مدیرعامل فولاد غرب آسیا در گفت‌وگو با چیلان تشریح کرد:ضرر سرمایه‌گذاران و بیم سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد
به گفته مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا، صنعت فولاد ایران امروز همچون کالبد بیماری است که به سختی مسیر تولید و صادرات را می‌پیماید و آنچه این اوضاع را برای صنعت رقم زده معضلاتی است که تاب‌آوری آن را  با چالش رو‌به‌رو کرده است.

غلامرضا خلیقی، مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا در گفت‌وگو با  چیلان  به تاب‌آوری صنعت فولاد پرداخت و گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین تهدید برای سرمایه‌گذاران صنعت فولاد چالش‌های موجود در تامین و قیمت حامل‌های انرژی (برق، آب و گاز) است. به دلیل همین چالش‌ها سرمایه‌گذارانی که پیش‌تر سرمایه خود را به زنجیره فولاد وارد کرده‌اند، امروز در ضرر و زیان هستند و سرمایه‌داران کنونی هم سرمایه‌گذاری  در این صنعت را سودده نمی‌دانند.

وی افزود: اینها اگر بخواهند در این زنجیره سرمایه‌گذاری کنند، علاوه بر تولید محصولات زنجیره باید بر تولید و تامین حامل‌های انرژی موردنیاز تولید هم سرمایه‌گذاری کنند و این امر هزینه تمام شده تولید را بالا می‌برد.

فولادساز، برق‌ساز نیست

این تولیدکننده در ادامه از مخالفت خود با تولید برق به صورت خودتامین گفت و توضیح داد: فولادسازان تولیدکننده برق نیستند. تولید برق یک امر تخصصی است که در اختیار وزارت نیرو قرار دارد. تولید برق به صورت خودتامین در توان شرکت‌های بزرگ فولادی مانند فولاد مبارکه است اما واحدهایی که در مقیاس کوچک‌تر فعالیت دارند، نمی‌توانند از پس هزینه‌های تولید برق خودتامین بربیایند؛ در نتیجه کمبود انرژی که از دو سال گذشته آغاز شده و به نظر می‌رسد در سال‌های پیش رو هم ادامه داشته باشد می‌تواند در تولید فولاد بحران‌زا باشد.

او اضافه کرد: حتی اگر بحران برق در تابستان را بتوان با نیروگاه‌های خودتامین برطرف کرد، بحران گاز در زمستان با این روش هم از بین نمی‌رود و همچنان بحران انرژی گریبانگیر فولادسازان است.

صنایع با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند؟

مدیرعامل فولاد غرب آسیا در ادامه گریزی به دیگر چالش‌های پیش روی صنعت زد و گفت: موضوعاتی که تاب‌آوری صنعت فولاد را با چالش رو‌به‌رو می‌کند، تنها به انرژی خلاصه نمی‌شود. به مجموع چالش‌های پیش روی این صنعت بی‌ثباتی در ارائه دستورالعمل‌ها و مقرراتی که از وزارت صمت و دیگر ارگان‌ها صادر می‌شود را هم بیفزایید، این بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه جریان تولید و صادرات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خلیقی افزود: فولادسازان همچنین به دلیل تحریم‌ها در نقل و انتقالات بین بانکی در سطح بین‌الملل با مانع رو‌به‌رو هستند و این امر به گران خریدن کالا و ارزان فروختن آنها توسط فولادساز ایرانی می‌انجامد.

2

تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
شناسه مطلب : 54980
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی