نتیجه عرضه فوق سنگین شمش فولادی در بورس کالا: اجرای شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد نیز باعث رونق بازار شمش نشد/​ تقاضای قطره‌چکانی برای شمش فولادی! (به همراه جدول)
امروز سه‌شنبه ۱۱ آذر، بورس کالا مجموعاً میزبان عرضه ۱۸۴ هزار و ۷۳۷ تن شمش بلوم بود که در نتیجه آن تنها، ۴۱ هزار و ۲۵۰ تن شمش مورد معامله قرار گرفت!

به گزارش  چیلان ، امروز سه‌شنبه ۱۱ آذر، بورس کالا مجموعاً میزبان عرضه ۱۸۴ هزار و ۷۳۷ تن شمش بلوم بود که در نتیجه آن تنها، ۴۱ هزار و ۲۵۰ تن شمش مورد معامله قرار گرفت!

امروز نیز مانند ۵ هفته اخیر، شاهد تقاضای قطره‌چکانی برای شمش فولادی بودیم و حتی اجرای شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد نتوانست به بازار شمش فولادی رونق بدهد. قطعاً بخش اعظم شمش خریداری شده نیز به قصد تولید تیرآهن و کلاف بوده و همچنان شاهد نبود تقاضا برای شمش از طرف تولیدکنندگان میلگرد هستیم. این تقاضای قطره‌چکانی برای شمش فولادی در بازار داخلی، شاید هشداری برای مسئولین دولتی باشد تا شرایط صادرات فولاد را تسهیل کنند. در غیر این صورت، بیم آن می‌رود که نبود تقاضای داخلی به کاهش تولید فولاد در کشور منجر شود.

شمش فولادی با احتساب نرخ ارز نیمایی مبنای معاملات محصولات پتروشیمی (دلار ۲۵۸۴۴ تومانی)، امروز با قیمت پایه ۳۷۸ دلار به ازای هر تن در بورس کالا عرضه شد. آخرین نرخ شمش صادراتی ایران ۴۴۲.۵ دلار است و امروز شاهد ارزان‌فروشی ۶۴.۵ دلاری (۱۴.۶ درصدی) شمش در بورس کالا بودیم! قیمت هفته گذشته شمش CIS نیز ۴۷۵ دلار بوده است و قیمت امروز شمش در بورس کالا، ۹۰ دلار پایین‌تر از قیمت‌ CIS بود.

در ۵ هفته اخیر، ۸۳۰ هزار و ۳۸۵ تن شمش فولادی در بورس کالا عرضه شده اما تنها ۱۷۲ هزار و ۵۸۱ تن شمش در نهایت معامله شده است. در واقع، در بازار داخلی با تقاضای قطره‌چکانی روبرو هستیم و حالا ثابت شده که بخش بزرگی از تقاضاهای ماه‌های گذشته، سوداگرانه بوده است. برخی محافل، پیش از این فولادسازان را به عرضه قطره‌چکانی شمش متهم می‌کردند. عرضه‌های هفته‌های اخیر و تقاضای قطره‌چکانی برای آن‌ها ثابت می‌کند که فرضیه «عرضه قطره‌چکانی» از اساس غلط بوده است.

معاملات امروز شمش فولادی عمدتاً در قیمت پایه ۹۷۷۰ تومانی به ازای هر کیلو انجام شد و بسیاری از عرضه‌ها به دلیل نبود تقاضا به معامله ختم نشد! البته قیمت شمش در معاملات چادرملو و فولاد خزر پایین‌تر از این قیمت بود.

در جدول زیر 👇 نتایج معاملات امروز شمش بلوم در بورس کالا را ببینید. اطلاعات معامله نظیر قیمت میانگین، قیمت پایه، میزان تقاضا و … در این جدول قابل مشاهده است.

امروز به لحاظ ارزشی، جمعا ۳۹۴ میلیارد تومان شمش بلوم در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت.

معاملات شمش فولادی

2

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۷
شناسه مطلب : 33821
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی