چادرملو افزایش سرمایه می‌دهد
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از سال گذشته برنامه دومرحله‌ای افزایش سرمایه خود را کلید زده و تا سقف ۵۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ثبت رسانده است. در همین راستا محمود سیدی، معاون مالی و اقتصادی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خبر از افزایش سرمایه این شرکت به رقم ۱۰۰ هزار میلیارد ریال خبر داد. وی بر این باور است که برنامه‌های توسعه‌ای در دست مطالعه و اجرا، آینده روشنی را برای سودآوری کچاد ترسیم کرده و می‌کند. در ادامه سیدی به بیان جزئیات بیشتر در خصوص پرداخت بهره مالکانه به دولت، بازارگردانی سهام چادرملو در بازار سرمایه و ... پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

پیش‌بینی چادرملو از روند قیمت جهانی سنگ‌آهن چیست؟ با توجه به بحران جهانی کرونا، قیمت جهانی سنگ‌آهن را در چه محدوده قیمتی ارزیابی می‌کنید؟

با در نظر گرفتن شیوع ویروس کرونا در کشورهای ایالات‌متحده آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، ایتالیا، فرانسه، کانادا و بریتانیا که حدود ۶۵ درصد تولیدات جهانی و ۴۳ درصد کالاهای صادراتی جهان را به خود اختصاص داده‌اند، بهتر می‌توان عمق این بحران جهانی را درک کرد. از طرفی عمده کشورهای درگیر با ویروس کرونا مهم‌ترین کشورهای زنجیره تامین جهانی صادرات و واردات محصولات گوناگون هستند.

با توجه به اینکه کشورهای فوق در ردیف تولیدکنندگان بزرگ فولاد جهان و درنهایت واردکننده سنگ‌آهن مصرفی هستند، شیوع ویروس کرونا به‌طور مستقیم بر تقاضای فولاد در جهان اثر خواهد گذاشت و موجب کاهش تقاضا به دلیل توقف برنامه‌های ساخت‌وساز و توسعه واحدهای فولادسازی جدید در کشورهای جهان شده و خواهد شد. دراین‌بین تولیدکنندگان بزرگ مانند چین برای کسب سهم بیشتر، قیمت‌های فروش را کاهش داده و تولیدکنندگان کوچک را از گردونه رقابت خارج می‌کنند بر این اساس شرکت‌های فولادسازی زیادی در برنامه‌های اجرایی سال ۲۰۲۰ خود تجدیدنظر کرده‌اند. نتیجه این مسائل کاهش تقاضای سنگ‌آهن در جهان و افت قیمت‌ها خواهد بود. با توجه به کاهش تولید و رکود در صنعت فولاد جهان، می‌توان انتظار داشت که قیمت‌های سنگ‌آهن که در سال ۲۰۱۹ یکی از بهترین عملکردها را در بازار بین‌المللی داشته، در سال‌جاری میلادی با تشدید رکود اقتصادی در جهان با کاهش شدید مواجه شود.

تحلیل‌گران بازار فولاد سنگ‌آهن اظهار می‌کنند محرک‌های اقتصادی کشورها جهت خروج از رکود و توقف تولید فولاد زودتر از ماه‌های پایان سال میلادی پاسخگو نبوده و کاهش قیمت سنگ‌آهن در مقایسه با سال ۲۰۱۹ قطعی است.

اما آمارهای صادرات سنگ‌آهن چین در سه‌ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، تغییرات عمده‌ای را نشان نمی‌دهد. متوسط قیمت کنسانتره با عیار (Fe)۶۵ درصد CFR چین هر تن به مبلغ ۱۰۴ دلار، گندله با عیار (Fe)۶۵ درصد هر تن ۱۵۷ دلار و سنگ‌آهن دانه‌بندی با عیار (Fe)۶۲ درصد هر تن به مبلغ ۹۳ دلار بوده است. به نظر می‌رسید دنیا توانسته است با هماهنگی نوسانات، قیمت سنگ‌آهن در خصوص شیوع، بحران کرونا را مدیریت کند. برزیل، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن در جهان، تولید خود را تحت تاثیر بحران بهداشت عمومی کاهش داده که باعث افت صادرات آن نیز شده است، درحالی‌که چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده، واردات سنگ‌آهن خود را به دلیل محرک‌های اقتصادی دولت، افزایش داده است.

طبق پیش‌بینی‌ها، سود خالص ۱/ ۹ میلیارد دلاری شرکت بی اچ پی در ماه آگوست، کاهش درآمدها از محل نفت و مس را جبران می‌کند. پیش‌بینی می‌شود فورتسکیو با ۵۰ درصد افزایش در سود خالص، رقم ۷/ ۴ میلیارد دلار سود در ماه آگوست را به ثبت برساند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با بازگشت برزیل به بازار و افت تقاضای چین، قیمت سنگ‌آهن روند کاهشی داشته و به ۸۰ دلار در هر تن تا پایان امسال بازگردد و بعدازآن در رقم ۷۰ دلار در هر تن یا کمتر باقی بماند؛ اما تحقق این پیش‌بینی با توجه به دیدگاه بانک‌ها در مورد احتمال افزایش تقاضای فولاد در بازارهای دنیا با تردید همراه است.

در همین راستا بانک سیتی گروپ معتقد است اگر کشورها همان‌گونه که پس از بحران مالی گذشته، توانستند بعد از یک سال روند تقاضای فولاد را بهبود بخشند، پس از بحران فعلی نیز بتوانند بازار فولاد را بازیابی کنند، تقاضای سنگ‌آهن نیز همچنان صعودی خواهد ماند.

جی پی مورگان نیز در تایید سیتی گروپ، میانگین قیمت سنگ‌آهن برای سال آینده را ۱۰۰ دلار در هر تن پیش‌بینی می‌کند.

 با توجه به تصمیم‌گیری‌های پرنوسان دولت در زمینه  نرخ ارز طی دو سال اخیر، برنامه‌های چادرملو چگونه پیش می‌رود؟

شرکت توانسته از محل ارز حاصل از صادرات، برنامه‌های تامین اقلام مصرفی وارداتی را به‌موقع پوشش دهد. در خصوص فعالیت‌های توسعه‌ای، تاکنون به نحوی اقدام شده است که معادل ریالی ارز مصرفی در برنامه‌های توسعه‌ای، به تامین‌کنندگان پرداخت شود.

 در زمینه پروژه‌ها، با توجه به برنامه افزایش سرمایه، عملکرد شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تمامی موضوعات پیش‌بینی‌شده توسعه فعالیت‌ها در برنامه‌های سرمایه‌گذاری قبلی، در دست اقدام و اجرا است. در خصوص توسعه‌های آتی و برنامه‌های افزایش سرمایه در آینده نیز، انجام مطلوب فعالیت‌ها هدف‌گذاری شده است.

چادرملو در سال ۱۳۹۸ نسبت به شروع عملیات اجرایی نقشه‌برداری اکتشافی ژئوفیزیکی به روش مغناطیس‌سنجی و مقاومت‌سنجی (IP/ RS) پهنه معدنی جدید D۱۹، اقدام کرده و عملیات یادشده به اتمام رسیده و عملیات اکتشاف تفصیلی در این معدن آغاز شده است. همچنین شرکت نسبت به احداث یک واحد ۱۰ مگاواتی نیروگاه خورشیدی در جوار نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی خود در مجتمع صنعتی اقدام و نیروگاه فوق در سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد. در گذشته، چادرملو احداث کارخانه جدید گندله‌سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال را هدف‌گذاری کرده و عملیات تکمیلی اجرایی آن در سال ۱۳۹۹ پیگیری خواهد شد. این کارخانه در محل مجتمع صنعتی شرکت قرار دارد. در همین حال این شرکت بنا دارد نسبت به احداث کارخانه تولید فرو‌آلیاژها (فرو منگنز پرکربن و فروسیلیکومنگنز) با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال اقدام کند. جانمایی احداث کارخانه فوق در دست مطالعه است.

شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو و گل گهر به همراه شرکت فکور صنعت موضوع استفاده از ذخایر سنگ‌آهن کشور استرالیا را پیگیری می‌کنند. همچنین موضوع احداث کارخانه‌های گندله، آهن اسفنجی، فولاد و تاسیسات زیربنایی در سایر مناطق معدنی و منطقه آزاد تجـاری مُکران واقع در شهرستان چابهار (در قالب مشارکت با شرکت‌های دیگر) از برنامه‌های بلندمدت شرکت است.

 به لحاظ تامین تجهیزات و تکنولوژی با توجه به تحریم‌های ظالمانه ارزیابی شما در بحث تامین مالی طرح‌های پیش رو چیست و روند آن را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

شرکت چادرملو امکان دریافت فاینانس خارجی (ژاپن) برای هزینه‌های احداث کارخانه گندله‌سازی شماره «۲» و با ظرفیت ۴ میلیون تن در سال و همچنین امکان استفاده از تسهیلات بانک ایران و اروپا، برای تامین نقدینگی موردنیاز خرید ماشین‌آلات و تجهیزات بخش خارجی احداث کارخانه‌های نورد خود را دنبال کرده است؛ اما محدودیت‌های ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایـران، تلاش‌های گـذشته را بـا وقفه مـواجه کرده است. در ایـن وضعیت شرکت قصد دارد برای احداث کارخانه گندله‌سازی شماره «۲» با ظرفیت ۵ میلیون تن در سال و همچنین سایر طرح‌های توسعه‌ای یادشده، منابع موردنیاز را از محل افزایش سرمایه‌های آتی، انواع تسهیلات و انتشار اوراق تامین کند. چادرملو، موضوع افزایش سرمایه را به مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۹/ ۱۱/ ۱۳۹۷ پیشنهاد و مجمع فوق افزایش سرمایه شرکت، از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران (طی دو مرحله مشتمل بر مرحله اول با افزایش سرمایه از مبلغ ۳۳  هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۴۴ هزار میلیارد ریال و مرحله دوم از مبلغ ۴۴هزار  میلیارد ریال به ۶۷ هزار میلیارد ریال) را به تصویب رساند. افزایش سرمایه مرحله اول در مهر ۱۳۹۸ به ثبت رسیده است و افزایش سرمایه مرحله دوم (از مبلغ ۴۴هزار  میلیارد ریال به مبلغ ۵۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال) در سال ۱۳۹۹ به ثبت رسیده است. با توجه به هماهنگی با سهامداران، برنامه افزایش سرمایه از مبلغ ۵۵  هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به حداقل ۱۰۰  هزار میلیارد ریال در آینده نزدیک از سوی هیات مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت ارائه خواهد شد.

 ارزیابی شما از وضعیت تامین مالی در بخش معدن و صنایع معدنی چیست؟ چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟ تا چه حد بازار سرمایه توانسته در سرعت بخشیدن به توسعه برنامه‌های شرکت موثر واقع شود؟

تامین مالی در ایران همواره از موضوعات پردردسر و همراه با مخاطرات نوسانات اقتصادی است. مهم‌ترین محل تامین مالی در بخش معادن و صنایع معدنی، استفاده از افزایش سرمایه در قالب تبدیل مطالبات سهامداران، آورده نقدی، استفاده از اوراق صکوک، ابزارهای مشتقه مالی و اخذ تسهیلات در تامین مالی است. از این‌رو همواره ظرفیت استفاده از افزایش سرمایه نسبت به روش‌های دیگر، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

عملکرد ۶ ماهه چادرملو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ برنامه‌ریزی بودجه چادرملو را در نیمه دوم سال چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ ارزیابی شما از تحقق سودآوری چادرملو چیست؟

شرکت در عملکرد ۶ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ در خصوص تولید انواع محصولات توانسته به میزان ۵۳درصد برنامه اصلاح‌شده سال را پوشش دهد. عملکرد تولید محصولات در دوره یادشده نسبت به دوره مالی مشابه سال قبل از رشدی به میزان ۱۰۷ درصد برخوردار است.

این رویداد به همراه افزایش نرخ فروش محصولات موجب‌شده پیش‌بینی جدید درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ نسبت به پیش‌بینی قبلی از رشد چشمگیری برخوردار باشد که جزئیات کامل و عوامل افزایش درآمد هر سهم در گزارش تفسیری مدیریت برای دوره مالی منتهی به ۳۱شهریور ۱۳۹۹ درج و به اطلاع عموم رسیده است. اعتقاد داریم که برنامه‌های توسعه‌ای در دست مطالعه و اجرا، آینده درخشانی برای سودآوری شرکت به همراه دارد.

 تحلیل شما از روند قیمت سهام شرکت در بازار سهام چیست؟ اخیرا به فکر بازارگردانی سهام بوده‌اید، چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است؟

تلاطم فعلی بازار سهام، ناشی از فقدان تدبیر مناسب در افزایش‌های گذشته اخیر بوده و انتظار می‌رود اثر نامطلوب این رویکرد تا واقعی شدن قیمت سهام، تداوم داشته باشد. شرکت از طریق بازارگردان خود، سهام خود را در بازار سهام مدیریت می‌کند. همچنین با استفاده از عمل متقابل، در قبال حمایت از سهام دیگران، پشتیبانی از سهام خود را اجرایی کرده است. البته این رویکرد نمی‌تواند به‌طور کامل و مکفی، مانع از نوسانات حاکم بر بازار سرمایه شود.

 نظر شما در خصوص نرخ‌گذاری محصولات زنجیره ارزش فولاد که دغدغه فعلی فعالان این حوزه است، چیست؟ آیا این نرخ‌گذاری تغییری خواهد داشت؟

هیچ‌گاه نرخ‌گذاری دستوری نتیجه مطلوبی در برخورداری منصفانه برای عرضه‌کنندگان و متقاضیان به دنبال نداشته است. چنانچه نرخ‌گذاری دستوری، جای خود را به تعامل عرضه‌کنندگان و متقاضیان بدهد، به‌‌طور قطع و یقین و با استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا، نتیجه کاملا مطلوبی حاصل خواهد شد.

بسیار مطرح است که سود اصلی عاید معدنی‌ها می‌شود، به لحاظ اقتصادی وضعیت معدنکاری در کشور و هزینه‌هایی که به بخش معدن تحمیل می‌شود را لطفا تشریح بفرمایید.

نمی‌توان به صرف ادعا و چشم‌پوشی از فعالیت صعب، سخت و پرهزینه در بخش معدن، مدعی شد که سود در این بخش انباشته‌تر از بخش‌های پایین‌دستی است، مگر اینکه مدعیان، مصادره سودآوری ناشی از تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده فعالیت در شرکت‌های معدنی را هدف‌گذاری کرده باشند. شرکت‌های سنگ‌آهنی با همین دیدگاه از سال ۱۳۹۲ به بعد مشمول پرداخت حق‌انتفاع شده‌اند. اعتقادداریم که تحمیل پرداخت حق انتفاع هرچند به‌موجب قانون، روشی غیرمنصفانه در محدودیت تامین منابع مالی توسعه‌ای این شرکت‌ها بوده است. شرکت‌های معدنی به‌رغم محدودیت‌های اعمال‌شده و البته خارج از انصاف، توسعه‌های خود را اجرا کرده و توسعه صنایع پایین‌دستی فولاد، مرهون زحمات شرکت‌های معدنی در تامین مواد اولیه است. متاسفانه امروزه و هر وقت که کمبود منابع برای مصارف عمومی احساس می‌شود، سعی شده است که با انواع محدودیت‌ها در وضع عوارض و پرداخت آن، بخشی از این کمبودها جبران شود. بالندگی، پویایی و مطالبه رونق اقتصادی، صرفا با شعار بلا عمل ایجاد نمی‌شود.

 وضعیت پرداخت بهره مالکانه از سوی چادرملو چگونه است؟ چند درصد فروش شرکت بابت بهره مالکانه تعیین می‌شود؟

تمامی بدهی حق‌انتفاع تا پایان سال ۱۳۹۷ به میزان ۲۷.۵۰۲ میلیارد ریال پرداخت‌شده و پرداخت بدهی حق‌انتفاع سال ۱۳۹۸ در جریان بوده و از این بابت تاکنون مبلغ ۵.۳۳۸ میلیارد ریال پرداخت و مابقی به میزان ۲.۲۱۶ میلیارد ریال تا پایان سه‌ماهه سوم سال‌جاری پرداخت خواهد شد. در سال ۱۳۹۸ میزان حق‌انتفاع نسبت به فروش، معادل ۸۸/ ۸ درصد و در پیش‌بینی سال ۱۳۹۹ نسبت مزبور معادل ۶/ ۱۱ درصد است.

2

تاریخ انتشار : ۷ آبان ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۳
منبع : دنیای اقتصاد
شناسه مطلب : 33349
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی