عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با چیلان:امتیازات نسبی تولید فولاد در ایران سلب نشود
عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان فولاد ایران، تقویت تولید فولاد در کشورهایی همچون عربستان، عمان  قطر را تهدیدی برای جایگاه فولاد ایران در عرصه بین‌الملل دانست و هشدار داد؛ چنانچه برای چالش‌هایی که از تاب‌آوری صنعت فولاد ایران کاسته چاره‌ای اندیشیده نشود، این صنعت نیز به سرنوشت صنعتی همچون خودروسازی مبتلا می‌شود.

بهادر احرامیان، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با  چیلان  در خصوص تاب‌آوری در صنعت فولاد ایران به چالش‌های موجود اشاره کرد و گفت: وقتی درباره رقابت یک صنعت با همتایانش در عرصه بین‌الملل صحبت می‌کنیم دو نوع امتیاز تعریف می‌شود؛ یک نوع امتیاز مطلق و دیگری نسبی است. جنس بیشتر امتیازاتی که ما در صنعت فولاد داریم در رده مزایای نسبی است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: امتیاز مطلق در تولید کالاهایی مانند نفت و گاز قرار دارد که انحصار تولید آن در اختیار کشورهای محدودی است و موضوع رقابت چندان مطرح نیست اما در بیشتر صنایع دنیا، امتیازات نسبی مطرح است و چنین موضوعی اقتضا می‌کند که صاحبان صنایع، کسب و کار خود را در رقابت با دیگر رقبا طراحی کنند.

وی ادامه داد: تصوری که در چند سال اخیر درباره صنعت فولاد شکل گرفته این است که فولاد صنعتی با امتیاز مطلق است؛ این تصور کاملا اشتباه است و مزیت صنعت فولاد ایران به طور کامل نسبی است به این معنا که اگر شرایط صنعت فولاد در ایران نسبت به شرایط این صنعت در کشورهای دیگر فولادساز با بحران رو‌به‌رو شود، صنعت فولاد ایران امتیاز خود را در بازار جهانی از دست می‌دهد و مجبور می‌شود جایگاه کنونی خود را به رقبایش واگذار کند.

مدیرعامل شرکت فولاد یزد خاطرنشان کرد: صنعت فولاد ایران در حال حاضر به بالندگی رسیده و جریان تولید آن شکوفا شده در چنین شرایطی محدودیت‌هایی برای این صنعت در داخل کشور ایجاد شده که امتیازات نسبی صنعت فولاد ایران را نسبت به رقبایش سلب می‌کند.

زنگ خطری برای سیاستگذاران

احرامیان در ادامه گفت‌وگو به برگزاری همایش تاب‌آوری در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: این همایش حول همین محور شکل گرفت و این زنگ خطر را برای سیاستگذاران به صدا درآورد که اعمال محدودیت‌های گوناگون از نواحی مختلف می‌تواند سرنوشت صنعت فولاد ایران را به سرنوشت صنایعی مانند خودروسازی، انرژی و مانند اینها تبدیل کند.

وی افزود: ایران اکنون رتبه بالایی در تولید جهانی فولاد دارد اما اگر فکری به حال شرایط موجود نشود، این رتبه از دست می‌رود.

این تولیدکننده جوان فولاد کشور تصریح کرد: در همین دو سال گذشته رقبای بسیار قوی در برابر صنعت فولاد ایران قد علم کرده‌اند و عربستان سعودی، قطر و بحرین حضور خود را در صنعت فولاد منطقه پررنگ کرده‌اند؛ این کشورها برای توسعه صنعت فولاد خود برنامه‌های قابل توجهی دارند و موفق شده‌اند سرمایه‌گذاران مطرح خارجی را به عنوان شرکای خود جذب کنند و شرایط سرمایه‌گذاری بسیار جذاب‌تری از سرمایه‌گذاری در ایران به سرمایه‌داران جهان پیشنهاد می‌دهند. اینها همگی زنگ خطرهایی است که اگر اکنون متوجه آنها نباشیم در آینده جایگاه کنونی خود را در صنعت فولاد جهان از دست خواهیم داد.

این مدیر فولادی در ادامه خاطرنشان کرد: در همایش تاب آوری بر آن بودیم تا این موضوعات را با اعداد و ارقام و با حضور مدیران و کارشناسان فولادی کشور بررسی کنیم.

ابرچالش انرژی برای صنایع فولادی

احرامیان درباره وضعیت تامین برق شرکت‌های فولادی در تابستان سال جاری گفت: محدودیت‌های برآمده از کمبود برق در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته برای شرکت‌های فولادی کمتر بود. در سال ۱۴۰۰ ما بدترین شرایط توقف تولید به دلیل قطعی برق را تجربه کردیم اما امسال از دو سال پیش اوضاع بهتر بود.

وی افزود: قرار بود براساس اعلام اولیه محدودیت‌های عرضه برق به صنایع تا ۲۵ مرداد پایان یابد اما محدودیت‌ها پس از این تاریخ نیز ادامه پیدا کرده است، با این حال امیدواریم در ماه سوم تابستان با کاهش مصرف برق خانگی که عامل اصلی ایجاد محدودیت برای صنایع است، به شرایط عادی بازگردیم.

او همچنین به تولید برق به دست شرکت‌های فولادی به صورت خودتامین اشاره کرد و گفت: این اتفاق اقدام مثبتی است به ویژه که بخشی از این برق از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود؛ خوشبختانه با تغییراتی که اخیرا در قوانین صورت گرفته امکان تولید برق به صورت خودتامین و با بهای مناسب گاز برای صنایع فراهم شده و آنها حتی می‌توانند مازاد برق تولیدی خود را به دیگر واحدها هم عرضه کنند. این شرایط برای سرمایه‌گذار بخش خصوصی امری مثبت و انگیزه‌بخش است.

 

2

تاریخ انتشار : ۹ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۰۰
شناسه مطلب : 54750
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی