویر، بر جذابیت این نماد بورسی افزوده است.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۱۱۰ هزار و ۷۰۳ تن، مقاطع طویل و ورق فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. معاملات شمش فولادی در هفته گذشته، تأیید بورس کالا را به دست نیاورد و بار دیگر بازار فولاد، شاهد یک ابطال معاملات دیگر بود.

ارزش کل معاملات محصولات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته ۷۸۱.۱ میلیارد تومان بود. این رقم بسیار پایین‌تر از هفته منتهی به ۲۳ خرداد بود که در آن، ۲۷۲۷ میلیارد تومان شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش انواع ورق فولادی در بورس کالا، درآمد ۲۳۴.۲ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه بود.

چالش هفته: فولادسازی معدنی‌ها و صادرات سنگ آهن؛ آری یا نه؟

موضوع چالشی هفته گذشته را سخنان مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت، و خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو، در اصفهان کلید زد.

مدرس خیابانی در نشست بررسی و رفع موانع جهش تولید در شرکت ذوب آهن، از ممنوعیت صادرات همه نوع سنگ آهن خبر داد و رییس هیات عامل ایمیدرو در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی در اصفهان اظهار داشت: طرح جامع فولاد تدوین شده و دیگر موضوعی به نام احداث واحد فولادی توسط معدنی‌ها اتفاق نخواهد افتاد. غریب‌پور اظهار داشت: با احداث کارخانه های فرآوری (گندله، کنسانتره و آن اسفنجی) در مجموعه صنایع فولادی کشور نظیر چادرملو، گل گهر، سنگان و غیره، اقدام به خام فروشی سنگ آهن نداریم.

با مطرح شدن ممنوعیت صادرات سنگ آهن و همین طور ممنوعیت فولادسازی شرکت‌های معدنی، انتظار می‌رود در هفته‌های آتی، بحث‌های داغی پیرامون این موضوع صورت گیرد.

کلنگ‌زنی واحد نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه

یکی از خبرهای مهم هفته گذشته این بود که با حضور مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، خداداد غریب‌پور، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، دکتر اسماعیلی معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت و مدیر عامل فولاد مبارکه، ضمن افتتاح چند پروژه بزرگ ملی در فولاد مبارکه، کلنگ عملیات تکمیل نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه در این شرکت به زمین زده شد.

2

تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۴
شناسه مطلب : 31803
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی