غلامرضا خلیقی در گفت‌وگو با چیلان خبر داد:هدف‌گذاری تولید ۸۰۰ هزار تنی در فولاد غرب آسیا/​ ارزش تولیدات فولاد غرب آسیا در یک دهه گذشته، ۱.۴ میلیارد دلار بوده است
غلامرضا خلیقی، مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا، در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: ارزش تولیدات فولاد غرب آسیا، تنها با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری، در عرض ۱۰ سالی که از تولید اولین کلاف سرد در این شرکت می‌گذرد، حداقل ۱.۴ میلیارد دلار بوده که این امر مزیت‌های حرکت به سمت تولید محصولات فولادی با ارزش‌افزوده بالاتر را نشان می‌دهد.

غلامرضا خلیقی در مورد برنامه‌ امسال تولید این شرکت به  چیلان  گفت: فولاد غرب آسیا برای سال ۹۹، ابتدا تولید ۵۰۰ هزار تن محصول را در برنامه داشت که به دلیل کمبود مواد اولیه و همچنین نیاز بازار به ورق‌های نازک که در صنایع بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن ورق گروه ۰.۲ می‌گویند، این تولید برنامه‌ریزی‌شده را کاهش دادیم و به ۴۲۰ هزار تن رساندیم.

وی افزود: امسال همچنین قراردادی برای تولید ۴۰ هزار تن ورق ۰.۱۸ تا ۰.۲۲ بسته‌ایم که نورد این میزان ورق در ضخامت یادشده، معادل تولید ۱۲۰ هزار تن ورق ۰.۷ است. تولید فولاد غرب آسیا امسال طبق برنامه ادامه دارد و اگر در سال جاری کمبود ورق گرم در بازار وجود نداشت می‌توانستیم تولید خود را به ۵۲۰ هزار تن برسانیم.

 از بورس کالا نمی‌توانیم خرید کنیم

مدیرعامل فولاد غرب آسیا در مورد روش تأمین مواد اولیه در این شرکت گفت:  شرکت فولاد غرب آسیا به دلیل مشکلاتی که تصمیمات ستاد تنظیم بازار ایجاد کرده است و همچنین به این دلیل این‌که خرید این شرکت از بورس کالا نیاز به نقدینگی بالایی دارد، مواد اولیه خود را از بورس کالا تأمین نمی‌کند.

وی ادامه داد: فولاد غرب آسیا باید برای خرید ۳۵ هزار تن مواد اولیه در ماه ۲۲۰ میلیارد تومان پرداخت کند و چون سه ماه طول می‌کشد که نورد انجام شود و ما محصول خود را بفروشیم باید در سه ماه مجموعاً ۶۶۰ میلیارد تومان نقدینگی برای خرید از بورس کالا کنار بگذاریم که تأمین چنین سرمایه در گردشی کار دشواری است و لذا ما نیاز خود را از بازار تأمین می‌کنیم و نمی‌توانیم از بورس کالا خرید کنیم. در این شرایط ما به سمت کار دستمزدی حرکت کرده‌ایم.

مشکلات بازار ورق

غلامرضا خلیقی در مورد وضعیت بازار ورق اظهار داشت: تا سال ۹۷، بین یک تا دو میلیون تن ورق وارد کشور می‌شد که باعث می‌شد تا فشار زیادی روی عرضه‌های شرکت فولاد مبارکه نباشد. اما بعد از سال ۹۷ با متوقف شدن واردات، همه مصرف‌کنندگان به خرید از شرکت فولاد مبارکه روی آوردند و این امر تقاضا برای تولید فولاد مبارکه را به شدت افزایش داد.

وی افزود: از آنجا که معاملات در بورس کالا نقدی است و اکثر تولیدکنندگان توانایی تأمین نقدینگی سنگین مورد نیاز را ندارند، خرید در بورس کالا یک فرصت سوداگری برای واسطه‌هایی که نقدینگی دارند، ایجاد کرده است.

سیستم دونرخی جواب نمی‌دهد

مدیرعامل فولاد غرب آسیا در مورد معاملات ورق فولادی در بورس کالا عنوان کرد: باید توجه داشت که قیمت‌گذاری در هر کالایی باعث دونرخی شدن آن می‌شود. معاملات در بورس کالا در حال حاضر بر اساس اصل عرضه و تقاضا صورت نمی‌گیرد. در کنار این، پول‌های سرگردان که زمانی به بازار ارز و سکه هجوم آوردند، اکنون به بازار فولاد هجوم برده‌اند. کلاف ورق گرم که در بورس کالا در قیمت‌های حدود ۶ هزار تومان معامله می‌شود در بازار آزاد، کمتر از ۱۰ هزار تومان معامله نمی‌شود و این اختلاف قیمت در جیب کسانی می‌رود که نقدینگی دارند و سرمایه خود را با قصد واسطه‌گری به بازار فولاد آورده‌اند.

قیمت ورق فولادی در بورس واقعی شود

مهندس خلیقی در پاسخ به این‌که چگونه می‌توان در بازار ورق فولادی، ثبات ایجاد کرد، گفت: راه‌حل این است که اجازه داد با سازوکار عرضه و تقاضا، قیمت واقعی در بورس کالا کشف شود. شکل‌گیری نرخ واقعی، تقاضا را نیز واقعی خواهد کرد و سوداگران با واقعی شدن قیمت‌ها از بازار فولاد خارج می‌شوند.

زمان راه‌اندازی طرح توسعه فولاد غرب آسیا  

مدیرعامل فولاد غرب آسیا در مورد طرح توسعه این شرکت، عنوان کرد: ما یک طرح توسعه با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در دست اقدام داریم که ظرف یک ماه آینده قرارداد آن با شرکت اتریشی منعقد می‌شود و در خرداد ۱۴۰۰، اولین محصول این طرح توسعه تولید و طرح به بهره‌برداری می‌رسد. با راه‌اندازی این طرح، ظرفیت تولید در فولاد غرب آسیا در شهریور سال ۱۴۰۰ به ۸۰۰ هزار تن می‌رسد.

خلیقی در مورد سرمایه‌گذاری موردنیاز در این طرح توسعه گفت: سرمایه‌گذاری این طرح بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان است و این میزان سرمایه‌گذاری در شرایطی است که شرکت فولاد غرب آسیا، تمام موارد زیربنایی طرح، نظیر آب، زمین و برق را در اختیار دارد و اگر نیاز به تأسیسات زیربنایی بود، سرمایه‌گذاری بیشتری باید صوورت می‌گرفت.

وی در پایان اظهار داشت: از ۲۴ تیر ۱۳۸۹، که اولین کلاف سرد در شرکت فولاد غرب آسیا تولید شد، تاکنون با کل سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری صورت گرفته، ۱.۴ میلیارد دلار ارزش تولیدات شرکت بوده است. تولید ورق‌های فولادی که ارزش افزوده بالایی دارند، علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور شده است و در حال حاضر، فولاد غرب آسیا، دومین تولیدکننده ورق سرد در کشور است.

2

تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۳
شناسه مطلب : 32042
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی