عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد:توسعه ظرفیت تولید فولاد بدون تحقیق به ایجاد ظرفیت راکد انجامیده /  لزوم تغییر جهت سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت فولاد
بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در کنفرانس استیل‌پرایس به صراحت از ایجاد ظرفیت‌های مازاد تولید فولاد در کشور انتقاد و تاکید کرد که جهت سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت فولاد ایران باید تغییر کند و تحقیق بیشتری در تعیین محل سرمایه‌گذاری‌ها صورت بگیرد.

به گزارش  چیلان ، بهادر احرامیان عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان فولاد ایران روز جاری در دهمین کنفرانس استیل‌پرایس گفت: در کشور سرمایه زیادی را در ایجاد ظرفیت مازاد برای تولید فولاد مصرف کردیم اما موضوع این است که برای سرمایه‌گذاری‌هایی که در صنعت فولاد انجام می‌شود، تحقیق بازاری صورت نمی‌گیرد و مشخص نیست در این جریان رو به رشد ظرفیت تولید تا چه میزان بر صادرات و تا چه میزان بر بازار داخل برای فروش حساب کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد یزد در ادامه به یک مطالعه موردی در این زمینه اشاره و اظهار کرد: چند سال پیش با هدف توسعه تولید، راه‌اندازی خط تولید کلاف فولادی را در دستور کار قرار دادیم. به همین منظور واحد تحقیق و توسعه بازار در شرکت ما بررسی مقیاس واقعی بازار هدف این محصول را آغاز کرد. در همین راستا از کارخانه‌های گوناگون مصرف‌کننده بازدید داشتیم و حتی تا موجودی انبار کلاف و شیفت‌های کاری آنها را بررسی کردیم تا همه چیز راستی‌آزمایی شود.

او ادامه داد: کل ظرفیتی که در سال ۱۳۹۸ برای بازار این محصول در ایران شناسایی شد، ۸۵۰ هزار تن بود که این بازار، گریدهای کششی، کم کربن و پرکربن و… را هم دربرمی‌گرفت. این ظرفیت ۸۵۰ هزار تنی را شاید بتوان با در نظر گرفتن بازارهای صادراتی به ۲ میلیون تن رساند اما این در حالی است که قرار است تا سال ۱۴۰۴، ۲۷ کارخانه تولید مفتول در کشور تولید شود!

احرامیان تصریح کرد: ایجاد ظرفیت تولید بدون توجه به ظرفیت بازار مصرف، به ایجاد ظرفیت‌های راکدی می‌انجامد که قابل استفاده نیستند.

احرامیان خاطرنشان کرد: ترکیه، همسایه غربی ما حدود ۶ تا ۷ میلیون مفتول در سال تولید می‌کند و تنها هفت کارخانه تولید مفتول دارد.

عضو هیئت مدیره تولیدکنندگان فولاد ایران در پایان گفت: همه اینها ما را به این نتیجه می‌رساند که جهت سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت فولاد ایران باید تغییر کند و در مسیر توسعه برررسی دقیق‌تری صورت بگیرد تا دیگر با مازاد ظرفیتی که اکنون پیش آمده رو‌به‌رو نشویم.

2

تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۶
شناسه مطلب : 55471
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی