«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ رویداد مهم هفته/ گزارش مهم هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، گزارشات عالیِ شش‌ماهه شرکت‌های فولادی بازار سهام بود که به دلیل برخی نگرانی‌های سهامداران نسبت به احتمال قیمت‌گذاری دستوری فولاد توسط وزارت صمت و همچنین روند کلی منفی بازار سرمایه نادیده گرفته شد. «گزارش ویژه چیلان» در مورد جریانات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، انتشار گزارشات عالی عملکرد شش‌ماهه شرکت‌های فولادی بازار سهام بود؛ گزارشاتی که حاکی از رشد قابل توجه سودسازی شرکت‌های فولادی بود.

متأسفانه برخی نگرانی‌های سهامداران در مورد احتمال قیمت‌گذاری دستوری فولاد توسط وزارت صمت و همچنین روند کلی منفی بازار سرمایه، باعث شد تا این گزارشات فعلاً تأثیر خود را بر قیمت‌ سهام فولادی نشان ندهد؛ با این حال، در میان‌مدت وضعیت به احتمال زیاد فرق خواهد کرد و اثرات افزایش سودآوری در قیمت‌ سهام منعکس خواهد شد.

در نیمه نخست امسال شاهد رشد قابل توجه سود خالص شرکت‌های فولادی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم: سود خالص #فجر رشد ۲۵۳ درصدی، سود خالص #ارفع رشد ۱۶۹ درصدی، #فخاس رشد ۱۴۴ درصدی، #هرمز رشد ۱۴۲ درصدی، #فولاژ رشد ۱۱۲ درصدی، #کاوه رشد ۱۰۶ درصدی، #فخوز رشد ۵۳ درصدی، #فولاد رشد ۲۵ درصدی و سود خالص #ذوب رشد ۲۲ درصدی داشته است.

رویداد مهم هفته

رویداد مهم هفته گذشته، رد طرح وزارت صمت در خصوص قیمت‌گذاری دستوری فولاد توسط نمایندگان مجلس بود.

ماجرا از آنجا شروع شد که در آغاز هفته گذشته، بخشی از پیش‌نویس دستورالعمل جدید تنظیم بازار فولاد در فضای مجازی منتشر شد که موج گسترده‌ای از انتقادات فعالان اقتصادی و برخی از مسئولین از جمله انتقاد شدید رئیس سازمان بورس را به دنبال داشت. برخی کارشناسان بر این نظر بودند که چنانچه این دستورالعمل وزارت صمت اجرایی شود، بیش از ۲ میلیارد دلار رانت در کشور توزیع خواهد شد.

دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، هفته گذشته در گفت‌وگو با  چیلان  در خصوص پیش‌نویس این دستورالعمل خطاب به وزیر صمت گفت: تجربه‌های پیشین نشان داده که سرکوب قیمت فولاد در بورس کالا به هر شکلی که باشد قیمت‌ها برای مصرف‌کننده نهایی کم نمی‌شود و فقط دود آن به چشم تولید‌کننده می‌رود و سود آن با ایجاد رانت، نصیب عده‌ای واسطه می‌شود. وی از وزیر صمت درخواست کرد که اجازه ندهد تصمیمات غلط و ناکارآمد گذشته در حوزه تنظیم بازار فولاد تکرار شود.

نهایتاً در این خصوص، جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر صمت در روز چهارشنبه ۳۰ مهر برگزار شد که اخبار منتشرشده از این جلسه، از رد شدن طرح وزارت صمت در خصوص قیمت‌گذاری دستوری فولاد توسط نمایندگان مجلس حکایت داشت.

در جلسه غیرعلنی مجلس درباره بازار فولاد بر رد هرگونه قیمت‌گذاری دستوری و مداخله در مکانیزم عرضه و تقاضا تاکید شد و مقرر شد در یک دوره زمانبندی مشخص، زنجیره مواد اولیه تا محصولات نهایی فولادی در بورس کالا عرضه شود و با تنظیم‌گری حرفه‌ای بازار از ایجاد رانت و فساد جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص نتایج جلسه غیرعلنی نمایندگان با وزیر صمت گفت: با توجه به ایجاد مشکلات درباره قیمت گذاری زنجیره فولاد؛ مقرر شد «قیمت‌های دستوری» از دستور کار خارج شود. قیمت دستوری بجز ایجاد رانت و فساد در کشور هیچ نتیجه‌ای به دنبال ندارد، مجلس و کمیسیون اقتصادی با قیمت‌گذاری دستوری مخالف است.

گزارش مهم هفته

گزارش مهم هفته گذشته را انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران کرد که به آمار تولید، صادرات و واردات و مصرف ظاهری فولاد در نیمه نخست امسال اختصاص داشت.

طبق آمار منتشرشده توسط انجمن فولاد، مجموع تولید فولاد کشور با رشد ۱۰ درصدی نسبت به دوره شش ماهه نخست سال گذشته به ۱۴ میلیون و ۳۹۲ هزار تن رسید. تولید فولاد میانی کشور در دوره شش ماهه نخست سال ۹۹، ۱۴ میلیون و ۳۹۲ هزار تن بوده است که از این میان، سهم بیلت و بلوم، ۸ میلیون و ۶۳۶ هزار تن و سهم اسلب، ۵ میلیون و ۷۵۶ هزار تن بوده است. در شش ماهه نخست سال جاری، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد ۸ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در شش ماه نخست امسال، ۱۱ میلیون و ۳ هزار تن بوده است.

همچنین بنا به تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دوره شش ماهه ماه نخست سال جاری، ۳ میلیون و ۵۲۷ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش شدید ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. کاهش صادرات فولاد همزمان با افزایش ۱۰ درصدی تولید فولاد میانی و رشد ۸ درصدی تولید محصولات فولادی روی داده است و در نیمه نخست امسال، شاهد کاهش ۴۹ درصدی صادرات محصولات فولادی و کاهش ۷۱ درصدی صادرات آهن اسفنجی بوده‌ایم!

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار مصرف ظاهری فولاد در دوره شش ماهه نخست سال جاری را نیز منتشر کرد که نکته قابل تأمل آن افزایش خیره‌کننده مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی بود. افزایش ۳۶ درصدی مصرف ظاهری کل مقاطع طویل فولادی و افزایش ۴۱ درصدی مصرف ظاهری میلگرد، در حالی صورت گرفته که ساخت‌وساز در کشور در رکود به‌سر می‌برد و خبری از افزایش بودجه عمرانی دولت نیز نیست…

بیشتر بخوانید:

کاهش ۳۰ درصدی صادرات فولاد ایران در نیمه نخست امسال

رشد ۱۰ درصدی تولید فولاد کشور در نیمه نخست سال جاری

رشد ۳۶ درصدی مصرف ظاهری مقاطع طویل فولادی در شرایط رکود و کرونا

بهترین نماد فولادی هفته

در هفته گذشته بازدهی تمام نمادهای زنجیره فولاد بازار سهام منفی بود و سهامداران هفته کابوس‌وار دیگری را پشت سر گذاشتند. با این وجود، شاید بتوان بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را #کویر دانست. کاهش قیمت نماد کویر در هفته گذشته منفی ۲.۹ درصد بود و کمترین افت قیمت هفتگی در بین نمادهای زنجیره فولاد، متعلق به مجتمع فولاد کویر بود.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۱۴۵ هزار و ۴۸۴ تن شمش و محصول فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

ارزش کل معاملات شمش و محصولات فولادی در بورس کالا در هفته گذشته ۱۵۰۷ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه اصفهان در هفته گذشته از محل فروش انواع محصولات در بورس کالا، درآمد ۲۶۱ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فولاد مبارکه اصفهان بود.

2

تاریخ انتشار : ۳ آبان ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۱
شناسه مطلب : 33289
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی