مدیر عامل صبا فولاد خلیج فارس در گفتگو با چیلان عملکرد این شرکت را تشریح کرد:آغاز جهش تولید در صبا فولاد خلیج فارس/ از افزایش ۲۲۳ درصدی صادرات تا افزایش ۳۵۰ درصدی سودآوری
سعید بزرگی، مدیر عامل صبا فولاد خلیج فارس در گفت‌ و گو با چیلان در خصوص دستاوردهای شرکت صبا فولاد خلیج فارس اظهار داشت: بعد از حضور تيم جديد مديريتي در این شرکت، اقدامات مختلفی صورت گرفت و ثمره آن جهش توليد، افزايش ۳۵۰ درصدی سودآوري و رضایت بیشتر کارگران نسبت به گذشته بوده است. وی گفت: بودجه شش ماهه دوم امسال شرکت با جهشی بی‌سابقه تدوین شده بود و بر اساس پیش‌بینی باید شرکت بیش از ۸ هزار میلیارد ریال سود محقق می‌کرد که در حال حاضر بیش از ۷۷ درصد آن محقق شده و با تلاش همکاران صبا فولاد خلیج فارس، برای اولین بار در تاريخ این شرکت پیش‌بینی می‌شود سوددهی مثبت ۵  درصد «يعني بالاتر از پيش بيني بودجه» برای اين شرکت ثبت شود.

وی با تشریح عملکرد چند ماهه اخیر این شرکت در حوزه های مختلف افزود: در دوره مدیریت جدید با بهبود کیفیت و افزایش میزان تولید و تکنیک‌های بازرگانی و اصلاحاتی که در خط تولید صورت گرفت سود شرکت به شکل چشمگیری افزایش یافت .

کارنامه صبا فولاد در دو سال گذشته

وی با اشاره به عملکرد شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سال های  ۹۷ و ۹۸ و پیش از حضور تیم مدیریتی جدید تصریح کرد : در سال ۹۷، شرکت با تولید ۳۸۲ هزارتن توانسته بود به ۶۰ درصد برنامه تولید دست یابد و در حوزه فروش و سود آوری نیز به ترتیب ۲۱ درصد و ۴۴ درصد از برنامه هدفگذاری شده محقق شده بود. در سال ۹۸ نیز همین روال در تولید ادامه داشته و تنها ۵۴ درصد از سود پیش بینی شده در بودجه شرکت محقق شده است.

سعید بزرگی با اشاره به بودجه مالی سال ۹۹ شرکت صبا فولاد خلیج فارس گفت: بر اساس برنامه در نظر گرفته شده برای صبا فولاد در سال مالی ۹۹ که از ابتدای دی ماه ۹۸ تا پایان آذرماه ۹۹ محسوب می شود، تا قبل از حضور تیم مدیریتی جدید یعنی تا پایان خرداد ۹۹  باید ۴۲۵ هزار تن محصول تولید می شده که صبا فولاد با تولید ۲۵۷ هزار تن تنها ۶۰ درصد بودجه را محقق کرده بود. در حوزه فروش نیز تنها ۲۶ درصد از بودجه محقق شده بود و از طرف دیگر در ۶ ماهه اول سال مالی تنها ۲۸ درصد سود محقق گردیده بود.

 آغاز جهش تولید در صبا فولاد از خرداد ۹۹

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس با بیان اینکه تیم جوان و جدید مدیریتی از خرداد ۹۹ در این شرکت آغاز به کارکرده است، عنوان نمود: با عنایت خداوند متعال و حمایت مدیران صندوق بازنشستگی کشوری و وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی، تیم مدیریتی جدید موفق به ثبت عملکرد قابل توجهی در این ۵ ماه شده است به طوری که در دوره مالی منتهی به ۱۰ آبان ماه ۹۹، میزان انحراف تولید از بودجه به نصف کاهش یافت که این میزان تولید از ابتدای شروع به کار شرکت بی سابقه بوده است.

مدیر عامل صبا فولاد خلیج فارس در ادامه افزود: قطعا اگر زمان بیشتری تا پایان سال مالی در اختیار بود می توانستیم با عنایت پروردگار و با تلاش و کوشش همکاران ارزشمند صبا فولاد خلیج فارس رقم پیش بینی شده را محقق کنیم و انحراف از پیش بینی را به صفر برسانیم. البته پیش بینی شده است که در ۲ ماه آینده، مجموع تولیدات ۶ ماهه دوم سال مالی شرکت را با رکورد چشمگیری به ثبت برسانیم و جهش تولید را در مجموعه صبا فولاد به نظاره بنشینیم.

افزایش سه و نیم برابری سود آوری نسبت به سال گذشته

دکتر بزرگی به سودآوری شرکت نیز اشاره کرده و گفت: بودجه شش ماهه دوم امسال شرکت با جهشی بی سابقه تدوین شده بود و بر اساس پیش بینی باید شرکت بیش از ۸ هزار میلیارد ریال سود محقق می کرد که در حال حاضر بیش از ۷۷ درصد آن محقق شده و با تلاش همکاران صبا فولاد و عنایت الهی، برای اولین بار در تاریخ صبا فولاد پیش بینی می شود سود دهی مثبت ۵  درصد “یعنی بالاتر از پیش بینی بودجه” برای این شرکت ثبت شود.

مدیر عامل صبا فولاد خلیج فارس در ادامه تاکید کرد: تیم جدید مدیریتی که برای خدمت به جامعه فرهیخته و ارزشمند بازنشستگان و همچنین اعتلای صنعت کشور و با هدف ایجاد جهش تولید، کار خود را در این شرکت آغاز نموده است، تا کنون توانسته با جهش تولید و سود آوری میزان سود شرکت را به بیش از ۳۵۰ درصد ( سه و نیم برابر ) سال قبل افزایش دهد و در حوزه تولید نیز متوسط تولید را به ۲ برابر سال قبل رسانده است.

بزرگی همچنین تاکید کرد: افزایش تولید، افزایش فروش و افزایش سوددهی تنها بخشی ازاتفاقات خوب در دوران مدیریتی جدید بوده به طوری که در ماه‌های گذشته  بر اساس شعار سال (جهش تولید)، ظرفیت تولید از ۸۰ درصد ظرفیت اسمی پایین تر نیامد و تولیدی با ثبات و مداوم در جریان بوده است و این به نوبه خود یک اتفاق بی نظیر در تاریخ این شرکت است.

کاهش توقفات و ثبات بخشی به روند تولید

مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس در ادامه افزود: یکی از اصلی ترین نکاتی که ما را در مسیر دستیابی به هدف ترسیم شده “جهش تولید” یاری رساند، کاهش توقفات بسیار زیاد خط تولید و ثبات بخشی به روند تولید بود. این امر با تلاش مدیران جوان صبا فولاد و با پشتیبانی متخصص ترین نیروهای کشور در حوزه تکنولوژی میدرکس صورت پذیرفت و تقریباً در تمامی توقفات شرکت تا بدین لحظه، از برنامه پیش بوده ایم و در زمانی کوتاه تر از پیش بینی ها فعالیت های تعمیراتی به انجام رسیده است.

بازسازی و بهسازی هم زمان ماشین های بریکت سازی، کوئیچ تانک ها، فورس فیدر، رولیک های آموند، فلکسیبل ها و …  بخشی از فعالیت هایی است که در مسیر اصلاح خط تولید و با استفاده از توان داخلی انجام گرفت و هم زمان افزایش میزان تولید نیز گام به گام به پیش رفته و با یاری خداوند تلاش خواهیم نمود خط تولید را به سمت دستیابی به ظرفیت اسمی هدایت کنیم. البته در این زمینه با توجه به منحصر به فرد بودن کارخانه بریکت سازی صبا فولاد در کشور، مشکلات فراوان فنی و پشتیبانی وجود دارد که با همدلی و باور به توان داخلی از این مشکلات عبور خواهیم کرد. در این مدت ضمن افزایش محسوس کیفیت محصول تولیدی شرکت، واحد های جدیدی مانند دفتر فنی، مهندسی صنایع، واحد انرژی سیالات، بومی سازی و …  نیز به مجموعه اضافه شد تا ضمن افزایش توان تولیدی، کاهش میزان توقفات را داشته باشیم. این رویکرد باعث شد میزان خرابی و حجم تعمیرات به میزان قابل توجهی کاهش یابد که همه این موارد نتایج خود را در افزایش چشمگیر شاخص های تولیدی و قابلیت دسترسی تجهیزات و در نتیجه افزایش میزان سوددهی شرکت نشان خواهد داد.

افزایش موجودی مواد اولیه پشتیبان خط تولید

وی در ادامه تاکید کرد: یکی از اصلی ترین مشکلات شرکت از ابتدای تاسیس تاکنون، تامین ‌مواد اولیه برای خط تولید بود که البته این مشکل برای اکثریت صنایع فولادی کشور وجود دارد. در هنگام تحویل کارخانه به تیم جدید مدیریتی، متاسفانه میزان گندله موجود در انبار کارخانه تقریبا نزدیک به صفر بود اما با اقدامات انجام شده ضمن تامین نیاز روزانه خط تولید، درحال حاضر میزان موجودی پشتیبان خط تولید به بیش از ۱۲۰هزار تن رسیده که می بایست بر اساس استاندارهای موجود ایران این عدد افزایش یابد تا پایداری خط تولید تضمین شده و هزینه فرصت از دست رفته کاهش یابد.

افزایش ۲۲۳ درصدی صادرات در صبا فولاد خلیج فارس

مدیر عامل صبا فولاد خلیج فارس  همچنین یادآوری کرد: امروز مفتخرم که اعلام کنم بر اساس گزارش مراجع اطلاعاتی کشور، شرکت صبا فولاد خلیج فارس با رشد ۲۲۳ درصدی در صدر تولید کنندگان فولاد ایران در صادرات هفت ماهه اول سال جاری قرار گرفته و با فاصله از همه همکاران خود پیش است. در این گزارش نام همه بزرگان صنعت فولاد ( ذوب آهن، فولاد مبارکه و بقیه ) حضور دارد و این صدر نشینی در حضور بزرگان، افتخار عظیمی است که به یاری خدا حاصل شده است.

استفاده از روش های نوین بازاریابی و جذب مشتری

بزرگی با تاکید بر اینکه در ۶ ماه گذشته اقدامات اصلاحی فراوانی در روش‌های فروش محصول نیز انجام گرفته است، عنوان کرد: تمامی روش های نوین بازرگانی را که در اندوخته تجربی خود داشتیم به کار گرفتیم تا حداکثر منافع ممکن را برای بازنشستگان محترم و معزز استحصال کنیم و با هرگونه انحصار مقابله کنیم. یکی از دلایل کاهش سود در گذشته، فروش به نرخ داخلی و صدور مجوز صادراتی برای تولیدات بود که در دوره جدید به طور کامل متوقف گردید و با شفافیت کامل، تفکیک میان فروش داخلی و صادراتی صورت پذیرفت. استفاده از روش های نوین بازاریابی و جذب مشتریان باعث شد تا جامعه خریداران محصولات شرکت صبا فولاد توسعه بی‌سابقه‌ای یافته و فضا برای فعالیت برابر و عادلانه همه بازیگران مطرح این عرصه بازگردد. تمامی فروش ها در این دوره در قالب مزایده و بر اساس شرایط قانونی صورت پذیرفت و در برگزاری مزایده ها بسیار سختگیرانه تر از چارچوب های قانونی هم عمل کردیم. فروش کارمزدی متوقف شد و با افزایش ضرایب  و اصلاح قراردادهای فروش و روش های کنترل بازار موفق شدیم در شرایط کرونا که نرخ جهانی فولاد کاهش یافته بود، بیش از ۱۰ درصد نرخ فروش محصولات شرکت را افزایش دهیم و با بی سابقه ترین رقم های فروش، محصولات صبا فولاد را به بازار عرضه کنیم.

تزریق ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور

وی در ادامه افزود: اکنون دریافت وجوه به صورت منظم و قانونی صورت می پذیرد؛ ارز حاصل از صادرات نیز در سامانه نیما و به صورت کامل به چرخه اقتصاد کشور تزریق می شود تا در این شرایط بحرانی نقشی کوچک در تامین نیازهای کشور داشته باشیم. هم اکنون شرکت صبا فولاد خلیج فارس در لیست خوشنام ترین شرکت ها در بانک مرکزی قرار دارد و هیچ گونه تعهد ارزی انجام نشده در کارنامه خود ندارد.

کاهش ارزبری تولید با بومی سازی و ساخت داخل

وی در خصوص تامین قطعات یدکی نیز گفت: با توجه به تحریم های ظالمانه، در سال های گذشته مشکلات زیادی برای تامین قطعات یدکی وجود داشته و تامین قطعات یدکی از خارج از کشور و با هزینه های سنگین و با مشکلات فراوان انجام می گرفت. تیم مدیریتی جدید با بررسی دقیق و باور به توان داخلی بخش بزرگی از نیازهای خط تولید را به دست توانمند تولیدکنندگان داخلی سپرد و استراتژی بومی سازی و حداکثر استفاده از توان داخلی را سرلوحه حرکت خود قرارداد.

بزرگی افزود : باور به توان داخلی در شرایط کنونی با ریسک های فراوان مدیریتی روبرو بود و در بسیاری از موارد برای اولین بار و با روش مهندسی معکوس انجام می گرفت. صنعتگران خلاق ایرانی در زمینه تولید و تعمیر به کمک مهندسان صبا فولاد خلیج فارس آمدند و برای اولین بار توانستیم نسبت به ساخت و تولید برخی از تجهیزات اقدام کنیم که تاکنون نمونه مشابه آن در داخل وجود نداشت و برای تامین آنها باید هر بار ارز زیادی از کشور خارج می شد. در برخی موارد اصلاحاتی در ماشین ها صورت گرفت که از طراحی اولیه نیز پیشی گرفتند. با این روش و با کاهش میزان خرید خارجی و استفاده از توان داخلی تاکنون موفق شده ایم با افتخار بیش از یک سوم سهم کاهش مصارف ارزی کشور در استان هرمزگان را بر عهده بگیریم و در این زمینه نیز خدمتگزار مردم شریف هرمزگان باشیم.

 آغاز اقدامات مهم و زیربنایی برای پیشرفت شرکت

دکتر بزرگی با تأکید بر چشم انداز توسعه و پیشرفت شرکت صبا فولاد خلیج فارس گفت: اقدامات مهم و زیربنایی برای پیشرفت شرکت صورت گرفته و واحدهای سولفورزدایی و بریکت سرد در مرحله بررسی بوده و اجرای آن ها به زودی انجام می گیرد و خط دوم بریکت سازی نیز در مرحله شناسایی مشاور است.

اصلاح ساختار و استراتژی منابع انسانی

بزرگی ضمن بیان اینکه اصلی ترین سرمایه هر شرکت، نیروی انسانی آن است افزود: توجه به رفاه و امنیت منابع انسانی در تمامی واحد ها سرلوحه اصلی حرکت در صبا فولاد قرار گرفت و هر آنچه تا کنون به دست آمده حاصل اعتماد بیشتر به منابع انسانی و ایجاد حس خود باوری در میان آنان است. نوسازی و بهسازی ساختمان ها و فضای کار با هدف ایجاد محیطی فرح بخش و آرام انجام گرفت و توجه بیشتر به منابع انسانی از اهداف اصلی شرکت شناخته شد.

وی ضمن اشاره مجدد به اهمیت منابع انسانی گفت: با هدف ایجاد عدالت، اصلاحاتی در روش پرداخت حقوق صورت پذیرفت تا تبعیضات موجود میان کارگران برداشته شود و در مرحله بعد با بهره گیری از توان دانشگاه تهران، بزرگترین پروژه اصلاح ساختار و طراحی استراتژی منابع انسانی در استان هرمزگان کلید خورد. طراحی چارت سازمانی، شرح شغل، شرایط احراز، سختی کار، … و در صدر آن طرح طبقه بندی مشاغل در حال اجرا است.

ارتقاء سطح رفاهی کارکنان

مدیر عامل صبا فولاد خلیج فارس در ادامه افزود: واحد آموزش، شاه بیت فراموش شده در صبا فولاد خلیج فارس بود که به همت همکاران عزیز من با بالاترین درجه اهمیت آغاز به کار نمود. آیین نامه های انضباطی، آموزش و توانمندسازی و … نیز تدوین شد. نظام پاداش تولید با هدف ایجاد انگیزه برای افزایش بهره وری و همچنین مشارکت کارگران در نتایج تلاش خود صورت گرفت. توسعه فضای سبز با کاشت ۳۰۰ اصله درخت،  ساماندهی قرارداد های چندگانه تامین نیرو، برگزاری بیش از ۲۰ دوره آموزشی در زمینه های تخصصی تولید و … از دیگر اقدامات انجام گرفته در این مدت بوده است.

وی در خصوص امکانات رفاهی کارگران نیز ذکر کرد: پرداخت حقوق در اولین روز هر ماه اولین اقدام در صبا فولاد خلیج فارس در این حوزه بود. پیاده سازی طرح طبقه بندی مشاغل براساس مبانی علمی و استفاده از توان علمی متخصصان  دانشگاه و صنعت یکی از مسائل مهم پیگیری شده در حوزه منابع انسانی در دوره جدید بود. همچنین تاسیس تعاونی مصرف،  تشکیل منظم کمیته‌های وام، عقد قرارداد با باشگاه های ورزشی، فروشگاه های لوازم خانگی و … از دیگر خدمات ارائه شده به کارگران است. تشکیل تعاونی مسکن کارکنان شرکت صبا فولاد خلیج فارس با هدف خدمت به جامعه کارگری نیز  از جمله اقدامات رفاهی مهم دیگر در ۶ ماه گذشته بوده است.

2

تاریخ انتشار : ۱۴ دی ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۶
شناسه مطلب : 34235
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی