گفت‌وگوی چیلان با نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایراندر جلسه رسته نورد انجمن فولاد چه گذشت؟
جلسه هم‌اندیشی تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی روز شنبه ۶ آذر ماه سال جاری با حضور ۳۱ شرکت نوردی به طور مجازی و از طریق سامانه جلسات مجازی انجمن تولیدکنندگان فولاد برگزار شد. مسائل صادراتی واحدهای نوردی محور این جلسه هم‌اندیشی عنوان شده است. بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با چیلان نتایج این جلسه هم‌اندیشی را تشریح کرد.

بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص نتایج جلسه هم‌اندیشی رسته نورد این انجمن به  چیلان  گفت: موضوع این جلسه بیشتر مسائل صادراتی شرکت‌ها به ویژه ارزش پایه صادراتی در گمرک بود که راجع به جوانب مرتبط با آن تبادل نظر کردیم. همچنین به طور کوتاه، به مسائل مرتبط با اجرای ‌شیوه‌نامه دولت هم پرداخته شد و مشکلات واحدها در این خصوص مطرح گردید.

ارزش صادراتی مقاطع طویل کمتر از شمش نباشد

احرامیان با بیان اینکه در حال حاضر ارزش پایه صادراتی مقاطع طویل در گمرک که مبنای بازگشت ارز حاصل از صادرات واحدهای نوردی است، تفاوت زیادی با واقعیت‌ها دارد، اظهار داشت: در این جلسه که بیشتر شرکت‌های حاضر در جلسه از صادرکنندگان مقاطع طویل بودند، راهکارهای مختلفی برای حل این مسئله ارائه دادند که نهایتا مقرر شد در جلسات با گمرک، ارزش صادراتی مقاطع طویل به گونه ای اصلاح شود که تعهدات مازاد ارزی برای واحدها ایجاد نشود ضمن اینکه همه شرکت‌ها قبول داشتند که ارزش صادراتی محصولات طویل همزمان با در نظر گرفتن واقعیات بازار صادراتی کشورهای همسایه نباید کمتر از ارزش شمش صادراتی ایران باشد.

وی با اشاره به تعرفه واردات مقاطع طویل فولادی در بازارهای صادراتی ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از دلایل اصلی پایین بودن قیمت فروش محصولات فولادی ایران در بازار کشورهای همسایه، تعرفه‌های واردات بیش از ۱۰۰ دلاری کشورهای عراق و افغانستان روی محصولات ایرانی است و از آنجا که تلاش برای رفع این شرایط ناعادلانه بر عهده وزارت صمت می‌باشد، مقرر شد مکاتبه لازم با وزارت صمت در جهت بکارگرفتن ارکان مسئول در جهت انجام مذاکرات تا حصول نتیجه و رفع مشکل انجام شود.

لزوم اصلاح فرآیند تیک صادراتی

نایب رئیس انجمن فولاد اضافه کرد: با همفکری حاضرین در جلسه قرار شد از گمرک بخواهیم در راستای حمایت از صادرات محصولات نهایی، ارزش صادراتی سایزهای مختلف را یکسان درنظر بگیرد. همچنین تعدادی از شرکت‌های حاضر در جلسه نسبت به فرآیند تیک صادراتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت معترض بودند که قرار شد تعامل لازم با وزارت صمت صورت پذیرد به گونه ای که واحدهای نوردی بتوانند در یک بازه سه ماهه برنامه‌ریزی صادراتی مناسبی انجام دهند و رسیدگی به تعهدات ارزی و عرضه در بورس شرکت‌ها در پایان هر بازه سه ماهه انجام گردد.

ایجاد هماهنگی بین صادرکنندگان مقاطع طویل فولادی

وی با اشاره به تاکید حاضرین در جلسه بر لزوم احیاء کمیته صادرات انجمن و ایجاد هماهنگی در نرخ‌ها و سیاست‌های صادراتی به  چیلان  گفت: در سال‌های گذشته این کمیته فعال بود و به نتایج مثبتی در هماهنگی بین شرکت‌ها رسید که نمود عینی آن هم اکنون در خصوص شمش و اسلب فولادی و یکپارچگی قیمت صادراتی ایران در این محصولات مشخص است اما لازم است در خصوص مقاطع طویل نیز چنین اتفاقی بیفتد که انشالله در آینده نزدیک و با همکاری صادرکنندگان بزرگ مقاطع طویل برای تحقق این امر مهم تلاش خواهیم کرد.

نایب رئیس انجمن فولاد اضافه کرد: بحث تولید و صادرات مقاطع به اصطلاح سبک هم از موضوعات دیگری بود که در این جلسه مطرح شد و اعضا بر لزوم تولید استاندارد و افزایش نظارت‌ها بر تولید و صادرات مقاطع خارج از محدوده استاندارد تاکید داشتند که مقرر شد از طریق تعامل با سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت این موضوع که اتفاقا به مکاتبات سیاسی بین ایران و کشورهای همسایه هم کشیده شده است، مورد پیگیری قرار گیرد.

چندصدایی در خانواده فولاد، ریشه اصلی بخشنامه‌های دستوری

احرامیان در پایان خاطر نشان کرد: قرار بود در این جلسه به موضوع ‌شیوه‌نامه دولت و مسائل اجرایی آن هم بپردازیم که به دلیل گستردگی دغدغه‌های صادراتی شرکت کنندگان در جلسه، وقت کافی برای پرداختن به این موضوع باقی نماند اما به طور کوتاه در خصوص الزام به عرضه همه تولیدکنندگان و دغدغه‌های واحدها پیرامون این ماده و همچنین مشکلات تامین شمش‌های خاص برای واحدهایی که میلگردهای کلاف و غیر ساختمانی تولید می‌کنند، تبادل نظر صورت گرفت که با توجه به تحولات احتمالی در مقررات بازار داخلی، در جلسات بعدی رسته نورد به این موضوعات بیشتر خواهیم پرداخت اما در این جلسه تقریبا تمامی شرکت کنندگان معتقد بودند اختلافات ایجاد شده در خانواده نوردی کشور و چند صدایی موجود، ریشه صدور بخشنامه‌ها و ‌شیوه‌نامه‌های اخیر است که باعث پدید آمدن مشکلات متعدد برای همه واحدهای زنجیره فولاد شده است.

2

تاریخ انتشار : ۹ دی ماه ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۲۵
شناسه مطلب : 34192
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی