مدیرعامل «آهن آنلاین» در گفت‌وگو با چیلان مطرح کرد:در زمینه فروش اینترنتی آهن‌آلات در کشور، پیشرو هستیم/ حتی با کاهش سود، قصد داریم سهم خود از بازار فولاد را افزایش دهیم/ هدف «آهن آنلاین»، حذف واسطه‌ها از بازار فلزات است
بهراد منتظری، مدیر عامل مجموعه آهن آنلاین در گفت‌وگو با چیلان، اظهار داشت: سامانه فروش اینترنتی آهن آنلاین از سال ۱۳۸۶ با هدف ایجاد شفافیت در بازار فولاد و با اعلام اطلاعات قیمتی از طریق محیط وب‌سایت، فعالیت خود را شروع کرد. هدف آهن آنلاین، حذف واسطه‌ها و دلالان بازار فولاد بود. جهت تحقق این مهم چند سال بعد، آهن آنلاین با ورود گسترده به حوزه خرید و فروش با تفکر ایجاد شفافیت در بازار همچنان به کار خود ادامه داد و تا امروز این مجموعه، امکان خرید بیش از دو هزار قلم کالای فولادی را از طریق محیط اینترنت، برای مصرف‌کنندگان فراهم کرده‌ است. این کالاها شامل فلزات آهنی و در مقیاسی کمتر فلزات غیرآهنی مثل آلومینیوم و مس است.

بهراد منتظری، مدیرعامل مجموعه آهن آنلاین، به خبرنگار  چیلان  گفت: مشتریان آهن انلاین، مصرف‌کنندگان نهایی هستند نه واسطه‌گران. آهن آنلاین به عنوان اولین سامانه فروش اینترنتی آهن با پافشاری بر تعهد اولیه خود نسبت به معاملات شفاف، باعث ایجاد تحول در بازار فولاد شده است.

در ادامه متن کامل گفت‌وگوی  چیلان  با بهراد منتظری، مدیرعامل مجموعه آهن آنلاین را بخوانید:

مزیت رقابتی آهن آنلاین نسبت به رقبای داخلی و خارجی چیست؟

ما در سطح بین‌المللی هیچ رقیب مشابهی در این بازار نداریم. آهن آنلاین در زمینه فروش اینترنتی آهن در داخل کشور پیشرو است. بعد از شکل‌گیری کسب و کار ما سامانه‌هایی مشابه آهن آنلاین مشغول به فعالیت اقتصادی در داخل کشور شدند.

ما خود را به عنوان پیشرو موظف می‌دانیم تا با بالاتر بردن سطح کیفی خدمات و همچنان باقی ماندن در بهترین جایگاه، سطح رقابت در بازار را بالا برده و باعث رشد رقبا باشیم.

اولین و مهمترین تمایز ما نسبت به رقبا تکیه بر تعهد و شفافیتی است که این‌ها را حق  مشتری می‌دانیم.

در طول خرید مشتری، تما‌می‌واحدهای آهن آنلاین در فرایند فروش همراه مشتری هستند. ما از طریق سازوکارهای اتوماسیونی که طراحی کرده‌ایم، در هر لحظه از فرآیند خرید پاسخگو و همراه مشتریان هستیم. از زمان ورود به سایت تا صدور فاکتور و تحویل بار و تسویه نهایی همه چیز برای مشتری واضح و شفاف است. مشتری زمان پرداخت، هزینه را به حساب شرکت واریز می‌کند و فاکتور دریافت می‌کند. با وجود قانون مالیات بر ارزش افزوده و عدم امکان خرید و فروش غیررسمی از سمت آهن آنلاین، هیچ واسطه‌گری امکان خرید از ما را ندارد.

کنترل و بررسی نواقص احتمالی این سازوکار به چه شکل است؟

از طریق واحد «هپی کال» که تماس‌ها را به صورت مستقیم به واحد و کارشناس مربوطه برای پاسخگویی وصل ‌می‌کند، همه چیز را کنترل و رصد می کنیم. علاوه بر این از طریق سایت و تلفن گویا مشتریان به واحد خدمات و پشتیبانی از مشتریان، دسترسی کامل دارند.

وضعیت صنعت فولاد در ایران و جهان را چگونه پیش‌بینی ‌می‌کنید؟

به دلیل نداشتن واردات به کشور در شرایط فعلی قیمت‌ها در داخل از قیمت‌های جهانی در بعضی کالاها تا ۱۵ درصد بالاتر هستند. چون دامپینگ در بازار اتفاق نمی‌افتد و امکان ارایه قیمت‌های رقابتی در بازار وجود ندارد، بازار انحصاری است و این افزایش قیمت در این حالت قابل پیش‌بینی است.

از طرف دیگر، قیمت دلار دچار نوسان شدید است و باعث ورود واسطه‌ها به بازار فولاد شده است. در این حالت تقاضا افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن شاهد افزایش قیمت هم هستیم.

پیشنهاد شما در حوزه تنظیم بازار فولاد برای رسیدن به توازن قیمتی چگونه است؟

از آنجایی که اختلاف چشمگیر قیمت در بورس کالا و بازار آزاد بر وضعیت موجود بی‌تاثیر نیست، با نزدیک کردن قیمت‌ها در بازار و بورس کالا می‌شود امکانی را فراهم کرد تا دست واسطه‌ها از بازار کوتاه شود. با این کار سود بیشتری نصیب تولیدکنندگان خواهد شد و مصرف‌کنندگان هم منتفع می‌شوند.

مسایل و مشکلات شما در صنعت فولاد چیست؟

ما به عنوان یک فروشنده اینترنتی در بازار فولاد ایران از زیرساخت‌های مناسبی که دولت از طریق وزارت ارتباطات در اختیار قرار داده، بهره می‌بریم. بیشترین همراهی که دولت برای رشد کسب و کارهای اینترنتی دارد، ساخت همین بستر برای دسترسی فراگیر به اینترنت است. اینجا نقش کمک‌کننده دولت مشهود است.

همین طور قوانین اداره مالیات در بحث ارزش افزوده که تمامی کسب و کارها را موظف به رعایت شفافیت کرده است نیز تأثیرگذاری خوبی دارد. با اعمال شفافیت، رهبری هر کسب و کاری با خلاقیت به دست می‌آید و در نتیجه شرکت‌های قوی و پیشرو شکل خواهند گرفت. در چنین فضایی دلالان و واسطه‌ها حذف خواهند شد.

اما دولت به جز نقش حمایتی، نقش بازدارنده هم برای ما دارد؛ مثل دغدغه‌هایی که اداره مالیات و تامین اجتماعی ایجاد کرده‌اند.

عقیده دارم قوانینی در تامین اجتماعی نیاز به بازنگری دارند، چرا که با استفاده از همین قوانین به بررسی ایرادات جزئی ‌می‌پردازند و حتی با استفاده از قوانین متناقض به دنبال اخذ جریمه از شرکت‌ها هستند.

اداره مالیات در ۲۵ درصد درآمد بنگاه‌ها شریک است و شریک کسب و کارها به حساب ‌می‌آید. پرداخت مالیات بر عملکرد و اخذ آن از تمام کسب و کارها موضوع درستی است تا در حق بقیه کوتاهی نشود. قوانین اداره مالیات قوانین درست و کارسازی هستند. اما حضور افرادی غیر از کارکنانی که قانونی کار می‌کنند باعث افت عملکرد کسب و کارها می‌شود. به این صورت که این افراد کاملا ناعادلانه با استفاده منفی از قوانین اداره مالیات و با نشان کردن شرکت‌های قدرتمند سعی در پیدا کردن ایرادی قدیمی دارند، به همین بهانه با تفسیر اشتباه از یک ماده قانونی و استناد به آن، باعث ایجاد اخلال در فرآیندهای مجموعه‌های فعال ‌می‌شوند و به بهانه افزایش درآمد اداره مالیات، به اقتصاد کشور لطمه می‌زنند.

در کشورهای توسعه یافته شاهدیم که اجازه سواستفاده از قانون داده نمی‌شود تا بدون کارشکنی‌های این‌چنینی، شرکت‌های فعال و پویا به تولید ارزش مشغول باشند.

یکی دیگر از مشکلاتی که زمستان سال گذشته با آن مواجه شدیم، جعل مهر و فاکتور آهن آنلاین و سو استفاده از نام برند ما بوده است. تعدادی از افراد از این طریق اقدام به فروش کالا کرده بودند. جمع مبلغ این فاکتورها حدود ۱.۵ میلیارد تومان بود. تا امروز در ۷ پرونده علیه متخلفان اعلام شکایت کرده‌ایم که البته در چند مورد حکم قطعی قضایی علیه جاعلان صادر شده است.

همین طور سواستفاده از نام و اعتبار برند آهن آنلاین در شبکه‌های اجتماعی در جهت جذب مشتری هم صورت گرفته است.

عملکرد شما در دوران رکود ناشی از شیوع کرونا چگونه بوده است؟

ما سهم کمی از بازار فولاد داریم. سعی ما در حفظ موقعیت خود به عنوان پیشروی بازار است و و در دوران فعلی، با سرعت بیشتری در حال فعالیت هستیم. ما با افزایش خدمات خود به مشتریان سعی در بالا بردن سهم خود از بازار داریم و برنامه داریم حتی با کم کردن حاشیه سود، سهم خود از بازار فولاد را افزایش دهیم.

2

تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۱
شناسه مطلب : 32532
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی